شناسهٔ خبر: 32457321 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

المانیتور: هدف واشنگتن خروج تهران از برجام تا اکتبر 2020 است

صاحب‌خبر - تارنمای المانیتور در مطلبی نوشت: تمدید‌نکردن معافیت‌ها برای خریداران نفت ایران از سوی واشنگتن، با هدف فشار بر تهران برای خروج از توافق هسته ای با 1+5 تا پیش‌از اکتبر 2020، یعنی پایان تحریم تسلیحاتی ایران توسط سازمان ملل، اجرا می‌شود.
'لورا روزن' از خبرنگاران این تارنمای آمریکایی در مطلبی با عنوان 'آمریکا معافیت‌های تحریم نفتی را پایان می‌دهد تا تهران را مجبور به خروج از توافق هسته ای کند' افزود: دولت 'دونالد ترامپ' در گامی تازه که از سوی متحدان کلیدی آن با هدف مجبور کردن تهران جهت ترک توافق هسته ای قلمداد شد، اعلام کرد دیگر معافیت تحریم‌های نفتی 8 کشور تمدید نمی‌شود.
'مایک پمپئو' وزیرخارجه ایالات متحده پس از این اعلام، در جمع خبرنگاران در وزارت امور خارجه گفت:'هدف ساده است؛ محروم کردن یک رژیم غیرقانونی از منابعی که سبب بی‌ثباتی خاورمیانه شده است'.
اما متحدان اروپایی ترامپ این تازه‌ترین حرکت دولت ترامپ در راستای کارزار فشار حداکثری را به عنوان اقدامی مبهم برای مجبور کردن تهران جهت خروج از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) می‌بینند.
یک دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نشود، در این مورد گفت: 'فکر می‌کنم که هدف [دولت ایالات متحده] ائتلاف جهانی علیه ایران است و برای انجام این کار، آنها قصد دارند ایران را مجبور به قصور در برجام کنند، اما اینگونه تلاش‌ها تاکنون به طور کامل شکست خورده است'.
این دیپلمات اروپایی افزود:'اگر سیاست تغییر رژیم هدف دولت ایالات متحده باشد، این سیاست همانند دیگر خط مشی‌هایش شکست خورده است.'
به گزارش ایرنا، بر اساس گزارش موسسه پژوهش‌های بین‌المللی صلح استکهلم(سیپری)، طبق مفاد برجام، تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران بین 5 تا 8 سال پس از تصویب برجام برداشته خواهند شد و اگر تایید صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته ای ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از تاریخ‌های مذکور اعلام شود، لغو تحریم‌های تسلیحاتی زودتر انجام خواهد شد.
'علی واعظ' مدیر ایران درگروه بحران بین‌الملل دراین باره گفت:'دولت ترامپ احساس می‌کند زمان چندانی برای فروپاشی برجام تا پیش‌از اکتبر 2020 (مهرماه 99) ندارد که بر این اساس و بنا به قطعنامه شورای امنیت سازمان‌ملل متحد، ایران می‌تواند سلاح‌های متعارف بخرد'.
واعظ افزود:'حس من این است که به طور کلی به دلیل این واقعیت که فشار حداکثری، کمترین نتایج را به دست آورده و زمان در حال از دست رفتن است، بنابراین دولت ترامپ می‌خواهد همه قدرت خود را برای
از میان بردن توافق هسته ای تا پیش ازاکتبر 2020 که براساس آن تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران برداشته می‌شود، به کار گیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما