شناسهٔ خبر: 32455967 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نقش بیمه در جبران خسارت حوادث طبیعی/شرکت های بیمه تمایلی به بیمه حوادث ندارند

معاون بیمه مرکزی گفت: در حوادث طبیعی شرکت‌های بیمه تمایل چندانی به بیمه ندارند چراکه حجم خسارات گسترده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، لارگانی نماینده مجلس در برنامه تیتر امشب در خصوص نقش بیمه در جبرای خسارت حوادث طبیعی تصریح کرد: لایحه صندوق بیمه حوادث طبیعی در جلس در حال پیگیری است و اگر دولت بار مالی این لایحه را تامین کند به سرانجام خواهد رسید.

وی ادامه داد: در سیل اخیر ۲۷ هزار بیمه شده شناسایی شده که  ۱۹۷ میلیارد تومان قرار است خسارت پرداخت کنند در واقع به هر خانواده ۱۰ میلیون تومان خسارت پرداخت می شود که پول یک یخچال هم نیست.

لارگانی اظهار کرد: الان فرصت خوبی برای فرهنگ سازی برای تشویق مردم به بیمه شدن است، اما شرکت‌های بیمه به دلیل خسارت بالا زیر بار بیمه کردن نمی‌روند.

وی گفت: با توجه به اینکه کشور ما جزو ۱۰ کشوری هستیم که بلایای طبیعی مثل سیل و طوفان و زلزله را دارد تاکید می‌شود که بیمه حوادث انجام شود. در بیمه حوادث اگر دولت بارمالی را بپذیرد مشکلات کمتری خواهیم داشت.

این نماینده مجلش تصریح کرد: با توجه به خسارت‌های بالای مزارع و منازل در حادثه سیل اخیر اگر باغات و مزارع بیمه بودند شاید مبلغ بالاتری برای جبران خسارت پرداخت می‌شد.

لارگانی گفت: در سیل اخیر ۲۹ استان درگیر سیل بودند و خسارت دیده اند، اما به دلیل ریسک پذیری بالا شرکت‌های بیمه‌ای بیمه حوادث را نمی‌پذیرند.

وی افزود: با تامین بار مالی صندوق از سوی دولت، صندوق همگانی بیمه حوادث زودتر به نتیجه خواهد رسید.

بیشتر بخوانید:  حق بیمه واحد‌های تولیدی ۲۹ درصد افزایش یافت/ جزییات طرح صندوق خسارات ناشی از بلایای طبیعی

بر اساس این گزارش مصدق معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در ادامه تصریح کرد: فراگیر بودن خسارت بیمه طبیعی یکی از مسائل مهم و ضروری در پوشش بیمه حوادث است که پوشش بیمه‌ای در حوادث طبیعی مستلزم مشارکت هم دولت هم حاکمیت است.

وی افزود: علاوه بر بیمه نامه‌های رایج، تشکیل صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی ۱۶ سال است که در دستور قرار گرفته که به دلایل مختلف از جمله بار مالی هنوز به سرانجام نرسیده است.

مصدق گفت: برای بیمه حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله در شهر‌هایی با وسعت کلان، شرکت‌های بیمه‌ای باید به میزان مبلغ بیمه ایفای تعهدکنند که دولت نیز باید در تامین ما به التفاوت مبلغ بیمه همکاری کند.

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی گفت: محاسبات ما در بیمه مرکزی نشان می‌دهد اگر برای هر حادثه طبیعی ۳۰ میلیون تومان حق بیمه در نظر گرفته شود حق بیمه برای خانه ۱۰۰ هزار تومان در سال خواهد بود که هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان حق دولت از سهم بیمه و هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هم برای سرمایه اولیه صندوق پیشنهاد شده است که در مجموع ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان حق بیمه حوادث طبیعی است.

وی افزود: با پیش بینی مجلس باید صندوق بیمه یک سرمایه اولیه داشته باشد که ۵۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه اولیه صندوق مبلغ بسیار پایین است. همچنین پیش بینی شده اگر در حادثه‌ای حوادث به حدی بود که فراتر از مبلغ صندوق بود دولت باید تقبل کند که با توجه به تحریم ممکن است با مشکل مواجه شویم.

