شناسهٔ خبر: 32457909 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دو واحد کتاب| قسمت چهارم

پیشنهادهای دبیر فرهنگی دفتر تحکیم وحدت برای نمایشگاه کتاب/ از عشق زیر روسری تا علوم انسانی در ترازوی نقد!

دبیر فرهنگی دفتر تحکیم وحدت در آستانه برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواندن پنج عنوان کتاب را به دانشجویان مشتاق کتاب توصیه کرد.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ برای کتاب خوان‌های حرفه‌ای که خوره کتاب دارند، پیدا کردن کتاب‌های خوب در دریای بازار نشر کتاب کار خیلی پیچیده‌ای نیست و این کار را هم حتی با چشم بسته می‌توانند انجام بدهند؛ اما برای آن‌ها که نمی‌دانند چطور باید استارت کتاب خوان شدن را بزنند شاید این کار قدری سخت و ناامید کننده باشد و چه بسا کلا قید کتاب خوان شدن را هم بزنند.

خبرگزاری دانشجو در آستانه برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به سراغ فعالان دانشجویی رفته تا کتاب‌هایی را که از نگاه آن‌ها کتاب‌های مفیدی هستند به مخاطبین معرفی کنند. چهارمین فعال دانشجویی که به سراغش رفتیم خانم صلایی دبیر فرهنگی دفتر تحکیم وحدت است که خواندن کتاب‌های  عشق زیر روسری، بهم میاد؟!، احضاریه، کار فرهنگی باید جریان ساز باشد و علوم انسانی در ترازوی نقد را به دانشجویان توصیه می‌کند. در ادامه به معرفی گزیده‌ای از پنج عنوان کتاب معرفی شده توسط دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت خواهیم پرداخت.
 
عشق زیر روسری
کتاب عشق زیر روسری اثر شلینا زهرا جان محمد است که با ترجمه محسن بدره و انتشارات آرما منتشر شده است.

عشق زیر روسری داستان بخشی از زندگی دختری آسیایی الاصل در لندن است که به روش سنتی و المان‌های شرقی برای انتخاب همسر درگیر رسوماتی بسیار نزدیک به آنچه که در کشور ما نیز وجود دارد، است.
 
پیشنهادهای دبیر فرهنگی دفتر تحکیم وحدت برای نمایشگاه کتاب/ از عشق زیر روسری تا علوم انسانی در ترازوی نقد!

زیر حجاب‌های مات زنان مسلمان دل‌هایی تپنده هست و رؤیا‌هایی از عشق، پندار‌هایی آکنده از حکایت‌های پریان و شاهزاده‌ها و خوشبختی‌ای که خواهد آمد؛ به قول مترجم حیف است که با این عبارت خود نویسنده شروع نکنیم.

این کتاب را می‌توان در بخش اتوبیوگرافی دانست که نویسنده داستان زندگی خود را در پی یافتن عشق و همسفر زندگی در روزگار جوانی اش نوشته و در این مسیر به عشق حقیقی دسترسی پیدا می‌کند؛ همان گونه که در ابتدای کتاب در جملاتی کوتاه از جک جانسون نقل می‌کند: عشق کمترین پاسخ است برای بیشتر پرسش‌های دلم؛ این که چرا ما اینجاییم؟ و کجا می‌رویم؟ و چرا اینقدر سخت؟

بهمم یاد؟!
کتاب بهم میاد؟! رمانی از رنده عبدالفتاح با ترجمه محسن بدره است که به مسئله حجاب می‌پردازد.

رَنده عبدالفتاح در استرالیا و از والدینی که یکی شان فلسطینی و دیگری مصری است، به دنیا آمده است. او حالا با شوهر و دو فرزندش در سیدنی زندگی می‌کند و به وکالت مشغول است.
 
پیشنهادهای دبیر فرهنگی دفتر تحکیم وحدت برای نمایشگاه کتاب/ از عشق زیر روسری تا علوم انسانی در ترازوی نقد!

محتوای این رمان مربوط به کنش و واکنش‌های جامعه نسبت به تصمیم یک دختر مسلمان است. کتاب بهم میاد؟! داستان زندگی دختر مسلمان استرالیایی است که تصمیم می‌گیرد برای همیشه یک مسلمان محجبه شود و با واکنش‌های متفاوتی از طرف اطرافیان مواجه می‌شود لذا واکنش افراد مختلف به طرز زیبایی در این کتاب نسبت به حجاب به تصویر کشیده شده است. این کتاب اکنون یکی از کتب پرفروش آمریکا محسوب میشود.

احضاریه
کتاب احضاریه تازه‌ترین رمان علی موذنی، نویسنده توانای معاصر و از انتشارات اسم است. این داستان بر اساس سفر نویسنده به کربلا و شرکتش در پیاده‌روی اربعین نوشته شده است. این رمان با مضمونی دینی در رفت و برگشت بین گذشته و حال، روایتی از زندگی یک روزنامه¬نگار است که برای سفر به کربلا نه دعوت که احضار می‌شود.

