شناسهٔ خبر: 32447772 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

افتتاح ۳ میلیارد دلار طرح معدنی در سال جاری

رئیس سازمان توسعه معادن با بیان اینکه امسال حدود 3 میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی افتتاح می‌شود، گفت: پروژه های فولاد بافت و آلومینیوم جاجرم آماده افتتاح هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ایمیدرو، خداداد غریب پور در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری آموزشی، پژوهشی و فناوری ایمیدرو و دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: مفاد تفاهم نامه امروز، بسط تولید و اشتغال است و امیدواریم بتوانیم در حوزه های یاد شده از ظرفیت دانشگاه و متخصصان آن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه علاقمند به همکاری در حوزه آموزش، پژوهش، فناوری و کارآفرینی با دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستیم، تصریح کرد: امیدواریم انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه امیرکبیر زمینه ارتباطات روزافزون و تعامل با دیگر دانشگاه ها را فراهم کند و به انعقاد قراردادهای بزرگ بینجامد.

غریب پور خاطرنشان کرد: انتظار داریم قراردادهای متعددی تا انتهای خرداد با این دانشگاه منعقد شود.

وی ادامه داد: با توجه به سابقه همکاری دانشگاه امیرکبیر با وزارت صنعت، معدن و تجارت و وجود تجربه مشترک، همکاری ها مسیر روان تری را طی خواهد کرد.

وی ادامه داد: برای ایجاد انگیزه به منظور بومی سازی و توانمندسازی، پیشنهاد ما این است که هر شرکتی که نیاز کمتری به ارز داشته باشد، از معافیت های قانونی برخوردار شود.

وی ادامه داد: معتقدیم هر چه بتوانیم درآمد معیشتی افراد را بالاتر ببریم، در مسیر عدالت پیش رفته‌ایم.

وی افزود: امیدواریم در این زمینه بتوانیم از ظرفیت بنگاه های بزرگ معدنی و صنایع معدنی استفاده کنیم.

* صادرات مواد معدنی 21 درصد کل صادرات

غریب پور گفت: طی سال 97 حدود 9.3 میلیارد دلار در بخش معدن و صنایع معدنی صادرات صورت گرفته که این رقم معادل 21 درصد کل صادرات غیر نفتی است. این امر نشان می دهد بخش معدن و صنایع معدنی، ارزآوری قابل توجهی دارد.

وی درباره اقدامات سال 97 اظهار داشت: طی سال گذشته 2.5 میلیارد دلار پروژه افتتاح شد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به موضوع رونق تولید به عنوان شعار امسال افزود: توسعه معادن کوچک در راستای رونق تولید و محرومیت زدایی در ایمیدرو پیگیری می شود و معادنی که سرمایه یا فناوری لازم را برای توسعه ندارند مورد حمایت قرار می گیرند.

* احصای 27 نیاز آموزشی

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به احصای 27 نیاز آموزشی و فراخوان آنها، گفت: اولویت ما تشخیص نیاز است و اینکه پیش از اجرای طرح، نیازسنجی و بررسی کنیم چه مواردی تحقیق و پژوهش شوند. به عنوان مثال، در حوزه زغال سنگ به شدت نیاز به پویایی آموزش داریم.

وی ادامه داد: یکی از استراتژی‌های ایمیدرو، استفاده از دانش روز، فناوری، تحقیقات و بومی سازی است. این امر به نفع صنعت و دانشگاه است.

غریب پور گفت: بخش معدن به دلیل آسیب پذیری و اثر پذیری کمتر، می‌تواند نقش مناسبی در توسعه اقتصاد در دوران تحریم داشته باشد.

* مسیر اقتصاد مقاومتی از توسعه کارآفرینی می‌گذرد

سید احمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این مراسم با بیان اینکه این دانشگاه همواره ارتباط مطلوبی با وزارت صنایع و معادن داشته است، گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان قدیمی ترین و بزرگ ترین دانشگاه صنعتی ایران، 14 هزار دانشجو دارد که 50 درصد آن دانشجویان تکمیلی هستند.

معتمدی اظهار داشت: با حضور ایمیدرو می توانیم مرکز نوآوری و کارآفرینی را تقویت کنیم که در نتیجه آن، گرایش دانشجویان و جوانان به این مرکز بیشتر می شود.

وی افزود: دانشکده معدن و متالورژی با بودجه وزارت صنایع و معادن احداث شده و قرار است متالورژی به عنوان دانشکده ای مجزا تاسیس و دانشکده معدن به صورت مستقل عمل کند. در دوره های مختلف وزرا از جمله نعمت زاده و شریعتمداری، اقدامات قابل توجهی برای توسعه این دانشکده صورت گرفته است.

معتمدی با اشاره به برنامه های 1404 دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: برقراری ارتباط قوی تر با بخش صنعت و خدمات از جمله این برنامه هاست. در حال حاضر قراردادهای صنعتی در این دانشگاه 2.5 برابر شده که البته با مقدار مطلوب فاصله دارد.

وی ادامه داد: مهارت افزایی و کارآفرینی از دیگر برنامه های ما تا 1404 است. در حال حاضر 140 شرکت و واحد دانش بنیان در این مجموعه حضور دارند.

به گفته وی، تقاضا در این زمینه زیاد است و از بخش غیر دولتی و خارجی در برج فناوری (مرکز فناوری و نوآوری) استفاده می کنیم و قرار است ظرفیت را تا 2 برابر افزایش دهیم.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه مسیر اقتصاد مقاومتی از توسعه کارآفرینی است، گفت: در نظر داریم در هر دانشکده یک مرکز کارآفرینی ایجاد کنیم تا تخصصی تر شود و از کل کشور و دانشگاه های معتبر در این مراکز حضور یابند.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش، از توان داخل و قراردادهای معتبر اروپایی استفاده کنیم و در حوزه پژوهش، قراردادهای صنعتی را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: قراردادهایی که با نهادهای مختلف همچون وزارت نفت منعقد می کنیم تنها جنبه تحقیقاتی ندارد بلکه عملی است و تا انتهای کار آن را دنبال می کنیم.

در ادامه این مراسم، غریب پور از مرکز فناوری و نوآوری (برج فناوری ) دانشگاه صنعتی امیر کبیر بازدید و در جریان فعالیت تعدادی از شرکت های دانش بنیان فعال در این مرکز قرار گرفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما