شناسهٔ خبر: 32446514 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بحران سوانح طبیعی یا بحران مدیریت؟

تهران-ایرنا- همزمان با سیل های اخیر در کشورمان، رسانه های داخلی توان رویارویی با حوادث طبیعی و مدیریت بحران برای کاهش خسارت بلایای طبیعی و زیست‌محیطی را مورد توجه قرار داده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری؛ به دنبال بروز سیل و برجای ماندن تلفات جانی و مالی در برخی از استان های کشور، رسانه های داخلی از زوایای مختلف همچون بررسی علل و عوامل خسارت های ناشی از سیل؛ مدیریت ضعیف و نیز همبستگی مردم؛ این بحران را مورد واکاوی قرار داده اند.
آیا مشکل میزان بارندگی است یا نحوه مدیریت بارندگی ؟ این سوالی است که امروز رسانه های کشورمان در مقام پاسخ به ان برآمده و در این راستا انتقادات خود را به ستاد مدیریت بحران وارد کرده اند.
رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب ضمن اعلام برآورد خسارت های سیل، به لزوم ایجاد سازوکازی برای مدیریت سوانح طبیعی تاکید کرده و موضوعات دیگری چون رفتار‌ها‌ی هیجانی سلبریتی‌ها‌ در مواجهه با سیل و تداخل مسائل سیاسی با این مهم را منعکس کرده اند.
امروزه مهم‎ترین مشکل کشور ما مدیریت برنامه‎ای است؛ باز هم سر و کله سلبریتی‌ها‌ و غر زدن‌ها‌یشان بر سر مسئولین پیدا شد؛ غرایض و انگیزه‌های سیاسی و دستاویز قرار دادن اینگونه مسائل به تسویه حساب سیاسی؛ سیل را با سیاست بازی‌ها آلوده نکنیم؛ همبستگی مردم برای مهار خسارات ناشی از حادثه، برخی از عبارات به کار برده شده از سوی رسانه های اصلاح طلب است.
رسانه های اصولگرا نیز در راستای سیاست های خود، سخنان معاون پارلمانی روحانی در سفر به خوزستان درباره عصبانیت رئیس‌جمهوری به جهت پرداخت نشدن خسارات سیل 95 را مورد توجه قرار داده اند. در ادامه برخی از عبارات به کار برده شده از سوی جریان اصولگرا را می خوانیم: این چه رئیس‌جمهوری است که ازپرداخت نشدن خسارات سیل سال 95 بی‌اطلاع است؟! ؛در بحران اخیر سیل بازهم شاهد عدم حضور سخنگوی ستاد بحران کشور بودیم؛ خروج خوزستان از حالت اضطراری به معنای عادی‌شدن شرایط در این منطقه نیست.

رسانه های اصلاح طلب
...............................
**انتقاد از ستاد مدیریت بحران
به گزارش ایسنا نعمت‌الله دستیاری در جلسه بررسی مشکلات سیل استان که با حضور اعضای شورای شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: ساختار ستاد مدیریت بحران کشور نیاز به بازنگری دارد تا با ساختاری جدید و وظایف مشخص بتوانند در هنگام وقوع حوادث کارآمد باشد.این ستاد مدیریت بحران با شرایط کنونی که نه اعتبار و نه تجهیزات دارد، فقط نظاره‌گر حوادث است.
به گزارش ایسنا، رئیس کل دادگستری استان گلستان هادی هاشمیان صبح امروز در اولین جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال استان در سال 1398 با بیان اینکه به دنبال آسیب شناسی حادثه سیل هستیم، گفت: درست است که باران به میزان زیادی بوده، اما اگر مدیریت صورت می گرفت، آسیب سیل کمتر می شد.

