شناسهٔ خبر: 32436958 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پرده آخر تحریم

تهران- ایرنا- پس از ماه‌ها کش‌وقوس در خصوص تمدید یا عدم تمدید معافیت‌های نفتی به مشتریان ایران در نهایت کاخ سفید روز گذشته و در حالی که تنها دو هفته دیگر تا پایان معافیت‌ها باقی مانده بود خیال همه را راحت کرد و در بیانیه‌ای تصمیم ترامپ مبنی بر تمدید نکردن تمدید‌های نفتی ایران را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون «پرده آخر تحریم، اصلاح‌طلبی به عمارتی نو نیاز دارد، مجلس و دولت جسارت جراحی اقتصادی را ندارند، جایگزین ریالی بودجه نفتی، تهیه برنامه مدیریت تغییر، لنز بی‌شـرمی، سریع و صریح در مقابله با تروریسم، گزینه استیضاح ترامپ روی میز دموکرات‌ها، خودروهای دپو شده در گمرک به دست‌انداز بانک مرکزی رسید و فروش BMW های میلیاردی در عرض سه ساعت» پرداخته است در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم:

**پرده آخر تحریم
روزنامه جهان صنعت در گزارشی با عنوان«پرده آخر تحریم» نوشت: پس از ماه‌ها کش‌وقوس در خصوص تمدید یا عدم تمدید معافیت‌های نفتی به مشتریان ایران در نهایت کاخ سفید روز گذشته و در حالی که تنها دو هفته دیگر تا پایان معافیت‌ها باقی مانده بود خیال همه را راحت کرد و در بیانیه‌ای تصمیم ترامپ مبنی بر تمدید نکردن تمدید‌های نفتی ایران را اعلام کرد.این درحالی است که عربستان برای تامین نیاز بازار نفت اعلام آمادگی کرده است.

این تصمیم در حالی گرفته شد که برخی کارشناسان بین‌المللی بر این باور بودند که ترامپ از ترس افزایش قیمت نفت و بنزین از موضع خود کوتاه خواهد آمد و حداقل معافیت پنج مشتری اصلی نفت ایران را تمدید می‌کند اما به نظر می‌رسد ترامپ سرسختانه پای تعهداتی که در زمان انتخابات ریاست جمهوری‌اش داده ایستاده و برای افزایش فشارهای اقتصادی بر ایران شمشیر را از رو بسته است‌. اگرچه تحریم‌های ایران موضوع جدیدی نیست اما عدم تمدید معافیت‌ها دغدغه بزرگی برای بازار نفت به حساب می‌آید و تبعات بسیاری خواهد داشت‌.

در این رابطه مرتضی بهروزی‌فر کارشناس حوزه انرژی با اشاره به رقابت عربستان و روسیه با ایران در بازار جهانی نفت گفت: اگرچه ماجرایی که در ونزوئلا و لیبی رخ داده است شرایط بازار برای حذف نفت ایران را سخت کرده است اما به نظر می‌رسد عربستان و روسیه برای حذف ایران نهایت همکاری را با آمریکا خواهند داشت‌.
بهروزی‌فر خاطرنشان کرد: در این صورت صادرات نفت ایران به زیر 500 هزار بشکه خواهد رسید و عرصه بر اقتصاد ایران تنگ‌تر از گذشته خواهد شد‌. البته این در حالی است که سیدمهدی حسینی کارشناس ارشد حوزه انرژی معتقد است پیدا کردن جایگزین نفت ایران برای آمریکا، امری ناممکن است و دنیا به این نتیجه رسیده که حذف نفت ایران از بازارهای جهانی برای دوره بلندمدت امکان‌پذیر نیست‌.

**اصلاح‌طلبی به عمارتی نو نیاز دارد
روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «اصلاح‌طلبی به عمارتی نو نیاز دارد» در گفت و گو با محمدرضا تاجیک فعال سیاسی اصلاح طلب آورد: اصلاح‌طلبان در میان دو مفهوم «عمران» و «ویران کردن» گیر کرده‌اند. این وضعیت در کنار یک مفهوم دیگر قرار گرفته است که من اسم آن را «بی‌کفایتی کفایت نمادین» می‌گذارم. به این معنی که برنامه و هدف بیانگر کفایت و توانایی شعار اصلاح‌طلبان است ولی در واقع عملا یک بسته خالی از محتواست.

