شناسهٔ خبر: 32457877 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

مبانی اندیشه‌ورزی/14

کرسی نظریه‌پردازی نیازمند امتیازدهی کمیته داوران است

بر اساس آیین‌نامه کرسی‌های نوآوری و نظریه‌پردازی، پس از برگزاری این کرسی‌ها، می‌بایست امتیازدهی توسط کمیته داوران صورت گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، هیئت حمایت از كرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره درهفدهم بهمن‌ماه سال 82 از سوی شورای عالی انقالب فرهنگی تاسیس شد اما دانشجویان و اساتید آشنایی چندانی با وظایف این هیئت ندارند.

توسعه و ترویج آزاداندیشی همواره از مطالبات مقام معظم رهبری از دانشگاهیان و حوزویان است، ایشان در پاسخ به نامه، جمعی از دانش‌آموختگان حوزه علمیه درباره نیاز كشور به آزاداندیشی تاکید می‌کنند: نباید از «آزادی» ترسید و از «مناظره» گریخت‌ و «نقد و انتقاد» را به‌ كالای‌ قاچاق‌ و یا امری‌ تشریفاتی تبدیل‌ كرد؛ چنانكه‌ نباید به‌ جای‌ «مناظره» به‌ «جدال و مدارا» گرفتار آمد و به‌‌جای «آزادی»، به‌ «دام‌ هتاكی‌ و مسئولیت‌گریزی»‌ لغزید.

در مبانی اندیشه‌ورزی/13 به بررسی آیین‌نامه برگزاری كرسی‌های نوآوری و نظریه‌پردازی پرداخته و بیان کردیم که برای اداره كرسی می‌بایست مدیر توانایی از سوی دستگاه مجری  پس از تایید کمیته داوران  به‌کارگرفته خواهد شد و وظیفه مدیر، تبیین و اجرای ضوابط مربوط به ماده 6 این آیین‌نامه، تنظیم و نگهداری وقت و اعلام سؤالات كتبی حضار است؛ همچنین دستگاه مجری نسبت به شناسایی و معرفی دو نقاد جهت نقد نوآوری یا نظریه در کرسی به کمیته داوران جهت تایید، مبادرت خواهد کرد؛ دستگاه مجری باید توجه کند که ویژگی‌های علمی نقادان با ویژگی‌های صاحب نظریه مندرج در ماده سه این آ‌یین نامه یکسان خواهد بود.

در این قسمت به تشریح نحوه امتیازدهی به کرسی‌های نظریه پردازی خواهیم پرداخت.

بر اساس ماده هفت آیین‌نامه برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی پس از برگزاری این کرسی‌ها، نیاز به امتیازدهی حاضران در جلسه و اعضای کمیته داوران است اما نحوه امتیازدهی به نظریه مطرح شده در کرسی نظریه‌پردازی به این صورت است که جمع امتیازاتی كه حضار طبق نمون‌برگ نظرخواهی معتبر به نظریه می‌دهند با جمع امتیازات کمیته داوران، به‌عنوان امتیاز نهایی لحاظ خواهد شد.

برای جمع‌آوری امتیازات حضار، نمون‌برگ معتبر و امضا شده به دبیر کمیته داوران تحویل خواهد شد و در کنار امتیاز کمیته داوران در صورتجلسه رسمی منعکس خواهد شد.

جمع امتیاز کمیته داوران براساس نمون برگ نظرخواهی محرمانه و معتبر همراه با امضا، نمره 100 خواهد بود.

باید توجه داشت که از میان حضار تنها افرادی می‌توانند به اظهارنظر در نمون‌برگ مبادرت کنند كه از شرایط مذكور در تبصره سه ماده 6 آیین‌نامه برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی برخوردار باشند؛ بر اساس ماده 6 این آیین‌نامه کرسی نظریه‌پردازی طی دعوت رسمی و با حضور جمعی از استادان و فضلای حوزه و دانشگاه و نیز دانشجویان و طلاب مقاطع عالی بر حسب تخصص یا رشته مربوط به موضوع نظریه برگزار می‌شوند.

در بخش دیگری از ماده هفت آیین‌نامه برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، مجموع امتیازات از سوی کمیته داوران تأیید و در قالب صورتجلسه‌ای به امضای اکثریت اعضای کمیته خواهد رسید.

از مجموع 100 امتیاز، درجه نوآوری یا نظریه به این صورت اعطا خواهد شد که کرسی‌هایی با امتیاز 90 تا 100 عنوان عالی، کرسی‌هایی با امتیاز 70 تا 90 عنوان خوب، کرسی‌هایی با امتیاز 50 تا 70 عنوان متوسط و در نهایت کرسی‌هایی با امتیاز زیر 50 نیز عنوان ضعیف را کسب خواهند کرد.

انتهای پیام/4115/

نظر شما