شناسهٔ خبر: 32447438 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دستاوردهاي سفر عمران خان به ايران

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- سفر نخست وزير پاکستان به ايران در برهه اي حساس در سياست خارجي تهران و شرايطي ويژه براي پاکستاني ها صورت گرفت. با اين حال دستاوردهاي اين سفر را مي توان چشمگير توصيف کرد.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، سفر دوروزه «عمران خان» نخست وزير پاکستان به کشورمان ديشب پايان يافت.
عمران خان که روز يکشنبه (اول ارديبهشت) سفر خود را با زيارت بارگاه امام هشتم در مشهد آغاز کرده بود، روز دوشنبه در تهران مورد استقبال رسمي «حسن روحاني» رييس جمهوري قرار گرفت. وي پس از رايزني با روحاني و حضور در نشست مشترک خبري با رئيس جمهوري، به ديدار رهبر انقلاب رفت.
نخست وزير پاکستان پس از ديدار و گفت و گو با مسوولان کشورمان، تهران را به مقصد اسلام آّباد ترک کرد تا از اين پس با اهتمام بيشتر، چنان که خود گفت در راستاي استحکام بيش از پيش روابط دو کشور گام بردارد و در تماس مستمر و متقابل با تهران باشد.
از ديد تحليلگران، اين رويکرد مثبت، در کنار توافقات دو طرف در حوزه هاي مختلف به گسترش ورونق قابل توجه روابط ايران و پاکستان در حوزه هاي مختلف سياسي، امنيتي، اقتصادي و ... خواهد انجاميد.
** اهميت سفر عمران خان به تهران
سفر نخست وزير پاکستان به کشورمان و تاکيد دو طرف بر گسترش روابط پايدار، آن هم در شرايط خاص منطقه از اهميت بسيار بالايي برخوردار است.
از ديد تحليلگران، گفت و گوها، توافقات و اظهارات عمران خان در اين سفر پيام هاي آشکاري براي کشورهاي منطقه و البته آمريکا و همپيمانان منطقه اي واشنگتن در بردارد.
عمران خان در شرايطي تهران را به عنوان مقصد دهمين سفر خارجي خود انتخاب کرد که دامنه تحريم هاي آمريکايي عليه کشورمان به صورت روزافزوني گسترش مي يابد و کشورهاي ديگر براي همراهي با تحريم هاي ضد ايراني از سوي واشنگتن تحت فشار قرار داردند.
از سوي ديگر، فعاليت هاي مخرب گروهک هاي تروريستي مورد حمايت دشمنان خارجي آن در مرزهاي مشترک ايران و پاکستان همچنان ادامه دارد و منافع و امنيت کشورمان را در معرض خطر قرار مي دهد.
به واسطه فعاليت گروهک هاي مشابه عليه هند، چندي پيش شبه قاره يک بار ديگر تنش در روابط ميان دهلي و اسلام آباد را تجربه کرد؛ تنشي که اکنون فروکش کرده ولي چون آتشي زير خاکستر همچنان امکان شعله کشيدن دارد.
اين سفر همچنين درخلال تلاش سعودي ها براي سرمايه گذاري هاي گسترده در پاکستان انجام گرفت. رياض با توجه به نيازها و چالش هاي اقتصادي پاکستان، از طريق وعده سرمايه گذاري هاي گسترده در اين کشور، اهدافي چون کاهش قدرت منطقه اي ايران را پيگيري مي کند. در جريان سفر اخير «محمد بن سلمان» وليعهد سعودي به اسلام آباد، قراردادهايي به ارزش 20 ميليارد دلار ميان دو کشور براي سرمايه‌گذاري رياض در پاکستان امضاء شد.
آگاهي نسبت به ضرورت هاي انکارناپذيرِ همجواري با يکديگر، در کنار طيف گسترده منافع و تهديدات مشترک و پيوندهاي گسترده تاريخي، فرهنگي، ديني دو کشور، تهران و اسلام آباد را مصمم کرده ارتباطات خود را از گزند عنادورزي و تحرکات مشکوک دشمنان دور نگه دارند.
