شناسهٔ خبر: 32459942 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در پی احتمال تاثیر عدم تمدید معافیتهای نفتی بر بازار ارز مطرح شد

اشراف بانک مرکزی بر بازار ارز / رفع التهاب مجدد بازار ارز

برخی معتقدند لغو معافیت های نفتی ایران زمینه آشفتگی در این بازار ارز را فراهم می کند در حالی که رییس کل بانک مرکزی در واکنش به این موضوعات با اشاره به اینکه صفر کردن صادرات نفت ایران توهم است، از اشراف بانک مرکزی بر بازار ارز خبر داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، دوم اردیبهشت ماه سال جاری در ادامه اقدامات خصمانه آمریکا علیه کشورمان کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد معافیتهای نفتی ایران دیگر تمدید نمی شود و هدف از این تصمیم رساندن صادرات نفت ایران به صفر است تا این کشور به منابع اصلی درآمد خود دست نیابد.

 

در این بیانیه آمده است: «آمریکا، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و دیگر متحدان و دوستانمان تلاش خواهند کرد که بازار نفت از تامین نفت کافی برخوردار باشد. ما بر روی یک روند زمانبندی شده به توافق دست یافته ایم که همزمان با برچیده شدن نفت ایران از بازارهای جهانی، تقاضاهای احتمالی نفت پاسخ داده شود. آمریکا و متحدانش همچنین متعهد شده اند تا فشارهای اقتصادی علیه ایران افزایش دهیم تا این کشور دست از اقدامات بی ثبات کننده خود که تهدیدی برای آمریکا و متحدانمان و امنیت منطقه است بردارد.»

 

پس از اعلام این تصمیم آمریکا موج واکنش ها از سوی کشورهای مختلف آغاز شد. همدستان آمریکا با ذوق زدگی از دولت آمریکا بابت این تصمیم تشکر می کردند در حالیکه بسیاری از کشورهای دنیا این اقدام را بی تدبیری و نشانه کینه توزی ترامپ علیه ایران عنوان کرده اند.

 

مقامات کشورمان نیز بلافاصله پس از اعلام این موضوع موضعگیری های مناسبی در این زمینه داشته از وزارت خارجه تا وزارت نفت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی هر کدام در گفتگوها و بیانیه هایی اعلام کرده اند که این رویای آمریکا هرگز تعبیر نمی شود و حتی با این سیاست ها باز هم نمی تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

 

بنابراین گزارش برخی تحلیگران بر این موضوع اشاره دارند که لغو معافیت های نفتی علاوه بر فشار بر حوزه اقتصادی کشور در این بخش به حوزه ارزی کشور نیز ضربه می زند و زمینه آشفتگی در این بازار را فراهم می کند در حالی که رییس کل بانک مرکزی در واکنش به این موضوعات با اشاره به اینکه صفر کردن صادرات نفت ایران توهم است، از اشراف بانک مرکزی بر بازار ارز خبر داده است.

 

«عبدالناصر همتی» در اینستاگرام خود در این باره آورده است:

«چند نکته بعد از لغو معافیت‌های تحریم نفت ایران:

 ۱. توهم بر هم خوردن بازار ارز و ملتهب شدن آن، که مدام از آن صحبت میشد، با مدیریت بانک مرکزی واشراف آن بر بازار ارز، برای چندمین بار رفع گردید.

 ۲.صفر کردن صادرات نفت نیز توهم است ولی هر مقدار کاهش در صادرات نفت و معادل ریالی درآمد دولت باید به فوریت ازطریق صرفه جویی و کاهش هزینه ها ویاجبران آن از طریق سایردرآمدها و یارانه های پنهان به فوریت جبران شود

 ٣. صادرات غیر نفتی باید بیش از گذشته تشویق شود. بانک مرکزی سیاست‌های ارزی خود را در راستای تشویق بیشتر صادرکنندگان به برگرداندن ارز خود به چرخه اقتصاد، تدوین خواهد کرد.

 ۴. همانگونه که قبلا تأکید کردم امسال برای کشور سالی سرنوشت ساز است ، لذا بایستی سیاستهای اقتصادی ونحوه اداره کشور براساس اداره مطلوب این جنگ اقتصادی و کاهش فشار به مردم طراحی و به اجرا درآید.

 بایستی همه دولت را در نیل به موفقیت یاری کنند.»

این در حالی است که بانک مرکزی قبل از این اقدام امریکا برنامه ریزی های خود برای تنظیم بازار ارز را در دست اجرا داشت و تاکنون با وجود شوک های بسیاری که بر این بازار وارد شده توانسته به شکل مناسبی آن را کنترل کند. همچنین بانک مرکزی با تشکیل بازار متشکل ارزی که وعده آن را از سال گذشته داده بود و حالا مقدمات ایجاد ان فراهم شده است بیش از پیش می تواند بر بازار ارز کنترل داشته باشد و مانعی بر سر اقدامات سایر کشورها برای ایجاد اختلال در این بازار و به دنبال آن اختلا در سیستم اقتصادی کشور باشد./

 

نظر شما