محمدرضا تاجیک ادامه داد: در فضای اصلاح‌طلبی برخی اشخاص و بعضی از آموزه‌ها و ایده‌ها کفایت نمادینی داشتند که ما را ذیل یک گفتمان جمع می‌کردند ولی امروز با یک نوع بحران حاملان و عاملان اصلاح‌طلبی مواجه هستیم، لذا اگر کسی بخواهد گفتمان شاداب، متفاوت و پراتیکالی را ایجاد کند، نباید از حاملان و عاملان مرسوم اصلاحات استفاده کند. استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: اصلاح‌طلبان به عنوان دستگاه قدرت با اصلاح‌طلبی برخورد کردند، ما اصلاح‌طلبی را ابزار قدرت قرار دادیم و هر زمان که به قدرت رسیدیم، فراموش کردیم از کجا آمده‌ایم و چون «اصلاح‌طلبی بدون اصلاح‌طلب» داشتیم در فردای قدرت وقتی آب دیدیم مشخص شد شناگران ماهری هستیم و معلوم شد می‌توانیم مستبدان قاهری هم باشیم. تاجیک یادآور شد: این اصلاح‌طلبان امتحان خود را پس دادند و از مردم به عنوان یک تاکتیک و ابزار برای نجات خود بهره برده و می‌برند، تاکتیکی برای عبور از بحران و نه یک استراتژی که به آن باور داشته باشند.

**مجلس و دولت جسارت جراحی اقتصادی را ندارند
روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان «مجلس و دولت جسارت جراحی اقتصادی را ندارند» نوشت: بر اساس قانون بودجه 98 و مصوبه مجلس در سال جاری، بنزین و حامل‌های انرژی افزایش قیمتی نخواهند داشت. اما طبق قانون برنامه ششم توسعه، مجلس به دولت این اختیار و اجازه را داده است که در صورت نیاز بدون رای و نظر مجلس افزایش قیمت حامل‌های انرژی را اعمال کند.

با توجه به تصمیم مجلس در بودجه 98 و در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و اعمال فشارهای تحرمی، نمایندگان مجلس با افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جدید مخالفت کردند‌ ولی دیری نپایید که مثل گذشته مباحث مربوط به افزایش قیمت سوخت و پروژه‌های تکراری دو‌نرخی شدن حامل‌های انرژی از جمله بنزین و گازوئیل در جامعه قوت گرفت و با توجه به احیای کارت سوخت این احتمال تقویت شد.

البته طبق قانون مجلس این اختیار را به دولت داده است که هر‌ساله رقمی به قیمت حامل‌های انرژی اضافه کند، ولی این پنجمین سالی است که دولت روحانی با وجود داشتن این اختیار قانونی از این امکان استفاده نکرده است. به گفته علی ادیانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس اگر دولت این کار را طی 5 سال گذشته تا کنون انجام داده بود و حتی سالی 100 تومان به قیمت بنزین اضافه می‌کرد، حالا بنزین لیتری 1500 تومان بود که هم از نظر اقتصادی فشار محسوسی به مردم وارد نمی‌کرد و هم برای خود دولت درآمدزا بود.

**جایگزین ریالی بودجه نفتی
روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «جایگزین ریالی بودجه نفتی»، می نویسد: آمریکا معافیت خریداران نفت از ایران را تمدید نکرد. به‌نظر هدف اصلی این تصمیم، افزایش شوک‌های اقتصادی در ایران است. فارغ از قدرت عملیاتی این تصمیم، تراز تجاری و تراز مالی دو منطقه هدف آمریکا در دور جدید جنگ اقتصادی است. پادزهر سیاست‌گذار در مقابل اهداف جدید آمریکا چیست؟ در حوزه تراز مالی باید استفاده از جایگزین‌های ریالی نهفته در اقتصاد ایران اولویت باشد. اولین منبع ریالی، اصلاح یارانه‌های پنهان و آشکاری است که انحراف در اهدافش پررنگ است.

برآوردها نشان می‌دهد که حجم این یارانه‌ها به 890 هزار میلیارد تومان می‌رسد که 6 برابر کل درآمد نفتی دولت در بودجه سال‌جاری (5.142 هزار میلیارد تومان) است. در کنار این، کاهش فرار مالیاتی، حذف معافیت‌های غیرضرور و اخذ مالیات از خانه‌های خالی، عایدی سرمایه، و... می‌تواند بیش از 50 هزار میلیارد تومان منابع ریالی جدید برای دولت خلق کند. اگر به این فهرست، مولدسازی دارایی‌های دولت نیز اضافه شود، بودجه از نفت بی‌نیاز خواهد شد. برای حفظ تراز تجاری نیز، پاسداری از ذخایر ارزی موجود و به حراج نگذاشتن آنها، شرط اول و تسهیل امر صادرات برای تجار، شرط دوم است. در این حوزه نرخ ارز باید به گونه‌ای باشد تا علاوه بر افزایش جذابیت بازگشت ارز، بازار را از تقاضاهای سفته‌بازی و غیرضرور نجات دهد.

