شناسهٔ خبر: 32436444 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

یادداشت/ محمود عاطفی کارشناس امور فرهنگی و رسانه

منظومه شخصیتی سردار سلامی

اگر بخواهیم تعریفی خلاصه از سردار سرلشکر سلامی داشته باشیم که همه این اوصاف را در آن جمع ببینیم در این جمله خواهد بود؛ سردار سلامی مردی مخلص، دانش‌آموخته مکتب روح‌‌الله و مفتخر به سربازی تحت امر ولی‌فقیه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، دو هفته پس از قرار‌ گرفتن نام سپاه در لیست سیاه توسط ترامپ، اعلام و ابلاغ رسمی انتصاب «سردار سلامی» به‌عنوان فرمانده جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن‌‌هم در روز تعطیل جشن نیمه‌شعبان، در محافل سیاسی، انقلابی و رسانه‌‌ای داخل و خارج کشور از روز گذشته با بازتاب‌‌های مختلفی همراه بوده است. تعابیری مانند: زبان گویای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مرد اندیشمند، تئوری‌پرداز قوی، صاحب دیدگاه راهبردی نسبت به مسائل سپاه در داخل و منطقه، یکی از آخرین حلقه‌‌های وصل افراد نسل جنگ با فرماندهان آتی جوان سپاه، صراحت لهجه در بیان مواضع، منطق و قدرت کلام، طراوت دیدگاه، آینده‌نگری و آشنایی با جغرافیا و مسائل منطقه، افسر عالی‌رتبه شجاع، بصیر و استراتژیستی که به محیط ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی اشراف دارد، صاحب روش و منش منحصر و متمایز از دیگران، صلابت در برخورد با دشمن، تسلط استراتژیک در مواجهه با دشمن، بنیه علمی در موضوعات نظامی به‌خاطر حضور در محافل علمی، مشی جهادی و انقلابی، تقوا و تجربیات موفق و تسلط در عرصه‌های مختلف مدیریتی در سپاه از تعابیری بود که به‌‌عنوان مشخصه‌های بارز سرلشکر سلامی‌‌ از آن یاد شد.

نباید از نظر دور داشت که سرلشکر سلامی پیش از این، هم در بسیاری از امور سپاه که به او محول می‌‌شده و هم در تصمیم‌گیری‌‌ها نقش بارزی داشته است. انس با قرآن و نهج‌البلاغه، شعر و ادبیات غنی فارسی، مطالعه کتب، احاطه به منابع علمی و تسلط بر زبان خارجی از‌جمله ویژگی‌‌های دیگر ایشان است.

این میان مروری کوتاه بر اظهارنظر‌ها و مواضع چند سال اخیر سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل جدید سپاه ما را بیشتر با منظومه فکری ایشان آشنا خواهد کرد؛ منظومه‌ای که به اعتراف کارشناس «بی‌بی‌سی»، از وی شخصیتی صریح و غیرقابل انعطاف ساخته است.  «دشمن صهیونیسم بداند شما نه عمق دارید و نه عقبه، به اندازه یک عملیات بیت‌المقدس ما هستید. راهی برای فرار ندارید و در دهان اژد‌ها زندگی می‌‌کنید. کوچک‌ترین هدف، موجودیت شماست. راه فراری جز گریختن به دریا ندارید. از شمال و از غرب در تقاطع آتش هستید.»

«ما نه دست از دفاع از مظلومان و مستضعفان برمی‌داریم و نه قدرت دفاعی‌مان را کاهش می‌دهیم درحالی که شما ما را تهدید می‌کنید. آیا عاقلانه است درحالی که شما ما را تهدید می‌کنید ما خود را خلع سلاح کنیم، این ممکن نیست و این آرزو را به گور خواهید برد.»  «رژیم صهیونیستی در آینده‌ای نزدیک فرو خواهد پاشید. وقتی حزب‌‌الله بیش از صدهزار موشک ذخیره کرده، جمهوری اسلامی ده‌ها برابر آن موشک در کلاس‌های متعدد دارد و این قدرت توقف‌‌ناپذیر است. همه تجربیات و دستاورد‌های خود را به برادران‌مان در جهان اسلام، جبهه مقاومت علیه آمریکا و اسرائیل و متحدان منطقه‌ای آنها منتقل می‌کنیم.»

   «اگر اروپایی‌ها بخواهند خلع سلاح موشکی ایران را دنبال کنند، مجبور می‌شویم به جهشی استراتژیک روی آوریم.»

 «در مسیر یک مبارزه سخت ده‌ها سال دشمنان خود را شکست داده‌ایم، نمی‌توان تقابلی را در تاریخ یافت که در آن نظام سلطه جهانی با محوریت آمریکا به‌عنوان قدرت ظاهری و بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی آنقدر از دست یک ملت همانند ایران شکست خورده باشد‌.»

«شکست متعدد نظام سلطه از ملتی همانند ایران فقط به برکت اعتماد مردم به نظام و تبعیت آنان از رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌دست آمده است.»

معروف‌‌ترین جمله سردار سلامی که بازتاب گسترده‌‌ای به‌خصوص در جهان عرب داشته، خطاب به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است:

«به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام می‌کنم که شنا‌کردن در مدیترانه را تمرین کند؛ چراکه به‌زودی هیچ راهی جز به دریا گریختن ندارد.»

در پایان باید گفت اگر بخواهیم تعریفی خلاصه از سردار سرلشکر سلامی داشته باشیم که همه این اوصاف را در آن جمع ببینیم در این جمله خواهد بود؛ سردار سلامی مردی مخلص، دانش‌آموخته مکتب روح‌‌الله و مفتخر به سربازی تحت امر ولی‌فقیه است.

نظر شما