شناسهٔ خبر: 32436696 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

اقدامی حیرت‌انگیز مغایر با آزادی آفرینشگری هنرمندان

انجمن مجسمه‌سازان در اقدامی حیرت‌انگیز در حساب اینستاگرام خود تصویر مجوز فعالیت مجسمه‌سازی را با امضای مدیرکل هنرهای تجسمی نمایش داده و از اعضایش خواسته برای صدور مجوز مجسمه‌سازی مدارک‌شان را ارسال کنند.

صاحب‌خبر -

به نظرم این نخستین باری است که یک انجمن هنری می‌پذیرد که برای آفرینش هنری و نه نمایشش از دولت مجوز بگیرد. مرجع هنرمند بودن نخست به آفرینش آفرینشگر و آن‌گاه تایید صلاحیت توسط انجمن هنری مربوطه است.

اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبادرت به این اقدام غیرسازنده و مغایر آزادی آفرینشگری کرده است از دو حالت خارج نیست. بدبینانه آن این است که با ایجاد محدودیت در آفرینشگری قصد کنترل پیش از نمایش آثار هنری را که در هیچ کجای جهان مسبوق به سابقه نیست، در برنامه دارد و در خوشبینانه‌ترین حالت ناشی از ندانم به کاری مدیریت محترم مربوطه، نهفته است. در هرحال پیامدهای حقوقی نداشتن مجوز آفرینشگر ی خواه ناشی از عدم صدور از سوی مرجع صادرکننده و خواه از سوی هنرمند می‌تواند به خلاقیت و آزادی تولید اثر هنری تاثیرات نامطلوب بگذارد. پس سزاوار است انجمن‌های هنری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این موضوع واکنش درخور نشان دهند.

۵۷۲۴۳

برچسب‌ها:

نظر شما