**تهیه برنامه مدیریت تغییر
روزنامه «شرق» با درج تیتر «تهیه برنامه مدیریت تغییر» می نویسد: چه باید کرد؟ این یکی از پرتکرارترین سؤالات کارشناسان اقتصادی در سال 98 است. سالی که در آن چالش‌های گوناگونی پیش پای اقتصاد ایران قرار گرفته و اصلاحات ساختاری در این عرصه را بیش از همیشه الزامی کرده است. اصلاحاتی که بیش از هر چیز نیازمند شناخت دقیق از واقعیت‌های موجود است. «خود تغییر یک وعده است، اما آنچه مهم است بحث بر سر چگونگی مدیریت آن است». این شاکله سخنان بایزید مردوخی، اقتصاددان در این گفت‌وگو است.

به اعتقاد این اقتصاددان، پیش از هر چیز دستگاه‌های کشور نیازمند شناخت دقیق از خود و تهیه برنامه‌ای برای مدیریت تغییرات در خود هستند. مردوخی در سخنان خود با اشاره به نبود برنامه مدیریت تغییر در دستگاه‌های مختلف کشور تأکید می‌کند راهکارهای علمی صرف در شرایط فعلی کارساز نخواهند بود و بخش‌های گوناگون اقتصاد کشور نیازمند بازبینی هستند. با این حال او درباره شیوه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در شرایط فعلی مردد است و به همین دلیل می‌گوید در این باره هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

بایزید مردوخی، اقتصاددان، در این گفت‌وگو در پاسخ به این سؤال که کدام اقدام را برای اقتصاد ایران در سال جاری ضروری‌تر می‌داند، گفت: باید بگویم در شرایط فعلی ارائه راهکارهای مطابق اصول علم اقتصاد و سیاست‌های اقتصادی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود چندان راهگشا نیستند و هیچ‌کس نمی‌تواند با بازکردن یک کتاب و ارائه یک راهکار ادعایی برای حل مشکلات داشته باشد. آنچه به نظر می‌رسد لازم است همه دستگاه‌ها در سطوح بالای مدیریتی انجام دهند این است که دستگاه‌ها، هرکدام یک برنامه مدیریت تغییر بدهند.

**لنز بی‌شـرمی
روزنامه همدلی درگزارشی با عنوان «لنز بی‌شـرمی» نوشت: دو روز پیش «شاهین صمدپور»، فعال حقوق کودک و خبرنگار اجتماعی، در فضای مجازی از ماجرایی عجیب و باورنکردنی خبر داد. ماجرایی که حکایت از بهره کشی کودکان در فضای مجازی داشت. ماجرا از این قرار است که گویا آتلیه ای در یکی از شهرهای کشور در حضور پدر و مادر بچه‌ها، اقدام به گرفتن تصاویر نامتعارف و بدن نما با محتوای «آروتیک» از بچه‌ها می کند. عکس‌هایی که ضمن این که کودک آزاری است، حتی می‌توان آن‌ها را در خدمت صنعت پورنوگرافی یا هرزه‌نگاری تعبیر کرد.

این در حالی است که در اغلب کشورهای دنیا و براساس استانداردهای حقوقی هر نوع سوءاستفاده از کودکان به عنوان ابزار جنسی ممنوع و در آن کشورها جرم انگاری‌ شده است و مجازات‌های قانونی و حقوقی برای آن در نظر گرفته‌اند. مثلا در کشوری مانند ژاپن بیش از 20 سال است که هر نوع استفاده از تصاویر کودکان که شائبه استفاده جنسی و ابزاری از کودکان را ایجاد کند،ممنوع و مجازات‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است.

فرناز آزادی دراین باره گفت: اگر چه نادیده گرفتن و حتی تجاوز به حقوق کودکان در کشور به یک امر عادی تبدیل شده است، اما مورد اخیر و با توجه به ارزش‌های فرهنگی حاکم بر جامعه ما، موضوعی قابل تامل و بررسی است. این موضوع را از چند منظر می‌توان دید. اگر فرض را بر این قرار بدهیم که این عمل با اجازه خانواده‌ها و با هدف تبلیغات و درآمد زایی صورت می‌گیرد، جدای از اینکه این کار مشکل قانونی دارد، از نظر انسانی هم قابل قبول نیست. چرا ما باید چنین حقی را برای خودمان قائل شویم و از کودکمان برای کسب درآمد در شبکه های اجتماعی استفاده کنیم و با بهره کشی اقتصادی لحظه‌های کودکی فرزندانمان را بدزدیم.

