شناسهٔ خبر: 32439275 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک پیشنهاد سینمایی برای بوستان ولایت تهران

تهران - ایرنا - بوستان ولایت در جنوب پایتخت که پیش از این با ایجاد لوکیشن فیلم سینمایی شهرموش های 2 ، شاهد حضور سینماگران و تلاش آنها بود؛ اکنون نیز پیشنهادهایی برای احداث شهرک سینمایی دائمی دارد.

صاحب‌خبر -

بوستان ولایت یکی از پارک های جنوب تهران است که به لحاظ وسعت و اندازه، نه تنها در ایران بلکه در کل خاورمیانه رقیبی ندارد؛ ساخت پارک ولایت سال ۱۳۸۹ و در روز بزرگداشت منابع طبیعی یعنی ۱۷ اسفند، با حضور رهبر انقلاب اسلامی در زمین فرودگاه قدیمی کلید خورد؛ این بوستان سال ۱۳۹۱ به طور رسمی بهره برداری شد.
بوستان ولایت تهران ۳ هکتار وسعت دارد و اماکن فرهنگی - مذهبی (نمازخانه، خانه نشاط، سالن آمفی تئاتر، کتابخانه چهارده معصوم (ع) و رادیو آسمان، اماکن ورزشی(شهر ورزش، مجموعه ورزشی، سالم پرورش اندام)، اماکن تفریحی و خدماتی(قلعه شادی، تالار پذیرایی رستوران سنتی، یگان حفاظت و آتش نشانی) و شهربانو، در آن ایجاد شده است.
به تازگی نیز ایجاد موزه پرواز در آن کلید خورده و قرار است نخستین موزه پرواز کشور در آن راه اندازی شود.
«مرضیه برومند»، کارگردان شهرموش ها، می گوید در بوستان ولایت سابقه کار دارد و لوکیشن فیلم شهر موش های 2 در سوله ای در این بوستان بوده است؛ اما اکنون این فضا در بوستان ولایت در اختیار بنیاد تعاون ناجا قرار دارد.
برومند که در برنامه تهرانگردی روز گذشته احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران و در کلنگ زنی موزه پرواز حضور یافته بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برای فیلم برداری شهرموش های 2 یک سالی به این بوستان رفت و آمد داشتم و فکر می کنم اینجا جای بسیار مناسبی است که شهرک سینمایی شامل استودیوهای مناسب برای کار سینمایی ایجاد شود.
وی یادآور شد: نزدیکی بوستان ولایت به تهران و دسترسی آسان و فضای خوب این بوستان را به بهترین مکان برای ایجاد استودیو و لوکیشن تبدیل کرده است.
به گفته برومند در شهر هشتگرد (استان البرز) گویا شهرک سینمایی در حال ساخت است اما به دلیل دوری مسیر محل مناسبی نیست.
برومند وجود شهرک سینمایی مجهز به استودیوها را نیاز سینمای کشور دانست.
همچنین امیر اثباتی طراح صحنه و لباس سینمای ایران تاکید کرد که سینمای ایران نیازمند زیرساخت هایی است که نبود آنها به سینماگران و سینمای ایران لطمه می زند.
وی گفت: یکی از این موارد زیرساختی، پلاتوها و فضاهای تولید فیلم و فضاهای جانبی است که باید به طور استاندارد در کنار هم باشند.
اثباتی با بیان اینکه صرفا یک سوله تعریف درستی از پلاتو نیست، اظهار داشت: وظایف ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ، سازمان سینمایی در حوزه سینما، شهرداری تهران به عنوان یک سازمان ارائه کننده خدمات عمومی و خانه سینما به عنوان نماینده سینما گران است که با هماهنگی این امکانات را در اختیار سینمای کشور قرار دهند.
اثباتی تاکید کرد: با توجه به وسعتی که بوستان ولایت دارد، بخشی از فضای آن در پی پروتکلی بین شهرداری، وزارت ارشاد و خانه سینما، به ساخت و تجهیز تعدادی سوله و پلاتوی استاندار برای سینمای ایران اختصاص یابد.
وی گفت: نهادهای مربوطه می توانند بهره برداری از این بوستان را به یک بخش عمومی که جوابگوی نیازهای سینما است، ارائه کنند.
این طراح صحنه و لباس با بیان اینکه اکنون تمرکز تولید فیلم صرفا در تهران است گفت: نیاز سینماگران به شکل غیر اصولی تامین می شود و شایسته جامعه ایران، سینمای ایران، کلان شهر تهران نیست.
این هنرمند ادامه داد: اگر توافق اصولی بین شهردای تهران و وزارت ارشاد وجود داشته باشد، کارشناسان خانه سینما بررسی و مطالعات خود را شروع می کنند.
شهرک سینمایی غزالی زیر نظر صدا و سیمای جمهوری اسلامی در تهران فعالیت دارد.
این شهرک سینمایی به عنوان تنها نقطه ‌ای در کشور است که تجربه‌ داشتن بخش‌ هایی از تهران قدیم را در دل خود دارد.
تهرام/7244//1348

نظر شما