شناسهٔ خبر: 32427881 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

ترامپ و نادانی ما

صاحب‌خبر -

عبدالله شهبازی، تاریخ‌پژوه در مطلبی با عنوان “پروپاگاندای ایران‌هراسی نتانیاهو – ترامپ و نادانی ما” در کانال تلگرامی خود نوشت:

شهبازی: آن آقای گونن سگو دهه ۱۹۹۰ وزیر انرژی اسرائیل بوده. از ۹ ژانویه ۱۹۹۵ تا ۱۸ ژوئن ۱۹۹۶. بعد افتاده در کارهای خلاف. سال ۲۰۰۵ به جرم قاچاق داروی مخدر (چند هزار قرص اکستازی) و تقلب ۵ سال زندان محکوم شده و تا ۲۰۰۷ زندان بوده و عفو می‌خورد. پروانه طبابتش باطل می‌شود. می‌رود نیجریه و آنجا بعنوان پزشک کار می‌کرده. اسرائیل هم حاضر به اعاده پروانه طبابتش نبوده. یعنی، به فرض که ایشان جاسوس ایران بوده مربوط به دوران وزارتش نیست. مربوط به دوران آوارگی‌اش در نیجریه است که شاید برای گرفتن پول با ایرانیان تماس گرفته. یعنی، یک کلاهبردار و زندانی سابق، یک آدم مطرود بدبخت و آواره در تبلیغات ما تبدیل شده به وزیر. [بنگرید به بیوگرافی گونن سگو در ویکی‌پدیا]

یکی از دوستان: منظور چیه؟ چرا باید دو تا کارشناس امنیتی سایت یاهو! چنین گزارشی برن. چین چرا تکذیب میکنه و ما تایید؟

شهبازی: چون پروپاگاندا برای «ایران هراسی» در دستور کار کانون‌هایی است که می‌خواهند از اینطریق سیاست خارجی و منطقه‌ای آمریکا را دستکاری کنند. مشابه فراوان دارد مانند پروپاگاندای آلمانی‌هراسی (ژرمنوفوبیا) در دهه ۱۹۱۰ میلادی که منجر به خلق داستان‌های «ریچارد هنی» شد. زمانی سریال هنی در تلویزیون دوبله و پخش شد. دهه ۱۳۶۰. مقاله‌ای نوشتم و در روزنامه کیهان منتشر شد. متأسفانه در بایگانی ندارم. خلاصه‌اش این است:

پارانویای «توطئه آلمان» (ژرمنوفوبیا، آلمانی‌هراسی) در بریتانیای دهه نخستین سده بیستم موجی بود که توسط کانونهای معین ایجاد شد و توسط رمانهای بازاری و پاورقی‌های مطبوعاتی به آن دامن زده شد. در پشت صحنه کانونهایی بودند که زمینه‌های جنگ اول جهانی را فراهم میکردند. یکی از محصولات فرهنگی این موج خلق شخصیت داستانی «ریچارد هنی»، سلف «جیمز باند»، بود؛ نمادی از میهن‌پرستی انگلیسی علیه نفوذ پنهان و خیالی آلمان به درون جامعه انگلیس؛ مأمور اطلاعاتی همیشه پیروزمندی که به جنگ با شبکه‌های موهوم جاسوسی سفارت آلمان میرفت. ایجاد پارانویای «توطئه آلمان» خود توطئه‌ای از سوی کانونهای سیاسی معین و با اهداف معین بود و به نتایج معین نیز رسید یعنی مقدمه‌ای شد برای اعلام جنگ بریتانیا به آلمان قیصری (در پی جنگ امپراتوری اتریش با صربستان و دخالت روسیه به هواداری از صربستان و پیوستن آلمان قیصری به جبهه امپراتوری اتریش علیه روسیه) و حمله نظامی به خاک عثمانی و پدید آمدن جنگ جهانی.

پرسش: یعنی همون جوری که پومپیو میگه القاعده و ایران مرتبط هستن. الان ما خودمون با خوشحالی میگیم که حمله به شبکه سیا هم کار ما بوده

شهبازی: متأسفانه سطح دانش سیاسی و اطلاعاتی بعضی مقامات ایرانی خیلی نازل است و عده‌ای در ایران سوءاستفاده می‌کنند حتی سوءاستفاده‌های کلان مالی.

یکی از دوستان: متوجه نشدم چگونه با این بحث می شود ایران هراسی کرد

شهبازی: دقت کرده باشید بتدریج دارند جایگاه ایران را در تبلیغات هراس‌افکنانه رسانه‌های آمریکایی بالا می‌برند و ما هم خوشمان می‌آید. قبلاً خیلی نامی از ایران نبود ولی الان ایران مرتب مطرح می‌شود.

مقاله جالبی است درباره تاریخچه ایران هراسی در سیاست خارجی آمریکا پس از انقلاب و تشدید آن در زمان ترامپ و انگیزه‌های آن:

“Sanctions Are Coming”: Fear and Iranophobia in American Foreign Policy
SAGNIK GUHA
E-International Relations
JAN 7 2019

“Sanctions Are Coming”: Fear and Iranophobia in American Foreign Policy

یکی از دوستان: عجب ، عجب ، پس داستان سگو به این صورت بوده ، در مورد این ۲۹۰ جاسوس خیالی هم احتمالا داستان همین است ، بزرگنمایی توانایی های ایران در جاهایی که توان ندارد ، تشویق عمدی دانایان و تشویق از سر ذوق زدگی نادانان ، نهایتا حرکت مشابه بزرگنمایی تسلیحات هسته ای عراق

شهبازی: مقاله‌ای که لینک دادم را بخوانید. کار تمیزی است. دقیقاً توضیح داده بر اساس تئوری «توازن تهدید» استفن والت. به این معنی که برای توجیه عملکرد سیاست خارجی آمریکا نیاز دارند که «تهدید»ی هم‌وزن جعل کنند.

https://en.wikipedia.org/wiki/Balance_of_threat

—-
بیوگرافی گونن سگو در ویکی‌پدیای انگلیسی:

https://en.wikipedia.org/wiki/Gonen_Segev

انتهای پیام

نظر شما