شناسهٔ خبر: 32451973 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حناچی: در سیل اخیر تأثیر آموزه‌های معماری گذشتگان را دیدیم

شهردار تهران گفت: بررسی سیل اخیر در برخی شهرها نشان میدهد باید بیشتر از آموزه‌های معماری گذشتگان درس بگیریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، پیروز حناچی شهردار تهران عصر امروز در مراسم اعطای سیزدهمین جایزه معماری میرمیران که به مناسبت روز معمار برگزار شد با اعلام این مطلب افزود: روز معمار را که به نام یکی از خلاق ترین معماران کشور نامگذاری شده را و یاد میکنم از مهندس میرمیران که این خلاقیت را پاس میداشتند. یادم هست در اوایل دهه هفتاد که مزاحم ایشان میشدم برای تز دکتری خود ایشان بر ساختار شهر تاکید فراوانی داشتند.

شهردار تهران ادامه داد: فرصتی داشتم در هفته گذشته به بغداد رفتم و‌در حاشیه سفر به طاق کسری رفتم طاق کسری و ایوان مدائن هنوز هم یکی از پر اعجاب ترین ساختمانهای تاریخ به شمار می روند که حال و روز خوشی ندارند. ر حالی که بخشی از معماری ایرانی را با خود حمل میکند.

حناچی گفت: امروز روزهای خوبی در تهران می‌گذرانیم و اتفاقات خوبی در تهران در حال رخ دادن هستند و این همایش ها و مراسم برای تهران حال خوشی به همراه دارند

وی افزود: هر جا از خرد جمعی برای ساختن شهر استفاده کردیم تجربیات بهتری به دست آورده ایم از میدان آزادی تا کتابخانه ملی تا طرح توسعه حرم حضرت معصومه همه نمادهایی است از استفاده از خرد جمعی.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: هر جا برای جوانان جا باز کرده این و اجازه فعالیت به این عزیزان داده ایم موفق بوده این و به زودی هم نتایج مسابقه طراحی مسیر قطار تهران تبریز را برگزار خواهیم کرد.

حناچی گفت: این مسابقه تحولی را در منطقه هفده و هجده به همراه خواهد آورد و تلاش ما در تهران ایجاد خلاقیت برای افزایش سرمایه و ثروت است و می شود از این اقدامات تولید ثروت کرد.

وی ادامه داد: همه کسانی که به اسپانیا می روند حتما به بازدید موزه بیلبائو می روند و صرف وقت و هزینه می‌کنند چرا؟ چون معماری می تواند تولید ثروت کند.

شهردار تهران گفت: نکته آخر اینکه ما در آغاز سال ۹۸ سیلی را دیدیم که این سیل به عنوان پدیده ۵۰ تا ۱۰۰ ساله دسته بندی می شود ما برای سد سازی عموما افق نگاهی ۲۵ ساله داریم اما این میزان بارش در افق ۵۰ تا ۱۰۰ ساله دسته بندی می شده است.

حناچی افزود: ۸ هزار متر مکعب در ثانیه ورودی سد کرخه بود که اگر اندکی اضافه می شد دیگر سرریز سد و باز کردن دریچه ها فایده نداشت البته خدا رو شکر که با مدیریت سدها از وقوع فاجعه جلوگیری شد.

وی ادامه داد: در کنار تلخ کامی ها مواهبی هم این سیل و بارندگی برای ما داشت مظیر تخمین ۵۴ میلیارد متر مکعبی آب پشت سدها و احیای حداقل ده تالاب کشور و احیای دریاچه هامون و اندکی هم ارومیه.

حناچی گفت: بیش از ۸۰ میلیارد متر مکعب در کشور باران باریده که در جاهایی سیل را تجربه کردیم و در برخی جاها هم به لحاظ آمادگی های لازم مشکلی پیش نیامد.

شهرداری تهران تصریح کرد: آن نکته که می خواهم بگویم این است که هسته قدیمی شهرهای ما به هیچ عنوان زیر آب نرفت و و از اینها مهمتر این بود که من همیشه فکر میکردم چرا بازار زند شیراز چرا متفاوت است و باید حتما چند پله بالا بروید و بعد وارد مغازه بشوید.

حناچی گفت: در این سیل دیدید که چرا. دیدید که آب وارد بازار شده بود اما وارد مغازه های مردم نشد و این یعنی استفاده از تجربه برای ساخت بناها و معماری های ما.

وی تصریح کرد: اینها درس هایی است که از یاد برده ایم اما خوشبختانه دولت تصمیم گرفته تا گزارش ملی از وقوع سیل تولید کند مثل تولید گزارش ملی از وقوع حادثه پلاسکو زیرا می دانید که گزارش های ملی تأثیر مثبتی بر آینده می گذارد.

انتهای پیام/

نظر شما