در واقع اين سفر را مي توان تلاش براي عمل به ضرورتي دانست که در ديدار عمران خان با رهبري مورد تاکيد ايشان هم قرار گرفت و آن اينکه « روابط دو کشور به‌رغم دشمني‌ها بايد هرچه بيشتر مستحکم و تقويت شود.»
اين مفهوم در اظهارات عمران خان هم مورد توجه قرار گرفت. نخست‌وزير پاکستان هم در اين ديدار با بيان اينکه برخي نمي‌خواهند روابط تهران و اسلام‌آباد به يکديگر نزديک شود اما مي‌توانيم بر مشکلات فائق آييم، خاطرنشان کرد: تلاش مي‌کنيم روابط دو کشور مستحکم‌تر از قبل شود و با دولت جمهوري اسلامي ايران در تماس مستمر خواهيم بود.
اظهارات رييس جمهوري کشورمان در ديدار عمران خان مبني بر اينکه «ايران و پاکستان کاملاً مصمم به توسعه روابط دوجانبه هستند و هيچ کشور ثالثي قادر نيست روابط دوستانه و برادرانه ايران و پاکستان را تحت تاثير قرار دهد» هم ناظر بر اصل ارتباط مسالمت آميز و همکاري جويانه، براي ارتقاي منافع دو کشور است.
با اين رويکرد، ديدار و گفت و گوهاي متعدد عمران خان با مسوولان ارشد کشورمان به توافقات گسترده اي در زمينه هاي مختلف سياسي، امنيتي و اقتصادي انجاميده که عملياتي سازي آنها رونق روابط تهران و پاکستان را به دنبال خواهد آورد.
**هم افزايي در مبارزه با تروريسم
تروريسم به عنوان يکي از مهمترين مسايل مشترک که منافع امنيتي تهران و اسلام آباد را به يکديگر گره زده است، موضوع رايزني هاي چندوجهي عمران خان با مقام هاي ايران قرار گرفت.
دشمنان ايران، سال ها است تلاش مي کنند از گروه هاي تروريستي به عنوان ابزاي براي اخلال در روابط تهران با اسلام آباد بهره ببرند. وقوع عمليات تروريستي در مرز مشترک دو کشور آن هم در آستانه سفر نخست وزير پاکستان، نمونه اي از اين تلاش ها است که با هوشياري تهران و اسلام آّباد هرگز به نتيجه مطلوب آمرانش منجر نشده است.
عمران خان در گفت و گو با مسوولان کشورمان از عزم جزم پاکستان براي پاسخگويي به مطالبه ايران مبني بر مقابله با گروه هاي تروريستي خبر داد. عمران خان در نشست خبري با رييس جمهوري کشورمان با معرفي «موضوع تروريسم» به عنوان مهمترين دليل سفر خود به ايران، آب پاکي را روي دست حاميان تروريست ها ريخت.
تاکيد نخست وزير پاکستان مبني بر اينکه همه گروه هاي سياسي در اين کشور به اين نتيجه رسيده‌اند که نبايد اجازه بدهيم گروه‌هاي شبه‌نظامي از خاک پاکستان براي اقدامات تروريستي عليه کشورهاي ديگر استفاده کنند، از اراده جدي پاکستان براي مقابله با گروهک هاي تروريستي نشان دارد؛ اراده اي که به نظر مي رسد سازوکارهاي عملياتي و مشترک آن در اين سفر تعريف شده باشد.
در جريان اين سفر ايران و پاکستان سازوکارهايي را براي گسترش همکاري هاي امنيتي و نيروهاي مرزي خود تعيين کردند. در همين راستا رييس جمهوري کشورمان از تشکيل «نيروهاي واکنش سريع» در مرزهاي مشترک براي مبارزه با تروريسم خبر داده است.
