شناسهٔ خبر: 32433145 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

یک زیست شناس در گفتگو با برنا؛

هر دسته ملخ حدود یک میلیون وعده غذایی را می‌بلعد/ به هجوم ملخ‌ها به عنوان فرصت بنگرید

میرشمسی گفت: یک دسته ملخ توانایی از بین بردن یک وعده غذایی حدود یک میلیون انسان را دارد که لازم است پیش بینی های لازم صورت بگیرد.

صاحب‌خبر -

 امید میرشمسی، دانشیار گروه زیست شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، با اشاره به دلایل هجوم ملخ‌ها به مناطق جنوبی کشور به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: طغیان ملخ‌ها تحت تاثیر عوامل اکولوژیکی از جمله تغییرات اقلیمی است که باعث افزایش زاد و ولد ملخ‌ها می‌شود و به صورت دسته جاتی در می‌آیند که امکان جابه جایی گسترده وجود دارد و خساراتی را وارد می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سیل از دلایل هجوم ملخ‌ها بوده، افزود: سیل یکی از عوامل هجوم ملخ‌ها است و بیشتر جنبه‌های تغییر اقلیمی مانند تغییر در بارندگی و نوسانات دمایی را باید مدنظر قرار داد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ویژگی عمده ملخ این است که از لحاظ رفتاری تغییر پیدا می‌کند و وقتی تراکم جمعیت داشته باشند از فاز زندگی فردی به زندگی اجتماعی تغییر شکل می‌دهد و به دسته‌های خیلی بزرگ تبدیل می‌شوند و  هر دسته ممکن است تا 150 میلیون ملخ را شامل شود.

میرشمسی اظهار کرد: سرعت باد روی جابه‌جایی ملخ‌ها اثر می‌گذارد و می‌توانند مسافت خیلی زیادی بروند، حتی با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت ممکن است توانایی جابه‌جایی داشته باشند.

وی ادامه داد: از این رو در زمان کوتاه مسافت طولانی را طی می‌کنند. اگر پیش‌بینی‌های لازم صورت نگیرد، خسارت زایی‌شان بسیار زیاد است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه هجوم ملخ‌ها قابل پیش‌بینی است، گفت: باید روی احتمال هجوم ملخ سرمایه‌گذاری شود چراکه هر 500 هزار عدد ملخ، یک تن وزن دارد. بر این اساس یک دسته که به جایی حمله می‌کنند 150میلیون ملخ را شامل می‌شود و هر تن ملخ در یک کیلومتر مربع مساحت که پراکنده می‌شوند معادل غذای 2500 نفر آدم در یک روز را از بین می‌برند.

میرشمسی با اشاره به اینکه غذای یک میلیون فرد در یک وعده از سوی یک دسته ملخ از بین می‌رود، افزود: در عین حال هجوم ملخ‌ها یک فرصت است. در نظر داشته باشید با هجوم ملخ‌ها حجم زیادی پروتئین جا به جا می‌شود که می‌توانند به عنوان غذا برای آبزیان در نظر گرفت و می‌تواند به یک فرصت تبدیل شود.

وی در پایان گفت: مبارزه با هجوم ملخ‌ها نقطه‌ای است و باید مدنظر قرار گرفت.

نظر شما