شناسهٔ خبر: 32457903 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک کارشناس مسائل بین الملل:

امکان به صفر رساندن صادرات نفت ایران وجود ندارد/قطع صادرات نفت ایران دغدغه‌ اروپا نیست

71038

یک کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: منطقا این امکان وجود ندارد که صادرات نفت ایران در عرصه جهانی به صفر برسد.

صاحب‌خبر -

امیر علی ابوالفتح در گفت‌وگو با ایسنا در مورد اقدام آمریکایی‌ها در عدم تمدید معافیت‌های تحریمی نفت ایران و تاکید آنها مبنی بر اینکه تلاش خواهند کرد صادرات نفت ایران را به صفر برسانند، اظهار کرد: منطقاً به صفر رساندن ارائه یک کالا به بازار توسط فروشنده‌ای که سهم بزرگی در بازار دارد، سال‌ها در بازار حضور داشته است و توان بالا و پایین بردن قیمت‌ها را دارد، امکان پذیر نیست. بنابراین در برابر ایران راه‌هایی وجود دارد که با دور زدن تحریم‌ها نفت خود را بفروشد. بنابراین به صورت منطقی آمریکایی‌ها نمی‌توانند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد سکوت اروپایی‌ها در رابطه با تصمیم اخیر آمریکا نیز گفت: بر اساس اخبار منتشر شده خرید نفت دو کشور ایتالیا و یونان از ایران به صفر رسیده و ایران مدتی است که به اروپا نفتی صادر نمی‌کند. بنابراین قطع صادرات نفت ایران دغدغه‌ای برای اروپایی‌ها نیست، بلکه این موضوع بیشتر دغدغه‌ای برای خریداران نفت ایران است. طبیعی است که در برابر این تصمیم آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها سکوت کرده و کشورهایی که خریدار نفت ایران هستند به مانند چین، کره جنوبی، ترکیه نسبت به این موضوع گله کنند.

ابوالفتح با بیان اینکه با توجه به این توضیحات، نمی‌توان از اروپایی‌ها گله داشت که چرا در برابر این اقدام اخیر آمریکا سکوت کرده‌اند، اضافه کرد: البته گلایه‌ها از اروپاییان در مورد اینستکس و عدم اجرای تعهداتشان به بر جام همچنان باقی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد اظهارات مایک پمپئو، مبنی بر اینکه آمریکا کمپین بزرگی در عرصه جهانی علیه ایران ایجاد کرده است، خاطر نشان کرد: این کمپین که آمریکایی‌ها مدعی ایجاد آن بودند بی تأثیر نبوده است و تا حدودی مؤثر واقع شده، چنان که ما در حال حاضر می‌بینیم که میزان صادرات نفت ایران کاهش یافته است و از ماه می که معافیت‌های نفتی تمدید نمی‌شود، این رقم کاهش بیشتری پیدا می‌کند.

وی در ادامه اظهاراتش، تصریح کرد: در حقیقت آمریکایی‌ها کمپین مورد اشاره را بر اساس ارعاب و ترس ایجاد کرده‌اند. این کمپین متأثر از اجماع جهانی نیست. تحریم‌های دوره قبل از بر جام مبتنی بر اجماع جهانی بود، ولی تحریم‌های در حال حاضر از چنین ویژگی‌هایی برخوردار نیست و اغلب شرکای آمریکا از ترس مجازات این کشور به صورت اجباری به این کمپین پیوسته‌اند و در چنین شرایطی که تحت اجبار هستند به مرور راه‌هایی را نیز برای فرار از این اجبار پیدا خواهند کرد. در دوره قبل چون تحریم‌ها بر اساس اجماع جهانی بود، تمام موانع و راهکارهای گریز از تحریم‌ها مسدود شده بود، ولی در مورد اخیر اگر چه ممکن است سیاست‌های اعلامی کشورها تحت فشار در راستای تبعیت از آمریکا باشد ولی این انتظار وجود دارد که آنها در خفا راه‌های خروج از این مشکل را ایجاد کنند.

ابوالفتح افزود: در این رابطه باید در نظر داشت که فشارهای وارد شده از سوی آمریکا به ایران فقط بر روی تهران تأثیرگذار نیست و دیگر کشورهایی که با ایران در تعامل هستند از این فشارها تأثیر می‌پذیرند و تلاش می‌کنند که به نحوی این فشارها را کم کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که برخی از مقامات ایرانی از چندی پیش تهدید کرده بودند که ایران در صورتی که امکان صدور نفت نداشته باشد، اجازه نمی‌دهد از تنگه هرمز نفتی صادر شود و چقدر احتمال دارد که ایران اقدام به بستن تنگه هرمز کند و به طور کلی سناریوهای پیش روی ایران در رابطه با این تصمیم آمریکایی‌ها چیست؟ توضیح داد: منطق اقتضا می‌کند که ایران تمامی سناریوها را بررسی کند. البته باید این را گفت که برخی از اوقات صحبت‌هایی که انجام می‌شود بیشتر جنبه استعاره دارد. مثلاً اینکه گفته می‌شود جلوی صادرات نفت از تنگه هرمز را می‌بندیم لزوماً این به این معنا نیست که از ابزار فیزیکی جلوی انتقال گرفته شود. برخی از اوقات از شیوه‌های غیر فیزیکی و مدرن در این چارچوب استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توان تحلیل کرد که ایران چه اقدامی در این راستا انجام می‌دهد، تصریح کرد: باید منتظر ماند و دید آنچه که در این ارتباط از سوی مقامات ایرانی مطرح شده است، جنبه اجرایی پیدا می‌کند یا خیر.

انتهای پیام

نظر شما