پيش از اين هم «شاه محمود قريشي» وزير امور خارجه پاکستان، از تهيه يک راهکار شش گانه براي تقويت امنيت مرزهاي مشترک ميان دو کشور خبر داده بود. در همين چارچوب قرار است دو کشور با اقداماتي چون تاسيس مقر جديد فرماندهي نيروهاي ارتش در شهر تربت ايالت بلوچستان پاکستان، تشکيل يگان جديد در نيروهاي سپاه مرزي، تشکيل مرکز مشترک مرزي، گشت مشترک مرزبانان دو کشور، نظارت بر مرزهاي مشترک با استفاده از بالگرد و ... امنيت مرزهاي مشترک را ارتقا دهند.
از ديد تحليلگران، اجرايي شدن توافقات امنيتي اخيرميان دو کشور، مي تواند چون نقطه عطفي اثرگذار، روند مبارزه با گروهک هاي تروريستي در مرزهاي مشترک ايران و پاکستان را متحول کند.
**توافق هاي اقتصادي و افق هاي پيش روي ايران و پاکستان
يکي ديگر از مسايل مهم در گفت و گوهاي طرف ايراني و پاکستاني در تهران، ناظر بر همکاري هاي تجاري و اقتصادي تهران و اسلام آباد بود.
در ديدارهاي اخير توافق هاي مهمي براي افزايش روابط تجاري و اقتصادي في ما بين انجام شد. ظرفيت هاي خوبي در گسترش مناسبات تجاري و اقتصادي ميان دو کشور وجود دارد که در مذاکرات روحاني با عمران خان مورد بحث قرار گرفت.
با توجه به تحريم هاي گسترده آمريکا و محدوديت هاي بين المللي براي نقل و انتقالات مالي و پولي خارجي ايران، سکانداران ديپلماسي و اقتصاد کشورمان مدتها است مي کوشند سازوکارهاي تبادلات مالي مجزايي از نظام بين المللي زير سلطه آمريکا با همسايگان خود برقرار کنند. همچنين ايران روش هاي مختلفي را براي دور زدن تحريم ها در نظر گرفته است.
در همين راستا رييس جمهوري کشورمان پس از ديدار با نخست وزيري پاکستان از توافق دو طرف براي تشکيل کميته تهاتر و تداوم جريان صادرات و واردات و تسويه آن در يک حساب بانکي مجزا خبرداد.
همچنين تامين نيازهاي نفتي پاکستان در دستور کار کشورمان قرار گرفت. به گفته روحاني، ايران آماده است نيازهاي نفتي پاکستان را تامين کرده و اقدامات لازم را در مورد تکميل خط لوله گاز را انجام دهد.
سال ها است قرارداد خريد روزانه 22 ميليون متر مکعب گاز از ايران ميان تهران و اسلام آباد به امضا رسيده، اما ساخت خط لوله براي دريافت گاز هنوز تکميل نشده است. ايران قصد دارد با کمک به تکميل اين خط لوله، اين قرارداد را عملياتي کند.
روحاني همچنين در ديدار با عمران خان از آمادگي ايران براي افزايش 10 برابري صادرات برق به پاکستان خبر داد. رييس جمهوري همپنين با اشاره به تمايل دو کشور براي گسترش روابط تجاري، از توسعه قريب الوقوع روابط 2 بندر چابهار و گوادر از طريق خط آهن خبر داد.
ايران و پاکستان از ظرفيت هاي قابل توجهي براي توسعه روابط تجاري برخوردارند چنان که بر اساس توافق دو طرف در بيستمين کميسيون مشترک اقتصادي ايران و پاکستان در سال 1396، حجم روابط تجاري ايران و پاکستان، تا ظرفيت پنج ميليارد دلار قابل گسترش است. تحقق اين هدف تنها در سايه توجه مقام هاي تهران و اسلام آباد شدني است.
پژوهش**9275**9279
انتهاي پيام /*

نظر شما