**برآورد خسارت های سیل
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس میرحمایت میرزاده در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: این جلسه با حضور وزیر آموزش و پرورش برای ارائه گزارشی از وضعیت مناطق سیل‌زده ارائه شد که طبق این گزارش مجموع خسارت‌ها در حوزه آموزش در مناطق سیل‌زده 300 میلیارد تومان برآورد شده است.
وی با بیان اینکه برنامه وزارت آموزش و پرورش آغاز عملیات ساخت و ساز در مناطق سیل‌زده قبل از شروع ماه مبارک رمضان است، گفت: طبق تدابیر اتخاذ شده دانش‌آموزان در کانکس و یا مدارس جا گرفته‌اند و تجهیزات آموزشی به آنها داده شده است.
به گزارش ایسنا، غلامرضا قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در سیل اخیر به بیش از 5200 هکتار از اراضی کشاورزی خسارت وارد شد، گفت: سیل اخیر بیش از 399 میلیارد تومان به بخش کشاورزی خراسان جنوبی خسارت وارد کرد. بیشترین میزان خسارت‌ها، به بخش باغات با بیش از 8200 هکتار با مبلغی بالغ بر 316 میلیارد تومان بوده است.
رامین نورقلی‌پور (نماینده مردم گمیشان در مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه در سیل اخیر 5 هزار میلیارد تومان خسارت به منطقه گمیشان وارد شده است، گفت: با توجه به گرم شدن هوا هر لحظه امکان ریزش ساختمان‌ها وجود دارد و خطر ریزش بسیار زیاد است.

** پیگیری شکایت از آمریکا به دلیل نقض قوانین بین‌المللی در ارسال کمک به سیل‌زدگان
به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، «لعیا جنیدی» درباره جلوگیری آمریکا از ورود کمک‌های بشردوستانه به مناطق سیل‌زده گفت: همانطور که رئیس هلال احمر اعلام کرده تاکنون به دلیل نقض قوانین بین‌المللی که از سوی آمریکا صورت گرفته علیرغم اینکه بسیاری از کشورها اعلام آمادگی کرده‌اند، هیچ کمک نقدی از طریق بانک‌ها دریافت نشده است. معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری تاکید کرد: این رفتار آمریکا نشان‌دهنده آن است که این کشور تخلفات بزرگی را انجام داده است.

** لزوم ایجاد سازوکازی برای مدیریت سوانح طبیعی
روزنامه شرق در یادداشتی با تیتر «پیشنهاد تأسیس صندوق خسارت سوانح طبیعی» می نویسد: ازآنجایی‎که امروزه مهم‎ترین مشکل کشور ما مدیریت برنامه‎ای و کاهش حکمروایی، به‌‌ویژه حکمروایی خوب در بخش‎های مختلف است؛ واقعه سیل فروردین امسال نیز از کمبود حکمروایی و به‌ویژه حکمروایی خوب در حوزه مقابله و سازگاری با سوانح طبیعی و برنامه‎ریزی برای کاهش آثار مخرب سیل و زلزله در رنج است. می‌توان گفت حکمروایی در امر مقابله و سازگاری با سانحه سیل فرایندی مشارکتی و اجرائی است که دولت هدایتش می‎کند و با همکاری سایر کنشگران مؤثر در آن به پیش می‎رود؛ یعنی شیوه تصمیم‎گیری‎های همگانی و چگونگی اعمال قدرت حکومت برای مدیریت سوانح طبیعی که در آن سازمان‌دهی نهادی، ابزارها و تکنیک‎ها، فرایند و چگونگی شراکت مردم و گروه‎های اجتماعی و تمامی کنشگران برنامه‌ریزی و اجرائی سازگاری و مقابله با سیل امری کلیدی است. حکمروایی فراتر از حکومت است و عمدتا بر نهادها و فرایندها تأکید می‌کند؛ بنابراین آموزش و یادگیری اجتماعی و شفافیت، در شکل‎گیری درست فرایندهای تصمیم‎سازی نقش اساسی دارد.

