شناسهٔ خبر: 32447709 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سونامی بیماریهای عفونی در مناطق سیل زده وجود ندارد

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پرشکی ایران گفت: با توجه به اقدامات انجام شده در مناطق سیل زده و حضور نیروهای مختلف به نظر نمی رسد که سونامی بیماریهای عفونی در پیش باشد ولی باید اقدامات پیشگیرانه و مراقبت انجام شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، کیوان الچیان روز سه شنبه در سی امین کنگره سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران افزود: احتمال شیوع بیماریهای منتقله از راه آب آلوده نیازمند درایت و پیش بینی است هر چند به دنبال سیل مشکلات مختلفی در منطقه احتمال وقوع دارد و تداخل فاضلاب شهری و خانگی با آب مصرفی، همچنین وجود گل و لای در منازل احتمال عفونت های مختلف را افزایش می دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: آبیاری سبزیجات و درختان با آب های آلوده شهری می تواند امراض عفونی گوارش از جمله تیفویید و پاراتیفویید را بروز دهد.
الچیان گفت: میکروب های مولد امراض داخلی، اسهال، وبا و زردی می تواند علائم خاص خود را داشته باشند. سالمونلاتیفی باکتری است که از طریق آب و مواد غذایی به ویژه شیر آلوده و سبزیجات آلوده می تواند موجب عفونت های دستگاه گوارش شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پرشکی ایران گفت: وبا به دنبال آلودگی آب آشامیدنی شهری با آب آلوده پس از این گونه بلایای طبیعی می تواند مشکلاتی ایجاد کند.
الچیان افزود: در این راستا حشرات نیز قادر به انتقال این گونه آلودگی ها هستند و باید نگران شیوع اسهال های آمیبی نیز بود، میکروب لپتوسپیروز که انسان را به زردی مبتلا می کند نیز از طریق پوست و آب آلوده می تواند انتقال یابد.
این متخصص داخلی گفت: آنچه مهم است ماندگاری این عوامل عفونی در خاک و آب است، برخی از این عوامل بیماری زا ماه ها در خاک زنده می مانند.
دکتر الچیان با اشاره به طول عمر برخی از میکروب ها و انگل ها، افزود: تخم آسکاریس 37روز در خاک باقی می ماند، برخی کلیفرم ها در سبزیجات، کاهو و گوجه فرنگی در دمای 17 درجه بین 14 تا 18 روز باقی می مانند، عوامل بروز برخی کیست های کبدی ناشی از بعضی میکروب ها چندین هفته در خاک باقی می مانند، استرپتوکک ها در خاک بین 36 ساعت تا 36 روز قادر به ادامه زیست هستند، همچنین سالمونلاتیفی 6تا12 هفته در محیط خاک زنده می مانند.
وی اضافه کرد: حداقل تا حدود سه ماه بعد از سیل و بلایای طبیعی باید نگران و منتظر بروز برخی بیماری ها و یا اپیدمی انواع عفونت های گوارش از نوع تیفوئیدی، شیگلا، لپتوسپیروز و وبا باشیم.
وی ضمن هشدار به خانه های بهداشت و مسوولین بهداشتی گفت: مراقبت از آب آشامیدنی بسیار حائز اهمیت است و به توجه ملی نیاز دارد.برای احتمال انتقال این امراض به حیوانات یا بروز برخی امراض مشترک بین انسان و حیوانات و دام نیز باید پیش بینی لازم صورت گیرد، همچنین دام آلوده، حشرات، عقرب و مار احتمال گسترش داشته و انسان و محیط زیست را تهدید می کند.
کنگره جامعه پزشکان داخلی از امروز در سالن همایش های رازی آغاز شد و تا 6 اردیبهشت ماه ادامه دارد.
اجتمام*9022*9105

نظر شما