شناسهٔ خبر: 32429992 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

۵۰۰ اصطلاح و لغت زبان اشاره برای ناشنوایان آماده شد

همشهری آنلاین: معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: کمیته تدوین زبان اشاره حدود ۵۰۰ اصطلاح و لغت برای ناشنوایان آماده کرده است.

صاحب‌خبر -

حسین نحوی نژاد در گفت و گو با ایرنا افزود: طراحی فیلم و عکس از این اصطلاحات و لغات و همچنین طراحی زبان اشاره نیازمند اعتبار است و ۵۰۰ لغت و اصطلاح آماده شده نیز در انتظار اعتبار برای طراحی زبان اشاره است.

وی تاکید کرد: طراحی زبان اشاره، کاری چندمرحله‌ای و تخصصی است و اکنون برای طراحی آن در حال برآورد اعتبار هستیم و امید است با توجه به محدودیت‌های اعتباری تامین شود.
نحوی نژاد ادامه داد: پیگیری و یکسان سازی زبان اشاره و استفاده از آن در برنامه‌های صدا و سیما از درخواست‌های به حق جامعه ناشنوایان است؛ این درخواست منطبق بر کنوانسیون بین‌المللی حقوق معلولان که جمهوری اسلامی آن را پذیرفته و همچنین قانون حمایت از حقوق معلولان است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اسفندماه ۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و شورای نگهبان آن را تائید کرد و دولت روحانی نیز اردیبهشت ماه ۹۷ آن را به همه سازمان‌ها ابلاغ کرد.
نحوی نژاد اظهار داشت: بر اساس این قوانین یکی از حقوقی که برای ناشنوایان درنظرگرفته شده، زبان اشاره و به دنبال آن تربیت رابطان زبان اشاره است که بتوانند در همه اماکنی که ناشنوایان حضو پیدا می‌کنند، از ارتباط کلامی برخوردار شوند.

وی اضافه کرد: بر این اساس این کارگروه ناشنوایان در بهزیستی تشکیل شده است؛ این کارگروه در همکاری مشترک با انجمن‌های توانبخشی و کانون ناشنوایان، درخواست ناشنوایان را احصا و به دنبال آن کمیته تدوین زبان اشاره را ایجاد کرده است.

نحوی نژاد ادامه داد: این کمیته، اشکالات احتمالی از نظر فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را برطرف می‌کند و به علاوه روی یک کلمات جدید که هنوز مصطلح نشده است یا جنبه سلیقه ای دارد، کار می‌کند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: تاکنون چهار مجموعه کتاب زبان اشاره طی سال‌های گذشته با همکاری بهزیستی، انجمن و کانون ناشنوایان انتشار پیدا کرده است.
نحوی نژاد تصریح کرد: سازمان بهزیستی کشور حدود هزار جلد از این کتاب‌ها را خریداری و به ادارات استانی ارسال کرده است تا ادارات استانی بر اساس این کتاب‌ها برای تربیت رابط و مترجم ناشنوایان، اقدام کنند.

نظر شما