**رفتار‌ها‌ی هیجانی سلبریتی‌ها‌ در مواجهه با سیل
روزنامه آفتاب یزد تیتر نخست خود «این زن همیشه صف شکن است» را به حضور داوطلبانه و متفاوت هدیه تهرانی در مناطق سیل زده اختصاص داده و می نویسد: از همان روزهای اول سیل، باز هم سر و کله سلبریتی‌ها‌ با آن پست‌ها‌ی غم‌انگیز و غر زدن‌ها‌یشان بر سر مسئولین پیدا شد، هر کس شخصی را مقصر این اتفاق می‌دانست و همگی مدیریت بحران کشور را بحران زده می‌دانستند! گذشته از صحت و سقم حرف‌ها‌ی سلبریتی‌ها‌ که در برخی از موارد صرفا به دلیل رفتار‌ها‌ی هیجانی انجام می‌شد و نه تنها منطقی پشت آن نبود بلکه گاهی کذب محض هم بود، دوباره پای شماره حساب‌ها‌ به میدان آمد که نیروی انتظامی و قوه قضائیه سریع واکنش نشان دادند و اعلام کردند که هر کسی می‌خواهد برای کمک به سیل زدگان پول جمع کند باید مجوز دریافت کرده باشد، همین موضوع سبب شد تا پای خیلی از سلبیریتی‌ها‌ از ماجرا کوتاه شود و تنها به گذاشتن پست‌ها‌ی غمگین اکتفا کنند! در این میان بودند سلبریتی‌ها‌یی که برای کمک به مناطق سیل زده به آنجا رفتند، چند روزی را در آن مناطق سپری کردند و بعد هم راهی شدند و به زندگی عادیشان برگشتند! اما تنها یک سلبریتی بود که از روز‌ها‌ی اول سیل، زمانی که خسارات جبران ناپذیری به شهر گلستان وارد شده بود همراه با نیروهای هلال احمر به صورت داوطلب عازم این شهر شد و تاکنون هم باز نگشته است!

**سیل و اخلاق سیاسی
روزنامه آرمان در مطلبی به قلم آیت الله هاشم زاده هریسی - عضو مجلس خبرگان رهبری نوشت: جریان حادثه سیل اخیر که در کشورمان اتفاق افتاد از جهاتی واقعا تلخ و تاسف آور بود؛ چرا که عده‌ای از هموطنان و مردم خوب کشور خانه و زندگی خود را از دست دادند و به نوعی از هستی ساقط شدند. از نظر اقتصادی نیز خسارت عظیمی به کشور وارد شد، اما آنچه که این حادثه تلخ را در کام ملت شیرین کرد کمک‌های مردم و تمامی نهادها و ارگان‌ها بود که باکمک یکدیگر به کمک سیل‌زدگان شتافتند. درسیل اخیر فضایل بسیاری وجود داشت و سراسر اخلاق و خدمت جاری بود که اینگونه رویکردها و رفتارها همواره باید ادامه داشته باشد و با مسائل سیاسی تداخل پیدا نکند تا عده‌ای نتوانند با غرایض و انگیزه‌های سیاسی و دستاویز قرار دادن اینگونه مسائل به تسویه حساب سیاسی بپردازند. چرا که در اثر این سیاست‌بازی‌ها افرادی متهم و مظلوم می‌شوند و در پی آن اخلاص در کارها و رضایت خدا نیز از بین رفته و جای خود را به کینه‌توزی و انتقام‌جویی می‌دهد. این بی‌اخلاقی‌های سیاسی و جناح بازی‌ها به قدری گناهان کبیره در خود دارد که باید از آن بپرهیزیم و از خدا بترسیم و همه چیز را با این سیاست بازی‌ها آلوده نکنیم.

