شناسهٔ خبر: 32457614 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

مظفریان در گفتگو با آنا:

سیلاب‌های غرب کشور نتیجه آتش‌سوزی‌ سال‌های گذشته جنگل‌ها بود

استاد دانشگاه منابع طبیعی گفت: سیلاب‌های امسال در مناطق غرب کشور نتیجه آتش‌سوزی‌های سال‌های گذشته و قطع درختان بوده است.

صاحب‌خبر -

محمد مظفریان در گفتگو با خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: متأسفانه هر‌ سال با شروع فصل گرما بحث وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس قوت می‌گیرد و هر‌ سال شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده در این جنگل‌های خدادادی هستیم.

وی با اشاره به اینکه امسال بارندگی‌ها سبب شده جنگل‌ها طراوت تازه‌ای به خود بگیرند، افزود: این سرسبزی مضاعف ترس و دلهره را بیشتر کرده است. گردشگران بیشتری به دل جنگل‌ها خواهند رفت و احتمال بروز حوادث بیشتر می‌شود.

این استاد دانشکده منابع طبیعی خاطرنشان کرد: سهل‌انگاری‌های انسانی سبب می‌شود که گاهی ده‌ها هکتار از جنگل‌های بلوط سوخته و از بین بروند و این اتفاق در سال‌های گذشته بارها و بارها تکرار شده است.

وی با تأکید بر اینکه چرخه طبیعت در چند سال گذشته به هم خورده است، ادامه داد: در سال‌های گذشته چرای دام به صورت سنتی انجام می‌شد، حداقل سود این اتفاق این بود که میزان علف‌های دامنه‌های زاگرس کاهش پیدا کند.

مظفریان افزود: در حالی این چرخه طبیعت به هم خورده و همین موضوع سبب می‌شود که شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده در محدوده زاگرس باشیم. از طرف دیگر بخش دولتی هیچ امکاناتی برای مهار این آتش‌سوزی‌ها فراهم نکرده است که این کار بر وخامت اوضاع افزوده است.

 وی به نقش گروه‌های مردمی در حفظ این نعمت خدادادی اشاره کرد و افزود: در این سال‌ها مردم نقش پررنگ در مهار آتش‌سوزی‌ها داشته‌اند. بسیاری از آموزش‌ها برای جلوگیری از این فاجعه توسط گروه‌های مردمی به اهالی بومی منطقه داده‌ شده‌ است.
 ‏
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سیلاب‌های امسال در مناطق غرب کشور نتیجه آتش‌سوزی‌های سال‌های گذشته و قطع درختان بوده است، ادامه‌ داد: در این شرایط هر کسی به اندازه توان خود باید به حفظ منابع طبیعی کمک کند.

 ‏وی افزود: نکته مهمی که باید همه به آن توجه داشته باشند این است که این میراث از گذشتگان به ما رسیده و ما باید آن‌را سالم به آیندگان تحویل دهیم به همین دلیل نباید با بی‌تدبیری فرزندانمان را از داشتن جنگل محروم کنیم.

انتهای پیام/4122/۴۰۸۷
 

نظر شما