شناسهٔ خبر: 32447853 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

بهره‌برداری کامل ازخط یک مترو تبریز تا پایان سال ۹۸/ مسیر تاریخی قونقا بازآفرینی می‌شود

مدیرعامل قطار شهری تبریز خبر داد: خط یک متروی تبریز تا پایان سال جاری مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت که با این کار مترو تبریز تا ایستگاه کوی لاله مسافران را جابجا خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، مصطفی مولوی در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: خط یک متروی تبریز در سه فاز انجام می شود، فاز یک از ائل گلی تا ایستگاه استاد شهریار، فاز ۲ از ایستگاه شهریار تا میدان ساعت و فاز سه تا میدان لاله ادامه خواهد یافت، در دو فاز آخر بهره برداری فقط در حد سوار و پیاده کردن بود و ایستگاه‌ها به صورت کامل آماده نشده بودند، خوشبختانه تا ایستگاه میدان ساعت بسیاری از کاستی ها رفع شد، هر چند این ایستگاه هنوز هم به طور کامل تکمیل نشده و نواقصاتی دارد. 
وی ادامه داد: در فاز یک مشکل پله برقی در ۶ ایستگاه داشتیم که تقریبا به اتمام رسیده و تحویل شرکت بهره‌برداری شده است. ایستگاه های ۷ تا ۱۱ مترو نیز نواقصی در ساختمان های مترو وجود دارد. 
وی از وارد شدن ایستگاه ۱۲ به مدارحرکت تا پایان خرداد ماه خبر داد و یادآور شد: ایستگاه ۱۱ آماده ریل گذاری است و سقف ساختمان آن نیز به زودی خاتمه می یابد، برای تکمیل پروژه ایستگاه های  ۱۳ و ۱۵ و ۱۶ که پیمانکارش خلع ید شده بود، مناقصه برگزار شد، اکنون در عرض ۹ ماه پیشرفت بالایی دارد و ریل گذاری تا لاله به اتمام رسیده و اگر مشکل برق حل شود، قطار را  به پایانه لاله خواهیم رساند. 
وی خاطرنشان کرد: با تلاش مجموعه همکاران قطار شهری، امید است تا پایان سال جاری  قطار از ائل گلی راه بیافتد و تا لاله مسافرگیری کند. 
مولوی با اشاره به مشکل تامین منابع مالی در پروژه های عمرانی در کشور گفت: با وجود مشکلات مالی، ۱۲۰ متر در دو تونل همزمان ریل گذاری شد که در نوع خود،  رکورد سرعت ریل گذاری در تبریز بود. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خطوط ۲ و ۳ متروی تبریز ادامه داد: خط ۲ از قراملک تا میدان بسیج تعریف شده و تا خاوران ادامه می‌یابد و در نهایت به راه آهن میانه-تبریز ختم می‌شود. پیمانکار این پروژه قرارگاه خاتم الانبیاست، قرارداد این پروژه با نرخ دلار ۲۲۰۰ بسته شده و باید این قیمت تعدیل  و بازبینی  شود. 
وی اضافه کرد: در خط یک حفاری ۱۸ سال طول کشید و مشکلاتی در سطح شهر ایجاد کرد، در خط ۲ اولویت با حفاری است، ریل و ایستگاه را همزمان کار و  از دو دستگاه TBM استفاده می‌کنیم. 
مولوی افزود:  در کریدور قبلی خط ۳ متروی تبریز  از ترمینال شروع کرده و از زیر پادگان و از زیر خیابان ارتش و خاقانی رد شده و به ۴۲ متری رسیده و به آذربایجان می‌رسید که با تغییر کریدور، این خط از ترمینال شروع کرده به میدان حکیم نظامی و شریعتی و بازار به مفتح و بیمارستان عالی نسب می‌رسد.خط ۴ نیز  به شکل یو بوده و از میدان آذربایجان، نصف راه تا خیابان آزادی و یوسف آباد خواهد بود. 
وی به احیای مسیر تاریخی «قونقا» نیز اشاره کرد و افزود: «BRT» که از میدان بسیج تا راه آهن ادامه دارد که در این مسیر سیستم جدید «ART» می‌توانیم پیاده سازی کنیم که نیاز به ریل ندارد  و هزینه تمام شده آن پایین است، این سیستم در چین و استرالیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورت استقرار در تبریز، به رفع معضل ترافیک کمک شایانی خواهد کرد. 
به گفته مدیرعامل متروی تبریز میزان هزینه کرد احداث مترو از آغاز تاکنون ۲۶۳۴ میلیارد تومان بوده و به ترتیب  در خط یک ۲۰۵۱ میلیارد هزینه شده است که ارزش واقعی و به روز آن ۶۲۰۵ میلیارد تومان است. در خط ۲ هم بیش از ۵۷۷ میلیارد هزینه شده که ارزش به روز شده ۱۱۵۳ میلیارد تومان است. در خط ۳ و ۴ بیش از ۶ میلیارد هزینه شده که ارزش روز آن ۱۰ میلیارد تومان می باشد. 
مولوی در پایان خاطرنشان کرد:  سهم دولت و شهرداری در پروژه متروی تبریز، پنجاه، پنجاه است، تعامل و هم افزایی ارگان های دولتی  و شهرداری و مترو در دو سال اخیر موجب پیشرفت این پروژه شده و امید داریم در سال پیش رو نیز این همدلی به پیشرفت چشمگیر این پروژه بیانجامد.

46

نظر شما