**سریع و صریح در مقابله با تروریسم
روزنامه اعتماد با بازتاب عنوان «سریع و صریح در مقابله با تروریسم » آورده است: در شرایطی که در دیدارهای اخیر رییس‌جمهور اسلامی ایران با سران همسایگان غربی کشور، عراق و ترکیه، چشم‌اندازهای 20 میلیارد و 30 میلیارد دلاری برای همکاری‌های تجاری با این کشورها در نظر گرفته ‌شده است، اما در رابطه با پاکستان سقف انتظارات ایران در چشم‌انداز 5 میلیارد دلاری خشک شده است.

این در حالی است که در حال حاضر تجارت میان دو کشور سالانه به سختی از یک میلیارد دلار بیشتر می‌شود. اشاره عمران خان به نقش استعماری بریتانیا در جنوب آسیا و شکافی که میان ملت‌های منطقه ایجاد کرده است شاید شرایط کنونی حاکم بر روابط ایران و پاکستان را هم توصیف کند. شرایطی که برخی قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی تمامی تلاش خود را برای ایجاد اختلاف و شکاف میان تهران و اسلام‌آباد به کار گرفته‌اند. حسن روحانی بعد از دیدارش با عمران خان تاکید کرد که دو کشور بر «عدم مداخله هیچ کشور ثالثی» در روابط دوجانبه تاکید کرده‌اند و خوشبینانه تاکید کرد: «فصل نوینی در سطح روابط و مناسبات تهران – اسلام‌آباد آغاز شده است.»

دو عملیات تروریستی اخیر گروه‌های تروریستی یک بهمن ماه سال گذشته در خاک ایران و دیگری هفته پیش در خاک پاکستان، که باعث شهادت ده‌ها تن از پرسنل سپاه پاسداران در سراوان و کشته ‌شدن چندین نفر از اعضای نیروهای مسلح پاکستان در بزرگراه ساحلی مکران شد، حساسیت و نگرانی دو کشور نسبت به انجام عملیات تروریستی به ویژه از مناطق مرزی میان دو کشور را افزایش داده است. ایران که در حال حاضر تعدادی از نظامیان مرزبانش در خاک پاکستان گروگان هستند، بعد از انفجار انتحاری اتوبوس کارکنان سپاه پاسداران، پاکستان را به پناه دادن به گروه‌های تروریستی متهم کرد و اسلام‌آباد هم در تلافی بعد از اقدام تروریستی هفته گذشته در بزرگراه ساحلی مکران ایران را به «بی‌عملی در برابر تردد گروه‌های تروریستی از مرز» متهم کرد.

**گزینه استیضاح ترامپ روی میز دموکرات‌ها
روزنامه توسعه ایرانی در گزارشی با عنوان «گزینه استیضاح ترامپ روی میز دموکرات‌ها» می نویسد: اعضای ارشد دموکرات‌های آمریکا روز یکشنبه (یکم اردیبهشت ماه) اذعان کردند که در به روی استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده باز است؛ اما قبل از اجرایی شدن این استیضاح، آن‌ها باید در مورد اینکه آیا وی در پرونده روسیه رابرت مولر، بازرس ویژه، مانع اجرای عدالت شده است یا خیر، روند تحقیقات خود را کامل کنند.

رهبران این حزب، 18 ماه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا (سیزدهم آبان 98) در حال بررسی استیضاح هستند، اگرچه برخی لیبرال‌های برجسته خواستار آغاز فرایند برکناری ترامپ از ریاست‌جمهوری پس از انتشار نسخه نهایی گزارش مولر در روز پنج‌شنبه (29 فروردین ماه) شدند.

جرولد نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس آمریکا، کمیته‌ای که فرایند‌های استیضاح را دنبال می‌کند، در مصاحبه با شبکه خبری NBC آمریکا، عنوان کرد که دموکرات‌ها تحقیقات خود را در مورد ترامپ در کنگره پیش می‌برند و باید دید حقایق ما را به کدام سو می‌کشاند. اثبات ممانعت از اجرای عدالت می‌تواند منجر به استیضاح ترامپ شود.