این مقام مسئول تصریح کرد: در حوادث و بلایای طبیعی شرکت‌های بیمه خیلی تمایلی به بیمه ندارند چراکه حجم حادثه و خسارات گسترده است و  برآورد خسارت امکان پذیر نیست.

وی افزود : در سیل اخیر بر اساس آخرین آمار تا کنون ۶۱ هزار پرونده خسارت مربوط به سیل در شرکت‌های بیمه تشکیل شده است. برخی نهاد‌ها همچون  بنیاد مسکن و  کمیته امداد منازل تحت پوشش خود را بیمه کرده اند و بسیاری از خانه‌های روستایی تحت پوشش بیمه بوده اند.

مصدق ادامه داد: از این ۶۱ هزار پرونده،  ۲۷ هزار پرونده ارزیابی شده که خسارت آنها ۱۹۷ میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین خسارت مابقی خانه های بیمه شده هم ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود.

این مقام مسئول در خصوص میزان پایین خسارتی که قرار است پرداخت شود گفت: خانه‌های بیمه شده سقف پایین بیمه شده اند و به طور میانگین تا سقف ۲۰ میلیون تومان بیمه بوده اند.

وی افزود: در بیمه آتش سوزی، ارزش روز کنزل را بیمه نمی‌کنیم بلکه هزینه بازسازی را بیمه می کنیم که به طور متوسط متری ۲ میلیون تومان است و برای یک خانه ۱۰۰ متری ، سقف بیمه  ۲۰۰ میلیون تومان می شود.

معاون بیمه مرکزی تصریح کرد: در دنیا هم به طور متوسط ۳۰ درصد خسارت حوادث طبیعی از سوی بیمه پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر شرکتی بخواهد چنین پوشش‌هایی داشته باشد باید پوشش‌های اتکایی داشته باشد و دولت هم در نهایت کمک کند.

این مقام مسئول اظهار کرد: پیشنهاد ایجاد صندوق بیمه حوادث طبیعی سال ۸۳ از سوی بیمه مرکزی به دولت پیشنهاد داده شد.  سال ۹۰ لایحه دولت به مجلس ارائه شد تا ۲ سال در مجلس بررسی شد و مجلس آن را تغییر داد که  به جای ایجاد صندوق همین کار به یکی از شرکت‌های بیمه محول شود که در نهایت شورای نگهبان به آن ایراد گرفت.

وی ادامه داد: بحث تامین مالی و ایراد شرعی شورای نگهبان باید رفع شود تا این لایحه به سرانجام برسد همچنین دولت باید در تامین منابع مالی این لایحه مشارکت داشته باشد.

مصدق تصریح کرد: در بیمه حوادث و آتش سوزی باید مردم توان پرداخت حق بیمه داشته باشند. پیشنهاد ما به دولت برای پرداخت بیمه در قبض برق ماهی ۵ هزار تومان بوده است که منتظر جواب دولت و مجلس هستیم.

وی بیان کرد: کل منازل مسکونی که در سیل خسارت دیدند ۹۰ هزار واحد بوده اند. آمار بیمه شدگان اختیاری از این تعداد ۱۰ درصد بوده است.

مصدق گفت: خدمات بانکی و بورس از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، اما شرکت‌های بیمه‌ای هنوز از این نوع معافیت برخوردار نیستند، ولی دولت قول مساعد در این زمینه داده است.

معاون بیمه مرکزی بیان کرد: فرهنگ سازی برای بیمه حوادث لازم است، اما نهاد‌های مرتبط با فرهنگ سازی باید با بیمه مرکزی همکاری لازم داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر بار مالی بیمه حوادث طبیعی تامین شود سال آینده آمادگی راه اندازی صندوق بیمه را داریم.

مصدق افزود: در حال حاضر سرمایه گذاری در صنعت بیمه مورد اقبال سرمایه گذاران نیست کل سود شرکت‌های بیمه ۹۰۰ میلیارد تومان است بازدهی چندانی ندارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما