شناسهٔ خبر: 32456913 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آیا "مسکن امید" مردم را ناامید خواهد کرد؟

ساخت پروژه "مسکن امید" در پرند آغاز شده است و قرار است ۲۶ هزار واحد مشارکتی در قالب مسکن امید در پرند ساخته شود.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، قرار است مسکن امید به‌صورت مشارکتی با بخش خصوصی ساخته خواهد شد و متناسب با درآمد اقشار متوسط کشور است.

کارشناس مسکن مشکلات مسکن مهر را در بی‌توجهی به میزان عرضه و تقاضا، عدم تأمین زیرساخت‌ها و نادیده گرفتن طرح‌های اشتغال‌زایی دسته‌بندی کرده‌اند و بر اساس آن مسکن امید را به‌عنوان پروژه‌ای که از مسکن مهر تجربه کسب کرده است، آغاز شده است.

سؤال اینجاست در شرایطی که دولت در چند سال اخیر نتوانسته است متغیرهای مؤثر بر بازار مسکن را کنترل کند چگونه می‌توان به مسکن امید دل بست؟

به نظر می‌رسد پروژه مسکن مهر بیش از آنکه گرفتار مشکلات دسته‌بندی شده بالا باشد، گرفتار دل‌زدگی مسئولانی است که اراده‌ای به اجرای گام‌های نهایی آن نداشتند و بی‌مهر به مسکن مهر را  بی‌مهری به اقشار کم‌درآمد ندانستند.

اگر همین رویکرد نامهربان به مسکن مهر را که نمی‌توان آن را نه سیاسی و نه اقتصادی خواند به پایان دوران تصدی دولت تدبیر و امید گره بزنیم ، تمام دلایلی که امروز برای مسکن امید به نظر درست و قابل اثبات هستند به یک‌باره رنگ خواهند باخت و همان اشکالات مسکن مهر را بر مسکن امید وارد خواهیم دید.

در شرایطی که رکود در حوزه‌های تولید، دادوستد مدت‌هاست بر بازار مسکن سایه افکنده و قیمت آن موجب شده، مسکن به معنای واقعی از دسترس عموم و خاصه جوانان خارج شود قدر مسلم مسکن امید گره از بازار رهاشده فعلی نخواهد گشود و مسکن امید نیز مردم را ناامید خواهد کرد.

به نظر می‌رسد مسئولان باید در حوزه‌هایی که کارشناسان و فعالان این بازار به‌صورت مستمر بر حل آن تأکیددارند مانند کنترل دادوستدهای غیر مصرفی(واسطه‌گری)، مالیات بر مسکن خالی، تصویب مالیات بر عایدی مسکن، تأمین سرمایه تولید و خرید مسکن خارج از سیستم پولی کشور قدم‌های مؤثرتری برای مردم بردارد.

انتهای پیام/4083/

نظر شما