شناسهٔ خبر: 32433137 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

سهیلا جلودارزاده در گفتگو با برنا مطرح کرد؛

برخورد قهری با بدحجابی موجب بی اعتقادی مردم می‌شود/ تخریب تصویر ایران در جهان با طرح امنیت اجتماعی/ حجاب، مسئله‌ای فرهنگی یا الزامی قانونی؟

یک نماینده مجلس گفت: برخورد قهری با بدحجابی تصویر غلطی از حکومت ما در خارج از کشور ایجاد می‌کند که این امر موجب تبلیغات منفی بیشتر علیه کشور ما می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طرح ارتقای امنیت اجتماعی طی سال‌های گذشته یکی از بحث برانگیزترین برنامه‌های اجرایی نیروی انتظامی کشور است. این طرح در راستای فرهنگ سازی حجاب صورت گرفت و با این حال کمترین حوزه‌ای که در این راستا فعالیت داشته حوزه فرهنگ بوده است.

مبنای اصلی و اساسی طرح ارتقای امنیت اجتماعی که چندی پیش نیروی انتظامی از پیگیری مجدد آن در سطح کشور خبر داد «امر به معروف و نهی منکر» است. اگرچه بر اساس این حکم مسلمانان مکلفند تا هم کیشان دینی خود را از گناه نهی و به انجام عمل صالح امر کنند اما علمای دینی ما شرایطی را برای این مسئله مفروض دانسته اند که انجام این حکم را تا اندازه زیادی سخت کرده است. از طرفی دیگر مسئله حجاب زنان یکی از مسائل مهم فرهنگی دین اسلام است و بنظر ضروری است که این مهم از دیدگاه فرهنگی دیده شود تا بتواند نتیجه بخش باشد. بدون شک برخورد قضایی با این مسئله نه تنها تاثیری بر تغییر وضعیت بدحجابی نخواهد کرد که تاثیر برعکس گذاشته و بدحجابی را گسترش خواهد داد.

به جای اصلاح پوشش، افکار دختران را متحول کنیم

در این باره سهیلا جلودارزاده، نماینده مجلس و عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار برنا با تاکید بر اینکه برخورد قهری با بدحجابی، یک رویه غلط است، گفت: نه تنها این طرح در روابط اجتماعی ما اثرات منفی به جا گذاشته بلکه در رابطه کشور ما با سایر کشورها و دولت‌ها نیز تاثیر منفی گذاشته است.

وی ادامه داد: ما امروز نتایج غلط این نگرش را مشاهده می‌کنیم. انسان یک موجود راست قامت است که سر آن در بالاترین نقطه وجودش قرار دارد و فکر او بر همه جسمش تسلط دارد و فکر اوست که به کلام و رفتار تبدیل می‌کنیم. بنابراین بهتر است ما به‌جای اصلاح پوشش انسان‌ها، سعی در تحول افکار آنها داشته باشیم.

جلودارزاده با بیان اینکه مسئولین ما به جای اقناع زنان و دختران از روش‌های قهری مثل جریمه نقدی، شلاق، حبس و مجازات‌های استفاده می‌کنند، افزود: با این رفتارها ما انتظار داریم که این مسئله در جامعه تغییر کند. وقتی فردی 3 هزار میلیارد تومان از پول بیت‌المال را از بین می‌برد و بعد هم می‌تواند از کشور خارج شود و بیرون از کشور برای خود کاخ بسازد و در عین حال در داخل کشور اگر کسی موهایش بیرون باشد برخوردهایی با او می‌شود که که تمام توجه جهانی و نگهبانان حقوق بشر را جلب می‌کند در نتیجه زنان و دختران بر رعایت نکردن حجاب اصرار ورزیده و زیر بار این قوانین نمی‌روند.

وی افزود: ما باید برنامه‌های خود را بر اساس اسلام ناب و همان آیات آیت الکرسی قرآن کریم تنظیم کنیم تا بتوانیم نتیجه بگیریم.

حجاب اسلامی، دیدگاه فرهنگی یا الزام قانونی؟

بسیاری بر این باورند اگر حجاب اسلامی از دیدگاهی قانونی و قضایی دیده نمی شد و مسئولین کشور با نگاهی فرهنگی به مسئله توجه کرده بودند این مسئله مورد پذیرش قرار می گرفت. سهیلا جلودارزاده در این باره نیز گفت: حجاب یک موضوع اجباری نیست و این مسئله فرع بر اصول اساسی دین مثل پذیرش یگانگی خداوند متعال و تسلیم شدن در برابر دین است؛ وقتی با کسی که حق الناس را از بین برده است به گونه‌ای برخورد شود که مردم تصور کنند مسئولین قضایی اهمیتی برای آن قائل نیستند، در نتیجه مردم هم توجهی به مسئله حجاب نمی‌کنند و خود را برای رعایت نکردن شکل قانونی آن مجاز می دانند.

وی ادامه داد: با این رویه مردم به اصل معنویت بی‌اعتماد می‌شوند اما اگر باور اجتماعی این باشد که معنویت در زندگی انسان اهمیت ویژه‌ای دارد و نباید گناه کنیم، همه معتقد به معنویات می‌شوند و حجاب را هم رعایت می‌کنند.

وی همچنین گفت: فرق انسان با حیوان این است که حیوان وقتی قدرت ندارد تسلیم می شود اما انسان وقتی قدرت ندارد باز هم تسلیم نمی‌شود و دنبال راهی برای فرار از اجبار می گردد.

تصویر ایران در جهان در اثر برخورد با بدحجابی

این نماینده مجلس همچنین درباره تصویری که برخورد قهری با حجاب از کشور در جهان ساخته می شود، اظهار داشت: برخورد قهری با بدحجابی تصویر غلطی از حکومت ما در خارج از کشور ایجاد می کند که این امر موجب تبلیغات منفی بیشتر علیه کشور ما می شود.

جلودارزاده در پایان اضافه کرد: انسان باید درست فکر کردن و یکتاپرستی را فراگیرد. مردم وقتی ببینند که بزرگان کشور از گناه پرهیز می‌کنند آنها نیز از ارتکاب گناه خودداری خواهند کرد.

نظر شما