شناسهٔ خبر: 32433397 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

پایان معافیت خریداران نفت ایران؛

عربستان و عراق پیشتاز در جبران غیبت ایران در بازار نفت!

آمریکا از هشت کشور خریدار نفت ایران خواسته بود تا دوم مه، ۱۲ اردیبهشت، این خرید را به صفر برسانند.

صاحب‌خبر -

عربستان و عراق پیشتاز در جبران غیبت ایران در بازار نفت!

به گزارش پارسینه، در پی اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت‌ خریداران نفت ایران، عراق و عربستان سعودی نیز گفتند آماده افزایش صادرات نفت خود برای جبران کسری بازار هستند.

در حالیکه دیروز سخن از حضور امارات و عربستان در بازار نفت بدون ایران بود، اما ظاهراً طرف عراقی برای جبران عدم حضور ایران با عربستان به توافق رسیده است!

در همین حال عربستان سعودی و عراق اعلام کرده‌اند در صورتی که عدم تمدید معافیت‌ها به کمبود عرضه در بازار جهانی نفت منجر شود برای جبران این کمبود آمادگی دارند.خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی، دقایقی پس از نشست خبری مایک پومپئو با اشاره به اینکه کشورش متعهد به ثبات بازار نفت است گفت: «با هماهنگی با دیگر تولیدکنندگان، مطمئن خواهیم شد بازار با کمبود نفت مواجه نخواهد شد».

وزیر نفت سعودی همچنین گفته است که با اعلام تصمیم آمریکا «تحولات بازار را به دقت زیر نظر داریم».از سوی دیگر عراق، دومین تولیدکننده نفت در بین اعضای اوپک، نیز از آمادگی برای افزایش ۲۵۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت خود خبر داده است.

یک مقام ارشد دولت عراق که نام او ذکر نشده به خبرگزاری فرانسه گفت: «آماده‌ایم که روزانه ۲۵۰ هزار بشکه دیگر به صادرات خود اضافه کنیم. روز‌های آینده وضعیت تقاضا در بازار روشن‌تر خواهد شد».این مقام دولت عراق نگفته است که آیا این تصمیم در پی مذاکره با مقام‌های آمریکایی اتخاذ شده است یا خیر.

عراق در حال حاضر معافیت دیگری از آمریکا گرفته است که موقتا به خرید برق و گاز از ایران ادامه دهد. این معافیت تاکنون دو بار تمدید شده و قرار است حدود دو ماه دیگر به پایان برسد.

 

نظر شما