شناسهٔ خبر: 32429558 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

واکنش های بین المللی به عدم تمدید معافیت‌ نفتی ایران

صاحب‌خبر -
ترامپ:
رئیس جمهور آمریکا گفت که عربستان و دیگر اعضای اوپک تفاوت در تامین نفت را پس از اعمال کامل تحریم نفتی علیه ایران جبران خواهند کرد.

 دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا  پس از آنکه کاخ سفید به‌طور رسمی اعلام کرد به معافیت‌های تحریم نفتی ایران پایان خواهد داد، در پیامی توئیتری تصریح کرد: عربستان سعودی و دیگر اعضای اوپک تفاوتی که اکنون به دلیل اعمال کامل تحریم‌ها علیه نفت ایران در تأمین نفت به وجود می‌آید را جبران خواهند کرد.

ترامپ در ادامه پیام خود نوشت: ایران از سوی جان کری (وزیر امورخارجه پیشین آمریکا) و کسانی که به او کمک کردند تا آمریکا را به سمت توافق هسته‌ای بسیار بد با ایران سوق دهند، توصیه‌های خیلی بدی دریافت کرده است.

رسانه‌ها پیش از این گزارش داده بودند که جان کری به وزیر امورخارجه کشورمان توصیه کرده است که تا پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ در توافق هسته‌ای باقی بماند.

کاخ سفید امروز (دوشنبه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به منظور افزایش فشار بر ایران، معافیت‌های نفتی اعطا شده به هشت کشور برای تجارت با ایران را تمدید نخواهد کرد.

دولت آمریکا سال گذشته به دلیل جلوگیری از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی به هشت کشور خریدار نفت خام ایران معافیت‌هایی را اعطا کرد.

در این بیانیه کاخ سفید همچنین آمده است: دونالد ترامپ تصمیم گرفته است که معافیت‌های نفتی را که در اوایل ماه مه (دوازدهم اردیبهشت ) منقضی می‌شود، تمدید نکند. این تصمیم برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران اتخاذ شده است تا نظام جمهوری اسلامی اصلی‌ترین منبع درآمدش را از دست دهد.

آمریکا به همراه عربستان سعودی و امارات متحده عربی، سه تولید کننده بزرگ انرژی و همچنین دوستان و شرکایمان متعهد شده‌ایم که بازار جهانی نفت را تأمین کنیم. ما توافق کرده‌ایم که اقداماتی به موقع اتخاذ کنیم تا در صورت حذف نفت ایران از بازار، تقاضای جهانی برآورده شود.

وزارت امور خارجه چین اعلام کرده است که به طور مداوم به تحریم‌های یک‌جانبه اعمال شده آمریکا علیه ایران اعتراض می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز در یک کنفرانس خبری گفت که همکاری دوجانبه پکن و تهران مطابق مقررات انجام می‌شود.

جان بولتون:
مشاور امنیت ملی آمریکا، با اشاره به تمدید شدن معافیت‌های نفتی ایران توسط واشنگتن، خواهان تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران شد.

 جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، در واکنش به اقدام دونالد ترامپ مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران مدعی شد: این اعلامیه به همراه تصمیم اخیرمان برای وارد کردن نام سپاه پاسداران به لیست گروه‌های تروریستی آمریکا باید عزم ایالات متحده را برای تهران کاملاً آشکار کند.

وی در توییت دیگری افزود: نظام ایران باید متوجه شود که می‌بایست رفتارش را تغییر دهد یا اینکه باید هزینه رفتارهای بی‌ثبات‌کننده‌اش – که تنها به مردم ایران آسیب وارد می‌کند – را بپردازد.

چین :

چین از تلاش دولت آمریکا برای پایان بخشیدن به معافیت‌های فروش نفت ایران به شدت انتقاد کرد.

 مایک پمپئو - وزیر خارجه آمریکا - امروز، دوشنبه تصمیم دولت این کشور درباره تمدید معافیت‌ها از تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران را اعلام کرد. بر اساس گزارش منابع آگاه به رویترز و هم‌چنین بیانیه کاخ سفید، واشنگتن قصد دارد معافیت‌های صادرات فروش نفت ایران به برخی از کشورها از جمله چین را دیگر تمدید نکند.

چین و هند که بزرگترین مشتریان نفتی ایران هستند، در چند ماه گذشته در حال تلاش برای متقاعد کردن دولت آمریکا برای تمدید معافیت‌های فروش نفت ایران بودند که امروز، با انتشار بیانیه کاخ سفید به نظر می‌رسد تلاش آن‌ها تاکنون بی‌ثمر بوده است.

طبق گزارش ABC news، چین که بدون شک یکی از بزرگترین مشتریان نفت ایران در بازارهای جهانی به شمار می‌رود، از تصمیم واشنگتن در این باره، به شدت انتقاد کرده است؛ به گونه‌ای که گنگ شوآنگ - سخنگوی وزارت امور خارجه چین - از لغو معافیت و تشدید تحریم‌های یک جانبه نفتی علیه ایران به شدت انتقاد کرده و آن را یک اقدام غیرمنصفانه خوانده است.

