شناسهٔ خبر: 32446495 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

فارن پاليسي: ايران گزينه هاي فراواني براي تلافي اقدام آمريکا دارد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - نشريه `فارن پاليسي` در مطلبي با تصريح اين نکته که گزينه هاي فراوان پيش روي ايران براي تلافي تصميم آمريکا در تمديد نکردن معافيت تحريم هاي تحريم نفتي وجود دارد، نوشت: ايران به عنوان مثال مي تواند با بستن تنگه هرمز که 30 درصد صادرات روزانه نفت منطقه از آن عبور مي کند، پاسخ تندي به واشنگتن بدهد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا، در اين مطلب که با عنوان `قمار بزرگ ترامپ بر سر نفت ايران` در نشريه فارن پاليسي انتشار يافته، آمده است: دولت `دونالد ترامپ` با هدف رساندن صادران نفت ايران به صفر، يک خطر بزرگ سياست اقتصادي را پذيرفته است.
تصميم روز گذشته(دوشنبه) دولت ترامپ براي تمديد نکردن معافيت تحريم هاي نفتي ايران، علاوه بر اينکه بهاي نفت را بالا مي برد، بر روابط واشنگتن با متحدان و رقبايش که در تامين انرژي به ايران متکي هستند تاثير مي گذارد و در عين حال موجب تنش بيشتر در آب هاي خليج فارس مي شود.
در ادامه مطلب درج شده در اين نشريه آمريکايي مي خوانيم: `مايک پمپئو` وزير امور خارجه آمريکا روز گذشته اعلام کرد، `ايالات متحده در راستاي کارزار فشار حداکثري بر تهران، معافيت هاي تحريمي را تمديد نمي کند`.
در واقع هدف از اين اقدام رساندن صادرات 1.5 ميليون بشکه اي ايران به صفر است؛ هدف بلند مدت دولت آمريکا از زمان خروج از توافق هسته اي در ماه مه (ارديبهشت) سال گذشته.
تنها دو هفته پس از آنکه ترامپ سپاه پاسداران را در فهرست سازمان هاي تروريستي قرار داد، تصميم دوشنبه واشنگتن نشانه اي ديگر از تلاش دولت امريکا براي افزايش فشار ديپلماتيک و اقتصادي بر تهران بدون آسيب زدن به اقتصاد جهاني و يا رنجاندن دوستان اروپايي و آسيايي است.
اما اين اقدام خطرهاي اقتصادي و سياسي بسياري در پي دارد بويژه آنکه ترامپ در حال ورود دوباره به کارزار انتخاباتي است.
از اين رو، کاخ سفيد صبح روز دوشنبه اعلام کرد که با عربستان سعودي و امارات متحده عربي، رقباي منطقه اي ايران هماهنگ شده تا هر گونه اختلال در عرضه و افزايش بهاي نفت را بررسي کند.
ترامپ و `محمد بن سلمان` شاهزاده سعودي، در اوايل اين ماه صحبت کرده بودند.
مقامات عربستان سعودي هم روز دوشنبه گفتند براي هرگونه افزايش توليد آماده هستند، اما اين بار فقط پس از ارزيابي تاثيرات سياست جديد تحريم هاي جديد آمريکا بر بازار نفت، نه پيش از آن.
ناگفته نماند عربستان سعودي سال گذشته زماني که توليد را در نتيجه تحريم هاي نفتي آمريکا عليه ايران افزايش داد، زيان ديد.
پمپئو هم روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: `سياست صدور مجوزها پايان يافته است. ما ديگر هيچ معافيتي اعطا نخواهيم کرد. ما صادرات نفت ايران را به صفر مي رسانيم`.
وي ادامه داد: `اينکه واشنگتن تا چه زمان براي اينکار تلاش کند بستگي به تغيير رفتار تهران دارد`.
