شناسهٔ خبر: 32457937 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

احیای کشاورزی استان‌‎های گرم و خشک با تداوم بارش‌های بهاری

روزنامه جوان

بارش‌های بهاری هرچقدر هم که این روز‌ها به خانه‌ها، مزارع و باغات بسیاری خسارت زده باشد، اما توانسته است معضل کم آبی که از آن به عنوان کابوس چندساله بخش‌هاش کشاورزی و منابع طبیعی یاد می‌شود را کنار بزند.

صاحب‌خبر -
سرويس ايران جوان آنلاين: با اینکه بارندگی‌های بهاری این روز‌ها به مزارع، باغات و زیرساخت‌های مناطق مسکونی بسیاری از استان‌های کشور خسارت بعضاً شدیدی وارد کرده است؛ اما همین بارش‌ها در مناطق گرم و خشکی همچون سیستان و بلوچستان، خوزستان و اصفهان که طی سال‌های اخیر با معضل نبود منابع کافی آب و خشکسالی مواجه بودند و صنعت کشاورزی آن‌ها نیز از رونق افتاده بود؛ نوید بخش سالی پر رونق در تولید محصولات باغی و زراعی خواهد بود. چرا که سیراب شدن هامون در سیستان و بلوچستان، هورالعظیم در خوزستان، ارومیه در آذربایجان‌شرقی می‌تواند منابع آبی کافی را برای فعالیت‌های کشاورزی کشاورزان این استان‌ها تأمین کند.

بارش‌های بهاری هرچقدر هم که این روز‌ها به خانه‌ها، مزارع و باغات بسیاری خسارت زده باشد، اما توانسته است معضل کم آبی که از آن به عنوان کابوس چندساله بخش‌هاش کشاورزی و منابع طبیعی یاد می‌شود را کنار بزند. مسئله‌ای که حتی همین سال گذشته نیز به دلیل ناکافی بودن منابع آبی و خشک شدن یکی پس از دیگری تالاب‌ها و سد‌ها به طوفان‌های ریزگردی دامن می‌زد. حالا حوضچه‌های نگهداری منابع آبی سیراب شده‌اند و نمی‌گذارند به راحتی ریزگرد‌ها بر فراز آسمان استان‌ها به پرواز در بیاییند. علاوه بر این طی سال‌های گذشته کشاورزان هم در نبود منابع آبی هر سال خسارت می‌دیدند و متضرر می‌شدند. اما این بارش‌های بهاری هرچقدر هم که به مردم خسارت زده باشند، باز هم نوید بخش سالی پر رونق برای کشاورزان هستند. در حال حاضر به گفته مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه وضعیت دریاچه ارومیه طی بارندگی‌های اخیر به حالت سال ۹۴ برگشته و این خود نشان دهنده احیای این دریاچه بزرگ و مهم است. دریاچه‌ای که فعالیت‌های کشاورزی اطراف آن در سال‌های گذشته نگران کننده شده بود و بار‌ها نمایندگان مجلس بر سر این موضوع که اصلاً می‌توان به فعالیت کشاورزی در حاشیه این دریاچه پرداخت یا نه در مجلس بحث و گفت‌وگو کرده بودند. در نهایت هم، چون نمی‌شد معیشت مردم را نادیده گرفت، فعالیت کشاورزی در این ناحیه ممنوع اعلام نشد. اما همین موضوع بر احتمال ریزگردی شدن دریاچه می‌افزود. حالا به گفته مسعود تجریش نه تنها دریاچه احیا شده است، بلکه ۹۵ درصد کانون‌های ریزگردی این منطقه هم به زیر آب رفته است.

آبگیری سد‌ها و تالاب‌ها

در استان خوزستان نیز سال گذشته بار‌ها شاهد آتش‌سوزی‌های مداوم در نیزار‌های تالاب بین‌المللی هورالعظیم که بخشی از آن در ایران و قسمت عمده آن در عراق بود، بودیم. اتفاقی که بخش اصلی آن به دلیل کم آب شدن تالاب عنوان می‌شد. حالا براساس گفته مسئولان در خوزستان ۹۰ درصد تالاب بین‌المللی هورالعظیم آبگیری شده است. با این شرایط احتمال بلند شدن دوباره ریزگرد‌ها در این استان ضعیف می‌شود. همچنین طی سال‌های اخیر کشاورزان خوزستانی به دلیل محدودیت در مصرف منابع آبی امکان کشت اغلب محصولاتی که در سال‌های گذشته در دل خاک می‌کاشتند را از دست داده بودند؛ حالا به‌رغم اینکه همچنان مدیریت منابع آبی باید به قوت قبل انجام بگیرد، اما خوشبختانه این معضل که آب نیست و کشاورزان متضرر می‌شوند برطرف شده است. در استان اصفهان نیز به برکت بارش‌های بهاری بعد از گذشت نزدیک به یک دهه دوباره آب به زاینده‌رود رسیده است. کشاورزان این استان نیز سال گذشته به دلیل نبود منابع آبی نتوانستند کشت و برداشت خوبی داشته باشند. اما حالا به گفته حسن ساسانی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان ۳۸ درصد از حجم سد زاینده‌رود آبگیری شده و ذخیره کنونی این سد از ۱۶۲ میلیون مترکعب در سال گذشته به ۵۳۸ میلیون مترمکعب در سال‌جاری رسیده است. البته گفته می‌شود که با ادامه بارندگی‌ها سد زاینده‌رود تا ۷۵ درصد نیز آبگیری شود.

کشاورزی رونق می‌یابد

در استان سیستان و بلوچستان نیز به دلیل خشک شدن بخش بزرگی از دریاچه هامون و نرسیدن حق‌آبه از هیرمند، در سال گذشته به کشاورزان این استان بالای ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شد. بعد از چند دهه خشکسالی شدید در این استان، به‌رغم جاری شدن سیلاب و وارد شدن خسارت شدید به خصوص به منطقه سیستان کشاورزان باز هم خوشحال هستند؛ چون می‌دانند بعد از این بارندگی‌ها می‌توانند خاک را بشکافند و بذر گیاهان را در دل خاک بکارند. بنابراین امسال به طور حتم در سیستان و بلوچستان شاهد افزایش تولید محصولات کشاورزی خواهیم بود.

نظر شما