دولت آمریکا سال گذشته، به‌دلیل "جلوگیری از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی" به هشت کشور خریدار نفت خام ایران معافیت از تحریم‌های نفتی را اعطا کرد.

نتانیاهو:
نخست وزیر رژیم صهیونیستی از تصمیم دولت آمریکا برای پایان دادن به معافیت‌های نفتی ایران استقبال کرد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از آنکه کاخ سفید اعلام کرد معافیت‌های نفتی ایران را تمدید نمی‌کند، از این تصمیم آمریکا استقبال و قدردانی کرد.

نتانیاهو گفت که این اقدام از اهمیت بسیار بالایی برای اعمال فشار حداکثری بر ایران برخوردار است.

وی افزود: ما از موضع آمریکا علیه ایران حمایت می‌کنیم و این راه درست برای توقف آن (ایران) است.

کاخ سفید امروز (دوشنبه) با انتشار بیانیه‌ای به‌طور رسمی اعلام کرد معافیت‌های تحریمی که برای خریداران بزرگ نفت ایران در نظر گرفته بود، دیگر تمدید نخواهد کرد. بنابراین، این معافیت‌ها روز دوم ماه مه (۱۲ اردیبهشت ماه) پایان خواهد یافت.

برایان هوک:
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در کنفرانسی خبری اعلام کرد که از دوم می(12 اردیبهشت )، فرایند به صفر رساندن صادرات نفت ایران آغاز خواهد شد.

 برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پس اطلاع کاخ سفید مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران در کنفرانسی خبری اظهار کرد که فرایند به صفر رساندن صادرات نفت ایران از دوم می (دوازده اردیبهشت) آغاز خواهد شد. وی مدعی شد که آمریکا در سال جاری صادرات نفت ایران را به صفر خواهد رساند.

وی در ادامه از بیان تبعات خرید نفت ایران توسط کشورهای دیگر خودداری کرد.

این مقام ارشد آمریکایی همچنین به سوال خبرنگاران در مورد تأثیر اقدام  یک‌جانبه آمریکا بر روابط تجاری این کشور با چین، ترکیه و ژاپن پاسخی نداد.

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل در توییتی از اقدام ترامپ مبنی بر عدم ارائه معافیت‌های نفتی به سایر کشورها برای خرید نفت ایران تشکر و قدردانی کرد.

نیکی هیلی:
 نیکی هیلی، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل در واکنش به عدم ارائه معافیت‌های نفتی برای تجارت با ایران نوشت: از دونالد ترامپ و دولت برای عدم ارائه معافیت‌های بیشتر به سایر کشورها برای خرید نفت ایران تشکر ویژه می‌کنم. دورانی که به رفتار بد کشور دیگری پاداش داده می‌شد، باید به پایان برسد. حال وقت آن رسیده که به طور واقعی از تهدید ایران آگاهی یابیم.

کاخ سفید امروز (دوشنبه) با انتشار بیانیه‌ای به‌طور رسمی اعلام کرد معافیت‌های تحریمی که برای خریداران بزرگ نفت ایران در نظر گرفته بود، دیگر تمدید نخواهد کرد. بنابراین، این معافیت‌ها روز دوم ماه مه (۱۲ اردیبهشت ماه) پایان خواهد یافت.

خالد الفالح، وزیر نفت عربستان
وزیر انرژی عربستان سعودی در واکنش به عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران توسط واشنگتن مدعی شد که این کشور به همراه سایر تولیدکنندگان تعادل بازار نفت را حفظ خواهند کرد.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی روز دوشنبه مدعی شد: عربستان پس از اعلامیه اخیر دولت آمریکا مبنی بر تحریم صادرات نفت ایران، به دقت تحولات بازار نفت را زیر نظر گرفته است. عربستان با همکاری سایر تولیدکنندگان از وجود نفت کافی در بازار برای مصرف‌کنندگان اطمینان اطمینان حاصل می‌کند و تضمین می‌کند که بازار نفت از تعادل خارج نمی‌شود.

وزیر خارجه ترکیه

وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران، از اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران انتقاد کرد.

 مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در توییتی نوشت: تصمیم آمریکا برای اتمام معافیت‌های نفتی ایران نه تنها به حفظ صلح و ثبات خاورمیانه کمکی نمی‌کند، بلکه به مردم ایران آسیب می‌زند. ترکیه تحریم‌های یک‌جانبه و تحمیل چگونگی روابط یک کشور با همسایه‌اش را قبول ندارد.

کاخ سفید امروز (دوشنبه) با انتشار بیانیه‌ای به‌طور رسمی اعلام کرد معافیت‌های تحریمی که برای خریداران بزرگ نفت ایران در نظر گرفته بود، دیگر تمدید نخواهد کرد. بنابراین، این معافیت‌ها روز دوم ماه مه (۱۲ اردیبهشت ماه) پایان خواهد یافت.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:

نظر شما