وزير خارجه آمريکا افزود: ما خواسته هايمان را به روشني براي آيت الله ها و دوستانشان مطرح کرده ايم؛ پيگيري دستيابي به تسليحات هسته اي را پايان دهيد، آزمايش و گسترش موشک هاي بالستيک را متوقف کنيد، دست از حمايت از تروريسم برداريد و بازداشت خودسرانه شهروندان ايالات متحده را پايان دهيد`.
بسياري از تحليلگران انتظار داشتند دولت ترامپ اين معافيت ها را تمديد کند زيرا بهاي نفت در حال حاضر هم نسبتا بالاست و توقف ورود يک ميليون و خرده اي بشکه نفت ايران به بازار، مي تواند به سادگي سبب افزايش بهاي نفت شود.
`نيل باتييا` کارشناس تحريم ها در `مرکز نيو آمريکن سکيوريتي` گفت: `ما شاهد خواهيم بود که بازارهاي نفت پس از شوک اوليه آرام بگيرند اما با آغاز سفرهاي تابستاني دوباره افزايش بهاي نفت را خواهيم داشت`.
فارن پاليسي ادامه داد: ناگفته نماند بسياري از اين تصميم ناگهاني شگفت زده شدند. مقامات وزارت امور خارجه آمريکا در ماه جاري اعلام کرده بودند که معافيت هاي تحريمي دوباره تمديد مي شود.
ترامپ و `جان بولتون` مشاور امنيت ملي، هر دو با وجود سرباز زدن متحدان اروپايي، دو تندرو و گردانندگان اصلي سياست کاخ سفيد هستند.
`سوزان ملوني` محقق موسسه بروکينگز (انديشکده پرنفوذ آمريکايي) گفت: اين همان برنامه ريزي کوتاه مدتي بود که بسياري از وارد کنندگان عمده نفت ايران منتظرش بودند.
وي ادامه داد: `اين تصميم دولت ترامپ هرگز دور از انتظار نبود، اما زمانبندي آن مناسب نبود`.
پمپئو اما مي گويد تحريم ها ايران را از منابع کليدي درآمد محروم مي کند.
وي در اين خصوص گفت: `تا 40 درصد درآمد رژيم از فروش نفت حاصل مي شود. اين منبع درجه يک درآمد رژيم است. ايران پيش از اعمال تحريم هاي ما، 50 ميليارد دلار سالانه نفتي داشت`.
اما بايد تاکيد کرد آخرين حرکت ايالات متحده هنوز هم خطرهاي بسياري در پي دارد؛ زيرا مشخص نيست کشورهايي مانند چين، هند و کره جنوبي تا چه اندازه به درخواست آمريکا تن مي دهند.
هر سه کشور همچنان خريداران اصلي نفت ايران هستند و تقريبا يک ميليون بشکه در روز خريداري مي کنند.
بويژه چين، هرگز به طور کامل با درخواست ايالات متحده براي ترک خريد نفت خام ايران موافقت نکرده و روز دوشنبه تأييد کرد تجارت آن با ايران قانوني است. کره جنوبي هم ممکن است روزهاي دشواري براي جايگزيني بشکه هاي نفتي ايران در پيش داشته باشد؛ نفتي که سوخت صنايع پتروشيمي آن را تامين مي کند.
پس از اعلام تصميم دولت ترامپ مبني بر تمديد نکردن معافيت هاي تحريم نفتي ايران، بهاي پايه نفت خام تا سه درصد افزايش داشت و به 74 دلار در هر بشکه رسيد.
در اين ميان عربستان سعودي و ديگر اعضاي اوپک، همراه با روسيه، توليد نفت خود را به منظور متعادل کردن بهاي نفت، کاهش داده اند، در ضمن عربستان بيش از آنچه وعده داده بود، توليد خود را کاهش داده است.
هرچند رياض بر روي کاغذ، متعهد شده براي جبران کمبود نفت ايران، توليد را افزايش دهد.