** سیل و کم آبی
روزنامه آرمان ذیل عنوان « سیل سیستان خشکسالی را از بین نبرد » نوشت: با آغاز دور جدید بارندگی در کشور از روز یکشنبه شاهد بروز سیل در استان سیستان و بلوچستان بودیم به گونه‌ای که این سیل باعث تخریب یک پل و تخلیه 5 روستا شد. استانی که تا چندی پیش با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کرد و در سایه نبود آب بسیاری از افراد مجبور به مهاجرت شده بودند هر چند با آمدن سیل نیز گویا مشکل کم‌آبی در این منطقه هنوز رفع نشده است. بدیهی است در پی ادامه بارندگی و سیل در ایران، گزارش شده است که بیش از پنج روستا در استان سیستان و بلوچستان تخلیه شده است هر چند بسیاری از افراد بنا به دلایل مختلف در مقابل تخلیه خانه و روستای خود مقاومت نشان داده‌اند که این خود می‌تواند خدمت‌رسانی به آنها را با مشکل مواجه کند. باید یادآور شد که هلال احمر استان سیستان و بلوچستان نیز اعلام کرده است که مکان‌هایی با ظرفیت 500 خانوار در شهرستان هیرمند برای اسکان اضطراری سیل‌زدگان پیش‌بینی شده است که این تعداد با توجه به تعداد افراد ساکن در این مناطق شاید کم باشد.
**اهتمام دولت برای کمک به سیل زدگان
جواد کاظم نسب الباجی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه شرایطی که مردم در اثر سیلاب با آن مواجه هستند، مانند روزهای جنگ است، گفت: صندوق توسعه ملی برای روزهای سخت کشور و مردم است و اکنون مردم شرایط بسیار دشواری را متحمل شده‌اند و باید نسبت به جبران خسارت‌های آنان اقدام شود. دولت اهتمام خاصی برای پرداخت و جبران خسارت‌های مردم سیل‌زده دارد و مطمئناً در این زمینه نسبت به جبران خسارت‌ها اقدام خواهد کرد.

**درس همبستگی مردمی در سیل
تارنمای انتخاب در یادداشتی به قلم محمد رضا حسین زاده مدیرعامل بانک ملی ایران نوشت: گر چه این سیل برکاتی هم داشته که از جمله آنها می توان به پر شدن سدها، سیراب شدن تالاب ها و تقویت منابع آب زیرزمینی اشاره کرد، اما یکی از مهمترین جلوه هایی که در این حادثه با شدت و حدت هر چه تمام تر بروز و ظهور کرد، همبستگی مردم برای مهار خسارات ناشی از حادثه بود.در بسیاری از مناطق سیل زده، مردم با حداقل امکانات تلاش کردند گل و لای ناشی از ورود سیلاب را خارج کنند و وضعیت را به حالت سابق برگردانند. بیش از همه اما «سیل بند انسانی دهلاویه» بازتاب فراوانی داشت. تصاویری که نشان می داد عده ای با دست خالی، خودشان را در ورودی سیلاب قرار داده و نمی خواهند اجازه دهند که ورود آب، خسارت بیشتری ایجاد کند. از این تجربه موفق باید یاد بگیریم و با تکیه به مردم بر مشکلات فائق آییم.

رسانه های اصولگرا
...............................
**انتقاد از رویکرد رییس جمهری
به گزارش کیهان، معاون پارلمانی روحانی در سفر به خوزستان از عصبانیت رئیس‌جمهوری به جهت پرداخت نشدن خسارات سیل سال 95 گفت: مردمی که سال 95 دچار سیل شده بودند، به حسینعلی امیری اعتراض داشتند که او در پاسخ به آنان گفت: «یکی از اعضای محترم دولت موضوع سیل سال 95 را مطرح کرد که آقای رئیس جمهور از اینکه موضوع در پیچ و خم‌های اداری افتاده خبر نداشت. ایشان برافروخته شدند و به آقای نوبخت دستور دادند سریعاً مانده خسارات سیل سال 95 پیگیری و پرداخت شود.»
کیهان در ادامه می نویسد: شاید این سؤال از معاون پارلمانی رئیس‌جمهور مطرح شده و رسانه همسو با دولت از انتشار آن خودداری کرده باشد که «این چه رئیس‌جمهوری است که از این مسئله مهم بی‌اطلاع است؟!» ولی ما می‌توانیم از زبان مردم خوزستان و البته کل کشور این سؤال را داشته باشیم. پیش از این خسارت رها بودن دولت بیشتر نمایش رسانه‌ای داشت، دعوای وزیر با وزیر، سخنگو با وزیر، رئیس جمهور با وزیر و... همه بر روان جامعه حرکت می‌کرد اما حالا بی‌خبری از اوضاع مستقیم بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم جامعه اثر می‌گذارد. حالا باید سؤال کنیم رئیس‌جمهور از چه مسائل دیگری بی‌اطلاع است که دودش به چشم مردم می‌رود. همه درد همین است!

