شناسهٔ خبر: 32452048 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

نخست‌وزیر لیبی: نیروهای خارجی خلیفه حفتر را تسلیح می‌کنند

نخست‌وزیر لیبی بدون اشاره به کشور خاصی، تأکید کرد از آغاز درگیری‌های لیبی، حامیان خارجی خلیفه حفتر، وی را تسلیح کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

العالم - لیبی

«فایز السراج» نخست‌وزیر لیبی در اظهاراتی تصریح کرد که از آغاز درگیری‌ها در «طرابلس» پایتخت لیبی، حامیان خارجی خلیفه حفتر، وی را تسلیح کردند.

وی بدون آنکه از کشور خاصی نامی ببرد، درباره جنگ نیابتی در لیبی هشدار داد. با اینحال پایگاه اینترنتی «بلومبرگ» گزارش کرد که کشورهایی چون مصر، امارات متحده عربی و روسیه، سلاح‌هایی را در گذشته در اختیار ارتش ملی لیبی قرار داده بودند.

هفته گذشته، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با حفتر گفت‌وگو کرد و حفتر را عامل مؤثر در مبارزه با تروریسم دانست.

اظهارات سراج در حالی مطرح شده است که چند روز پیش وب‌سایت خبری «الخلیج الجدید» به نقل از منابعی در لیبی افشا کرد دولت فرانسه به شکل پنهانی در حال کمک به ژنرال «خلیفه حفتر»، فرمانده موسوم به ارتش ملی لیبی جهت تصرف پایتخت این کشور است.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز شنبه در واکنش به رویدادهای اخیر در لیبی اعلام کرد واشنگتن خواستار یک لیبی باثبات، متحد و دموکراتیک بوده و به نقش «خلیفه حفتر» در مبارزه با تروریسم در این کشور آفریقایی اشاره کرد.

حفتر به پشتیبانی ریاض، ابوظبی و قاهره قصد دارد طرابلس، مقر دولت وفاق ملی را تصرف کند. حفتر، جنگ علیه طرابلس را عملیات آزادسازی طرابلس نامیده و السراج نیز برای مقابله با این حمله، عملیات نیروهای خود را «برکان الغضب» (آتشفشان خشم) نامیده است.

سراج در مصاحبه روز دوشنبه خود تصریح کرد: « چه قبل و چه بعد از حمله،انتقال تسلیحات و تجهیزات به حفتر متوقف نشده است».

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال جنگ نیابتی در لیبی، گفت: «قطعاً نگرانی‌هایی (در این خصوص) وجود دارد».

نخست‌وزیر لیبی تصریح کرد: «متجاوزان، کانال‌هایی را برای وارد کردن سلاح و تجهیزات و تمامی انواع فناوری افتتاح کرده‌اند و این در حالی است که دولت وفاق ملی نمی‌‌تواند از خود دفاع کند».

وی ادامه داد: «چطور انتظار دارید که دولت وفاق ملی متعهد باقی بماند و به گزینه‌های جایگزین برای دفاع از خود فکر نکند».

سراج در خصوص اینکه حفتر بتواند شریکی برای مذاکرات آینده باشد، ابراز تردید کرد و تأکید کرد چند روز قبل از آغاز حملات گفت‌وگوی دوستانه‌ای با همدیگر داشته‌اند اما حفتر همه‌چیز را برای خود می‌خواهد.

فارس

نظر شما