`متيو ريد` معاون رئيس جمهوري ايالات متحده در `فارن ريپورتز` (يک شرکت مشاوره اي مستقر در واشنگتن) گفت: اين کشورها نمي توانند روزانه 1.2 ميليون بشکه در روز ذخيره و نفت ايران را جبران کنند`.
عراق، يکي ديگر از اعضاي مهم اوپک، روز دوشنبه گفت: `کشورها نبايد تصميم هاي يکجانبه براي افزايش توليد تصويب کنند و تاکيد کرد کارتل نفت که در ماه ژوئن (خرداد) نشست دارد در اين باره تصميم گروهي خواهد گرفت`.
حتي اگر عربستان سعودي يا ساير توليدکنندگان بزرگ نفت، براي جبران نفت ايران آماده باشند، باز هم تلاطم در بازار نفت ادامه مي يابد.
براي برخي، همه نفت ها يکسان نيستند و آنها نمي توانند به آساني جايگزيني براي نفت سنگين ايران پيدا کنند. از سوي ديگر اگر رويدادي غير منتظره اتفاق بيافتد، عربستان سعودي و اوپک توانايي کمي براي عمل به عنوان يک ميانجي نخواهند داشت.
`سارا وخشوري` کارشناس ايراني نفت و رئيس `اس وي بي`(SVB) يک شرک مشاوره اي در بخش انرژي در اين خصوص گفت: `سعودي ها، اوپک و روسيه مي توانند نبود نفت ايران را جبران کنند، اما بازار سرسختانه مقاوت مي کند و بهاي نفت بازهم افزايش مي يابد، زيرا ظرفيت ذخيره اضافي در بازار براي جبران هر گونه اختلال وجود ندارد`.
بايد تاکيد کرد چنين نگراني، فقط يک دغدغه ساده نيست. نبرد داخلي در ليبي، سبب بالا رفتن بيم و هراس در ميان برخي تحليلگران انرژي شده است. رييس دولت ليبي که مورد تاييد سازمان ملل متحد است، اعلام کرد حمايت ترامپ از شورشيان به رهبري `خليفه حفتر` از فرماندهان ليبي، که پيش از اين در جنگ ذخاير نفتي را به چنگ آورده و به تازگي هم به طرابلس هجوم برده، مي تواند اختلالات بسياري در عرضه نفت ليبي ايجاد کند.
چشم انداز ونزوئلا حتي از ليبي هم بدتر است. توليد در اين کشور آمريکاي جنوبي که بزرگترين ذخاير نفت جهان را دارد، به زير يک ميليون بشکه در روز رسيده است.
اين وضعيت با افزايش تحريم هاي دولت ترامپ عليه رژيم `نيکولاس مادورو` که اين آخر هفته اعلام خواهد شد، بدتر هم مي شود.
فشارهاي شديدتر ايالات متحده، روابط واشنگتن با کشورهاي اروپايي و آسيايي را پيچيده تر هم مي کند.
هرچند پس از آنکه ترامپ از توافق هسته اي با ايران در سال 2018 خارج شد، آلمان، فرانسه و انگليس با حمايت اتحاديه اروپا يک ابزار مالي جايگزين براي ادامه تجارت محدود با ايران در شرايط تحريم ها در نظر گرفته اند.
حال به اين شرايط بايد افزايش تنش ميان بروکسل و واشنگتن را هم اضافه کرد، تنشي که در پي تصميم هفته گذشته دولت ترامپ براي افزايش فشار اقتصادي بر دولت کوبا مي تواند داد و ستد اروپا با اين کشور آمريکاي جنوبي را به خطر اندازد.
ملوني در ادامه گفت وگوي خود در اين خصوص گفت: `اروپايي ها واقعا تلاش کرده اند تا دست کم يک همکاري کاري با واشنگتن در مورد مسائل گسترده تر را حفظ کنند. `آنها سعي در جلوگيري از يک شکاف گسترده داشتند اما اين تصميم وضعيت را پيچيده تر مي کند`.