وطن امروز در مطلبی کنایه آمیز و تند با تیتر « خطر عصبانیت رئیس جمهور» نوشت: جهت پیشگیری از برافروخته شدن رئیس جمهور و جلوگیری از تکرار همان قضیه عدم پرداخت مطالبات سیل 95 و عصبانیت رییس جمهور که همگی مستحضرید، تمامی دستگاه‌ها و زیرمجموعه‌های تمامی وزارتخانه‌ها و نهادهای تابع مکلفند تمام امکانات خود را به کار گیرند و از هرگونه اقدامی که موجب شود آقای رئیس جمهور بفهمند که طی این شش سال شخص ایشان رئیس جمهور مملکت بوده‌اند، جلوگیری شود. چراکه اگر خبردار شوند به قدری برافروخته خواهند شد که دیگر از هیچکس کاری ساخته نخواهد بود.

**خروج خوزستان از شرایط اضطراری
روزنامه جوان نوشت: بعد از نزدیک به یک‌ماه حالت فوق‌العاده سرانجام ایستادگی خوزستان همیشه سرفراز بر ویرانگری سیلاب غلبه کرد. حالا رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از خروج خوزستان از شرایط اضطراری خبر می‌دهد؛ خروج خوزستان از حالت اضطراری به معنای عادی‌شدن شرایط در این منطقه نیست به‌گونه‌ای که برخی از مسیر‌های این استان به دلیل آب‌گرفتگی همچنان مسدود است. با ورود سامانه جدید بارشی سیستان و هرمزگان نیز دوباره در معرض سیل قرار دارند. همچنان در منطقه سیستان دو روستا دچار آبگرفتگی و پنج روستا در محاصره سیل قرار گرفتند و بیش از 250خانوار این روستا‌ها تخلیه شده و در نقاط امن توسط هلال احمر مستقر شده‌اند.

**برنامه‌های واحد شوشتر برای مناطق سیل‌زده
به گزارش روزنامه فرهیختگان شوشتر پایتخت سازه‌های آبی جهان در شمال استان خوزستان و چهارمین شهر بزرگ استان از لحاظ جمعیت محسوب می‌شود. سیلاب اخیر نیمه فروردین‌ماه با دبی 3500 متر مکعب بر ثانیه طی چهار روز وارد شوشتر می‌شود و از روی سیل‌بندهای احداث‌شده عبور می‌کند. بنابر اعلام فرماندار شوشتر از مجموع 34 روستا در غرب شعیبیه در مجاورت دز و چهار روستا در شرق شعیبیه، 24 روستا غرق در آب شدند و 10 روستا در محاصره سیل قرار گرفتند. شکل و شمایل دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر در روزهای درگیری مردم خوزستان کمی تغییر کرده است. سلف دانشگاه که نهایتا هزار پرس غذا در طول روز آماده می‌کرد، صبح، ظهر و شب پنج هزار وعده غذایی برای مردم سیل‌زده پخت و توزیع می‌کند. تیم‌های مختلفی در سه حوزه مهندسی آب برای بررسی سازه‌های آبی، دامپزشکی برای کمک به رسیدگی و درمان دام‌ها و روانشناسی و مددکاری اجتماعی برای کمک به بهداشت روانی گروه‌های مختلف سیل‌زدگان تشکیل شدند. اساتید و دانشجویان در روزهای گذشته مردم آسیب‌دیده را تنها نگذاشتند و مشغول به خدمت‌رسانی به آنها هستند تا دانسته‌های علمی خود را در اختیار مردم قرار دهند. این واحد جامع دانشگاه آزاد اسلامی حالا به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز پشتیبانی در شهرستان شوشتر بین نیروهای جهادی و مسئولان شناخته می‌شود. در این گزارش گوشه‌ای از خدمات این دانشگاه در طول روزهای گذشته را مرور خواهیم کرد.

