شناسهٔ خبر: 32457791 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بالا آمدن ۵۰ درصدی سطح آب‌های زیرزمینی در همدان

نمایندگی همدان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان از بالا آمدن ۵۰ درصد سطح آب‌های زیر زمینی در استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

منصور ستوده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اجرای طرح تعادل سازی در کنترل حجم آب‌های زیر زمینی در استان همدان گفت: انسداد چاه‌های غیر مجاز، پلمب موتور چاه‌ها به منظور جلوگیری از اضافه برداشت و افزایش بارش‌های ابتدای امسال باعث شده سطح آب‌های زیر زمینی در استان همدان ۵۰ درصد بالا بیاید.

وی در دامه افزود: طرح‌های انجام شده باعث شده تا از خروج سالانه ۲۲۰ میلیون متر مکعب آب سفره‌های زیر زمینی جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان تصریح کرد: در سال‌های گذشته حجم آب‌های زیر زمینی یک متر پایین رفته بود که به برکت بارش‌های اخیر این حجم بین ۲۰ الی ۵۰ سانتی متر بالا آمده و برنامه‌های لازم برای کنترل و هدایت بالاتر آمدن حجم آب‌ها نیز تبیین شده است، زیرا با توجه به حجم بارش‌ها استفاده کشاورزان از این چاه‌ها به تأخیر خواهد افتاد.

وی خاطرنشان کرد: حجم آب‌های ورودی به دشت‌های استان نیز مورد رصد بوده و این آب‌ها با ورود به محوطه نفوذ، وارد تغذیه‌های مصنوعی شده و پس از عبور از فنس‌کشی‌ها به داخل حوضچه‌های مورد نظر جهت حفظ و ذخیره سازی ریخته خواهد شد.

وی با بیان این‌که سیلاب‌های استان نیز کنترل شده هستند، افزود: در مناطق جورقان، هارون آباد، شریعت آباد و هم‌چنین بندهای کوریجان، کریم آباد و صالح آباد با تعبیه تغذیه‌های مصنوعی توانسته‌ایم سیلاب‌های ورودی را کنترل کنیم.

۹۹ درصد حجم سدهای استان همدان پر است

ستوده از پر شدن حجم ۹۹ درصد از سدهای استان همدان خبر داد و گفت: در حال حاضر حجم کل سدهای استان ۱۰۷ میلیون لیتر مکعب است که تاکنون حدود ۱۰۶ میلیون لیتر مکعب آن پر شده و ما بقی نیز در روزهای آینده به سرریز خواهد رسید.

وی هم‌چنین تصریح کرد: سد اکباتان در همدان صددرصد پر بوده و سرریز آن با ورود به رودخانه به سد آبشینه هدایت شده و اکنون سد آبشینه نیز باظرفیت ۴.۹ میلیون لیتر در آستانه پر شدن است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: سد شیرین سو در کبودراهنگ با ظرفیت ۴.۴ میلیون متر مکعب حدود ۳.۷ میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد و سد نعمت آباد در اسد آباد نیز با ۸۵ درصد حجم آب در آستانه سرریز شدن است.

وی در ادامه اعلام کرد: سد کلان ملایر با ظرفیت ۴۵ میلیون لیتر مکعب و سد تویسرکان با ۹.۵ میلیون متر مکعب ظرفیت به صورت ۱۰۰ در ۱۰۰ پر شده و آب‌های سر ریز شده در رودخانه‌های اطراف سد هدایت شده‌اند.

از ابتدای سال تا کنون ۵۹۰ میلیمتر بارش در همدان ثبت شده است

ستوده با بیان این‌که ۲۸ ایستگاه ثبت بارندگی در استان همدان وجود دارد، گفت: عدد ثبت شده برای میزان بارندگی از ابتدای سال تا کنون ۵۹۰ میلی لیتر بوده که این میزان نسبت به زمان مشابه در سال گذشته که ۲۱۹ میلیمتر بوده حدود ۱۷۰ درصد افزایش داشته است.

وی هم‌چنین افزود: میزان خروجی آب شرب از سد اکباتان هزار لیتر بر ثانیه است و سد سرابی ۷۰ لیتر برثانیه که مابقی آب‌های ذخیره شده در سدهای استان همدان برای مصارف در فصل تابستان و استفاده کشاورزانی که حق آبه دارند نگهداری خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما