شناسهٔ خبر: 32457096 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

«سیل» امتحانی دوباره برای ورزش

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -
سرويس ورزشی جوان آنلاين: سیل شدید شمال و جنوب کشور اگرچه خسارت‌های سنگینی را روی دست مردم و مسئولان گذاشت، اما ثابت کرد در مواقع ضروری و بحرانی آحاد ملت حامی یکدیگر هستند. نیرو‌های نظامی، جهادی و مردمی همه پای کار آمدند تا از گرفتاری هموطنان خود بکاهند و باری از دوش آن‌ها بردارند. در میان خیل عظیم داوطلبان، ورزشکاران هم تلاش کردند گوشه‌ای از کار را بگیرند و این بار معرفت و پهلوانی را در خدمت به هموطنان معنا کنند.

شرایط بحرانی، غریبه و آشنا نمی‌شناسد هرکس در هر لباس و صنفی و با هر طرز تفکری باید دست از شعار دادن و شوآف بر دارد و وارد گود شود. این همان روحیه‌ای است که بسیاری از ورزشکاران کشورمان دارند و به تبعیت از الگو‌های ارزشی و ورزشی خود دوشادوش سایرین هر کمکی از دستشان بر می‌آید انجام می‌دهند. برخی به شهر و دیارشان رفتند تا با کمک به سیل‌زدگان دینشان را به همشهری‌هایشان ادا کنند، برخی با جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی کاملاً به مناطق آسیب‌دیده شتافتند و عده‌ای هم با توجه به گستردگی شبکه‌های اجتماعی هموطنان را به یاری مردم سیل‌زده دعوت کردند. خلاصه اینکه اهالی ورزش مثل همیشه بی‌ادعا به شیوه خود در دستگیری از آسیب‌دیده‌های سیل اخیر نقش داشتند، کمک‌هایی که همچنان ادامه دارد. شدت سیل ویرانگر فروردین ماه آنقدر زیاد بود که کل کشور را تحت تأثیر قرار داد و بالطبع نحوه امدادرسانی به آسیب‌دیده‌ها نیز بیشتر از همیشه به چشم آمد. جدا از بحث چالش‌ها و انتقاد‌هایی که در این زمینه وجود داشته و دارد حضور ورزشکاران در کنار مردم را باید به فال نیک گرفت. ورزش همواره سرگرمی و دلخوشی ایرانی‌ها بوده و با علاقه‌ای که ملت به این مقوله دارند نباید از آن غافل شد. پیگیری نتایج ملی‌پوشان در تورنمنت‌های مهمی، چون بازی‌های آسیایی، المپیک و جهانی حساسیت مردم به عملکرد ورزشکاران وطن را نشان می‌دهد؛ مردمی که با افتخارآفرینی قهرمانان خود شاد می‌شوند و از ناکامی آن‌ها ناراحت، این انتظار را دارند تا در مواقع ضروری در کنار هموطنان خود باشند و آن‌ها را تنها نگذارند. جامعه ورزش نیز الحق و الانصاف تاکنون از عهده این مسئولیت به خوبی برآمده است. غیر از بحث سیل اخیر، اهالی ورزش در حوادث ناگواری، چون زلزله که کشور را درگیر خود می‌کند در حد توان ایفای نقش کرده‌اند. نکته مهم اینکه حضور ورزشکاران در فعالیت‌های اجتماعی که جنبه کمک‌رسانی به آحاد مردم را دارد حتی بیشتر از موفقیت‌های ورزشی در اذهان باقی می‌ماند. کمک جهان پهلوان تختی به سیل‌زده‌های بوئین‌زهرا هنوز به عنوان یک نماد و الگو از یاد مردم نرفته است. در شرایطی که ورزشکاران میدان کمک‌رسانی به سیل‌زده‌ها را خالی نکردند، مسئولان ورزش نیز کوشیدند تا به نوعی ایفای نقش کنند. برگزاری مراسم گلریزان، دعوت از مردم و اختصاص امکانات سخت‌افزاری ورزش به آسیب‌دیدگان از جمله اقدامات وزارت ورزش و فدراسیون‌ها بود. البته برای رسیدگی به حال و روز هموطنان نباید به این اقدامات بسنده کرد و دست‌اندرکاران و مدیران ورزش می‌توانند با استفاده از اختیارات خود کمک‌های بیشتری به سیل‌زدگان انجام دهند. در همین رابطه برخی از رؤسای فدراسیون‌ها با جمع‌آوری کمک‌های مردمی شخصاً به مناطق آسیب‌دیده رفتند تا هم از نزدیک شرایط را ببینند و هم از ساکنان آن مناطق دلجویی کنند.

همان اندازه که بسیاری از چهره‌های ورزشی برای خدمت به سیل‌زده‌ها زحمت کشیدند و خون دل خوردند، بسیاری دیگر از همین جامعه ورزش خنثی ظاهر شدند و برخلاف همیشه خود را به بی‌خیالی زدند. کم نیست تعداد ورزشکاران رشته‌های پرطرفداری که در شبکه‌های اجتماعی به تعداد بالای فالوور‌های خود می‌نازند و آن را نشانه محبوبیت‌شان می‌دانند. همین افراد عادت دارند علاوه بر مسائل مربوط به ورزش، در سایر مباحث نیز دخالت و اظهارنظر‌هایی کنند، اما در بحث حوادث طبیعی، چون سیل که در نخستین روز‌های سال جدید چند استان کشور را فرا گرفت منفعل عمل کردند و اصلاً به روی مبارک نیاوردند. باید از این چهره‌های به اصطلاح محبوب سؤال کرد که چطور نسبت به غم و اندوه هموطنانشان بی‌تفاوت بودند در حالی که می‌توانستند از طریق همان صفحات مجازی که به صورت شبانه‌روزی در آن‌ها فعال هستند قدمی برای سیل‌زده‌ها بر دارند؟! قطعاً این بی‌تفاوتی از یادمان نخواهد رفت.
برطرف شدن مشکلات شهر‌های سیل‌زده و بازگشت مردم به خانه و کاشانه خود آرزوی همه ایرانی‌هاست؛ چه آن‌ها که در این امتحان تلاش‌شان را برای گرفتن نمره قبولی انجام دادند و چه آن‌ها که بی‌تفاوت از کنار آن گذشتند.

نظر شما