ترکيه، يکي از متحدان ناتو، از کشورهايي است که با پايان معافيت هاي تحريم نفتي ايران مي تواند آسيب بسياري ببيند. ترکيه و ايران تلاش کرده اند تجارت دوجانبه خود را به ويژه در بخش انرژي تقويت کنند و آنکارا گفته در نظر دارد ساز و کاري جايگزين براي کنار زدن تحريم هاي ايالات متحده و ادامه تجارت با تهران پيدا کند.
پايان معافيت ها همچنين پرسش هايي در مرد واکنش چين در پي داشته است.
چين بزرگترين خريدار نفت ايران با خواست ايالات متحده براي کاهش خريد نفت ايران مخالفت کرده است.
اما در عين حال، واشنگتن و پکن در حال رسيدن به يک توافق اوليه تجاري هستند که مي تواند تنش هاي تجاري که به اقتصاد هر دو آسيب مي رساند را کاهش دهد.
کارشناسان معتقدند چين در نهايت پايان جنگ تجاري با آمريکا را بر خريد چند صد هزار بشکه نفت از ايران ترجيح مي دهد.
اما فراتر از ملاحظات تجاري، تلاش ايالات متحده براي نابودي درآمدهاي ايران، با توجه به اقدام اخير آمريکا براي قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان هاي تروريستي، مي تواند پاسخ تندي از سوي ايران در پي داشته باشد.
روز دوشنبه، مقامات نيروي دريايي ايران، تهديدهاي گذشته براي بستن تنگه هرمز که حدود 30 درصد تجارت دريايي روزانه نفت از آن مي گذرد را تکرار کردند. در ماه فوريه (بهمن ماه) کشتي هاي ايراني رزمايش بزرگي که شامل آزمايش موشک هاي جديد و زيردريايي ها مي شد را انجام دادند.
به نوشته فارن پاليسي، حوثي ها به عنوان نيروهاي مورد حمايت ايران در يمن، بارها نفتکش هاي در حال تردد در تنگه `باب المندب` که يکي از تنگه هاي کليدي است را هدف قرار داده اند.
در حاليکه مقامات دفاعي آمريکا و کارشناسان امنيتي به طور معمول تهديدهاي دوره اي ايران براي بستن تنگه هرمز را ناديده گرفته و مي گويند کشتي هاي جنگي آمريکايي پاسخ کوبنده اي به هرگونه اقدام اينچنيني تهران مي دهند، اما ايران تحت فشار اقتصادي و ديپلماتيک مداوم مي تواند تنش ها را در بخش خطرناکي از جهان افزايش دهد.
ملوني در اين خصوص توضيح داد: `اگر ايران منزوي شود، به دنبال راه هايي براي کاهش عرضه نفت از ساير کشورهاي منطقه خواهد بود`.
وي ادامه داد: `ايران مي تواند با فشار بر عراق براي تغيير سياست توليد نفت خود را افزايش دهد و يا شرکت هاي انرژي خارجي را با حملات سايبري هدف قرار داده و با اقدامي تلافي جويانه بازار را به دليل تصميم آمريکا تحت تاثير قرار دهد`.
وي گفت: `ظرفيت هاي بسياري براي وقوع پيامدهاي ناخواسته وجود دارد که هيچ کس نه براي آنها برنامه ريزي کرده و نه خواهان آنها است`.
`فارن پاليسي` نشريه خبري سياسي - اقتصادي است که توسط `ساموئل هانتينگتون` و `وارن منشل` در سال 1970 بنيان نهاده شد.
محتواي اخبار و گزارش هاي اين نشريه بر امور جهاني، حوادث جاري و سياست داخلي و بين المللي متمرکز است.
`موشه نعيم` از سال 2000 تا 2010 سردبير آن بود.
در سال 2008 شرکت واشنگتن پست متعلق به هلدينگ گراهام آن را خريداري کرد و از سال 2010 سوزان گلاسر سردبير آن شد.
اروپام ** 7276 ** 1071
انتهاي پيام /*

نظر شما