مسعود روزنامه‌نگاری است که با اصرار و پیشنهاد یکی از دوستانش راهی سفر کربلا می‌شود و هنگام آماده‌شدنش برای سفر، خواهرش عارفه خوابی عجیب می‌بیند که به سفر او ارتباط پیدا می‌کند و همین خواب و تلاش خواهرش برای همراه شدن با او در این سفر، ماجرا‌های رمان را به پیش می‌برد:
گفت: این‌قدر واقعی بود که... آمده بود نشسته بود همین‌جا لب تخت و دست گذاشته بود روی شانه‌ام. توی خواب فکر می‌کردم برایم مهمان آمده و باید خودم را به زور بیدار کنم. چشم که باز کردم، دیدمش. می‌دانستم اوست. می‌شناختمش. روی مقنعه و چادرش گرد و خاک نشسته بود... زیاد... گرد و خاکی که حتی با شستن هم از بین نمی‌رود. گرد و خاکی که جزء تار و پود شده... الهی بمیرم... لب‌هاش مسعود... لب‌هاش ترک خورده بود... از عطش... و بلندتر از پیش گریه کرد. گفت: یک پیرهن دستش بود. پیرهن نه. دشداشه شاید... بلند بود... خونی بود... از چند جا هم چاک خورده بود... توی خواب می‌دانستم این پیرهنی است که موقع جنگ با لشکر یزید تنِ امام حسین بوده.
 
پیشنهادهای دبیر فرهنگی دفتر تحکیم وحدت برای نمایشگاه کتاب/ از عشق زیر روسری تا علوم انسانی در ترازوی نقد!

یکی از درون‌مایه‌های کتاب احضاریه به چالش کشیدن موضوع طلبیده شدن از جانب معصوم است. علی مؤذنی با هنرمندی این مضمون را لابه‌لای سطر‌های داستانی لطیف درباره کربلا و مصایب حضرت زینب (س) پنهان کرده. اینکه معصوم ما را نمی‌طلبد، احضار می‌کند. طلبیدن یعنی درخواست کردن و این درخواست باید از جانب ماموم باشد نه امام. ما باید طلب دیدار امام را داشته باشیم؛ و این طلب به معنای طلبکار بودن نیست. به معنی درخواست و خواهش است. اما احضار کردن یعنی به حضور خواستن. یعنی لایق دیدار شدن.

این سه کتاب برای علاقمندان به ادبیات توصیه میشود که همگی به تازگی منتشر شدند.

کار فرهنگی باید جریان ساز باشد
کتاب کار فرهنگی باید جریان‌ساز باشد اثر محمدباقر نادم است که از سوی نشر شهید کاظمی روانه بازار کتاب شده است.

نویسنده کتاب در پیش گفتار کتاب این چنین آورده است: در حوزه‌ی تبلیغ و ترویج دین، بحمدالله و المنه، کتب و مقالات و تجربیات مختلف و بسیاری موجود است؛ اما بیشتر ناظر به اصل مسئله‌ی تبلیغ، روش‌ها و آداب، و یا حتی محتوای دسته بندی شده‌ی مباحث تبلیغی است.
 
پیشنهادهای دبیر فرهنگی دفتر تحکیم وحدت برای نمایشگاه کتاب/ از عشق زیر روسری تا علوم انسانی در ترازوی نقد!

نگارنده در جست و جوی خود در منابع و مراکز عرضه، اساسا درباره‌ی جریان سازی تبلیغ دینی مجموعه‌ای نیافت. از این رو، بر این شد تا با استفاده از تجربه‌ی سال‌های تبلیغ دینی و آموخته‌های دوره‌ی تخصصی تبلیغ و سپس تأمل و نظام دهی آنها، مباحث مورد نیازی را در این حوزه ارائه نماید.

علوم انسانی در ترازوی نقد
علوم انسانی در ترازوی نقد اولین کتاب از مجموعۀ ۶ جلدی تأملاتی در نقد علوم انسانی به قلم دکتر شهریار زرشناس است. جلد اول این مجموعه شامل مباحث بررسی دوران روشنگری، چهره‌های علوم انسانی مدرن، نظام دانشگاهی جدید و پروژه علوم انسانی در ایران است که توسط انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و به اهتمام مؤسسۀ علمی- فرهنگی سدید منتشر شده است.
 
پیشنهادهای دبیر فرهنگی دفتر تحکیم وحدت برای نمایشگاه کتاب/ از عشق زیر روسری تا علوم انسانی در ترازوی نقد!

در معرفی این اثر آمده است:
علوم انسانی غربی که متأسفانه امروز سکه رایج فضای علمی کشور است نه در مبانی و نه در پرسش‌هایی که بدان می‌پردازد؛ نسبتی با اسلام و جامعۀ اسلامی نداشته، بلکه در تضاد می‌باشد.

از این رو لازم است به عنوان نخستین گام در گفتمان سازی برای تحول علوم انسانی رایج، رویکرد و جهت‌گیری غالب و حاکم از حالت انفعالی موجود خارج شده و به یک رویکرد کاملاً نقادانه تغییر یابد. روح نقادی در علوم انسانی، نقطه آغاز حرکت در مسیری است که غایت آن رسیدن به علم دینی و رهایی از علوم انسانی غربی است.

کتاب حاضر که اولین جلد از مجموعه تأملاتی در نقد علوم انسانی است، به تبیین آغاز شکل‌گیری علوم انسانی مدرن، ماهیت و جایگاه آن در عالم تاریخی غرب مدرن می‌پردازد و در ادامه یکی از طرح‌های مهم در مسیر سیطرۀ غرب‌زدگی شبه‌مدرن، و سپس نهادینه کردن و ترویج علوم انسانی مدرن در ایران و نهادسازی برای آن است نیز مورد مطالعه قرار می‌دهد.

نظر شما