**انتخاب سخنگو لازمه مدیریت بحران
روزنامه رسالت در یادداشتی نوشت: با توجه به شرایط خاص کشور، در بسیاری از مواقع با بحران های طبیعی و غیرطبیعی مواجه هستیم. فارق از تجهیزات فنی و سخت افزارهای مورد نیاز در شرایط بحران که ضروری به شمار می روند، مباحث نرم افزاری مورد نیاز این حوزه را نیز نباید فراموش کرد.شاید به دلیل اثرگذاری و نیاز مخاطبان و تنویر افکار عمومی بتوان حوزه نرم افزاری را دارای اهمیت ویژه‌ای دانست.یکی از بخش های مهم این حوزه، ارتباط با مخاطبان و عموم مردم است که در تعاریف حرفه‌ای از آن با عنوان سخنگو یاد می شود که این وظیفه بر عهده روابط عمومی‌ها است. در بحران اخیر سیل در شهرهای شمالی و جنوبی کشور، متاسفانه بازهم شاهد عدم حضور سخنگوی ستاد بحران کشور بودیم و این امر باعث حضور چهره های مختلفی از مسئولین بود که وقت خود را صرف ارتباط با رسانه کردند و بیشتر شاهد بهره برداری های رسانه ای توسط مسئولین بودیم تا ارایه گزارش از روند انجام امور.

**درد مضاعف سیل زدگان
خبرگزاری مهر در گزارشی میدانی از سیل لرستان نوشت: تاج بانو با دست به زندگی چند ساله‌اش اشاره می‌کند و بعد می‌گوید: از مردم بابت کمک‌هایی که به ما کرده‌اند، بسیار ممنونم. ممنونم که در این شرایط سخت در کنارمان بوده و به ما امید دادند.
خانم علیمرادی چند جمله هم خطاب به مسئولان می‌گوید: با دادن کنسرو و آب معدنی خسارت‌های بی‌شمار ما جبران نخواهد شد. تمام وسایل زندگی و محصولات کشاورزی و باغ‌هایمان از بین رفته و الان بدون هیچ سرپناه و درآمد، چگونه می‌توانیم زندگی کنیم؟ سیلی که حتی پمپ‌های آب ما را با خودش برده است. هکتارها هکتار زمین کشاورزی از دست داده‌ایم و دیگر فکر نکنم عمر من آنقدر کفاف دهد که بتوانم زندگی‌ام را بسازم؛ ولی فرزندانم با رنج و زحمت شاید دوباره بتوانند! همه اهالی روستا از این سیل خسارت‌های بسیاری دیده‌اند ولی بیشترین میزان این خسارت‌ها را زندگی من متحمل شده است؛ زندگی منِ پیرزن.....

**استقرار نفربرهای سپاه برای انتقال سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان
به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه، سردار محمد پاکپور در جریان سفر به منطقه سیستان اظهار داشت: نیروهای مهندسی سپاه و سایر نیروهای امدادی سیستان در حال ایجاد سیل‌بند در بالادست دایک کانال نیاتک هستند. فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه تلاش بی‌وقفه نیروهای سپاه برای ایجاد سیل‌بند در مسیر ورودی آب از کشور افغانستان به منطقه سیستان در حال انجام است، گفت: قبل از وقوع سیلاب در سیستان بازدید هوایی از نقاط بحرانی انجام شد و تجهیزات سپاه در منطقه مستقر شدند.
*گروه نشریات خبری
پژوهشم**9344*1732

نظر شما