نسخه آماده چاپ گزارش مولر در مورد دخالت روس‌ها در انتخابات سال 2016 ریاست‌جمهوری آمریکا، محصول 22 ماه تحقیق است که مثال‌های فراوانی در آن وجود دارد که نشان می‌دهد ترامپ تلاش داشته روند تحقیقات مولر را منحرف کند. هرچند ادعای اینکه ترامپ در جرایم نقش داشته است، در نهایت به نتیجه نمی‌رسد، اما وی را نیز از اتهام مبرا نمی‌کند.مولر همچنین در گزارش خود عنوان می‌کند که کنگره قدرت لازم را برای بررسی اینکه آیا ترامپ از قانون تخطی کرده است یا خیر، در اختیار دارد؛ دموکرات‌ها نیز عنوان کرده‌اند که این مسئله ظرف چند هفته آتی مورد بحث قرار می‌گیرد.

**خودروهای دپو شده در گمرک به دست‌انداز بانک مرکزی رسید
روزنامه مردم سالاری در گزارشی با عنوان «خودروهای دپو شده در گمرک به دست‌انداز بانک مرکزی رسید» می نویسد: در حال حاضر 14600 خودرو در گمرک موجود است که با وجود اینکه دولت در 16 دی ماه 97 مصوبه‌ای برای ترخیص آن‌ها صادر کرده، اما همچنان بلاتکلیف مانده‌اند. کارشناسان معتقدند عدم هماهنگی سیستم‌های بانک مرکزی با گمرک و خواسته نامتعارف بانک مرکزی برای ترخیص با ارز 13300 تومانی مانع اجرای مصوبه دولت شده است.

ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک با وجود اینکه یک سال از دپوی 15 هزار خودرو می‌گذرد، هنوز به‌عنوان موضوعی چالش برانگیز باقی مانده است، هرچند دولت در 16 دی ماه 96 مصوبه‌ای ابلاغ کرد تا هرچه سریع‌تر این خودروها تعیین تکلیف شوند، اما دپوی این خودروها ادامه یافته و همین مسئله باعث اعتراض مردمی که از دو سال قبل این خودروها را پیش‌خرید کرده‌اند، شده است، چراکه در این بازه زمانی نرخ ارز چند برابر افزایش و ارزش ریالی آن پول کاهش یافته و موازی با نرخ ارز قیمت خودروهای خارجی نیز چند برابر شده است، اما از آنجایی که بانک مرکزی مدعی شده تا زمانی که قیمت این خودروها با نرخ دلار 13300 تومانی پرداخت نشود، اجازه ترخیص به این خودروها داده نمی‌شود.

**فروش BMW های میلیاردی در عرض سه ساعت
روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «فروش BMW های میلیاردی در عرض سه ساعت» می نویسد: فروش فوری خودروها در عرض تنها چند ساعت این بار به خودروهای خارجی رسید و در عرض چند ساعت چندین خودروی میلیاردی خارجی در پروژه فروش فوری یک شرکت خارجی به فروش رفتند.در این واقعیت تردیدی وجود ندارد که همیشه افرادی با پول‌های هنگفت سرگردان آماده خرید خودرو یا هجوم به بازار بورس و مسکن هستند.

اما سوال مهم این است که این افراد چه کسانی هستند که به راحتی می‌توانند خودروهای خارجی گران قیمت را خریداری کنند؟هفته گذشته شرکت پرشیا خودرو تعدادی از خودروهای صفر کیلومتر ب ام و را با افزایش قیمت و به صورت فروش فوری به نحوی به بازار عرضه کرد که قیمت‌ها نجومی و غیرقابل باور بود.

خودروهایی چون ب ام و X1 و 730i که بهایی میان یک میلیارد و سیصد میلیون تومان تا 3 میلیارد تومان را داشتند، بر خلاف تصور عمومی خیلی سریع به فروش رسیدند و مشاهده شد که حتی خودروهای گران قیمت هم در شرایط فعلی بازار، در کمتر از یک روز تکمیل ظرفیت می‌شوند.این اتفاق همزمان با آغاز فروش فوری یک شرکت وارد کننده اتفاق افتاد و برای ب ام و X1، تنها در عرض سه ساعت چند ده دستگاه از این کراس اوور لوکس آلمانی به فروش رسید.برخی‌ها البته گمانه زنی کردند که طبق معمول، خریداران از جمله دلال‌ها بوده‌اند که در هر حالی برای خرید خودروهای صفر اقدام می‌کنند تا در فرصت مناسب آنها را به چند برابر قیمت بفروش برسانند.بر اساس این گزارش، با اینکه در این طرح فروش، شرکت عرضه کننده بهای X1 را افزایش داده بود که پیش بینی می‌شد تا استقبال آنچنان خوبی از جانب بازار صورت نپذیرد، اما مشاهده شد که این خودروها به سرعت تکمیل ظرفیت شدند.

پژوهشم**9280**9131

نظر شما