شناسهٔ خبر: 32426280 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بارش ها و جان دوباره تالاب بندعلیخان

تهران – ایرنا- بارندگی های بی سابقه اواخر سال گذشته و روزهای نخستین فروردین ماه امسال هرچند که در برخی از استان های کشور موجب جاری شدن سیلاب شد ولی باعث شد تا 35 میلیون مترمکعب آب به تالاب بندعلیخان وارد شده و این تالاب و مراتع جنوبی دشت ورامین پس از سال ها احیا شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دشت ورامین شامل شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا سال هاست که با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند، کمبود بارش نزولات جوی ورودی آب از سد ماملو به اراضی کشاورزی پائین دستی را به کمترین حد ممکن رسانده بود و کمبود منابع آبی و استحصال بیش از حد آب از منابع زیرزمینی موجب بروز پدیده فرونشست در دشت ورامین شده، نشستی که با بیش از 36 سانتی متر در سال، رتبه نخست جهانی این پدیده را به شهرستان های جنوب شرق استان تهران بخشید.
خشکسالی های نه فقط کشاورزی را با چالش مواجه کرد بلکه باعث خشک شدن تالاب فصلی بندعلیخان نیز شد و این منطقه مهم زیست محیطی را که همه ساله میزبان هزاران پرنده کوچنده از نواحی شمالی کشور بود را به بیابانی لم یزرع تبدیل کرد.
با خشک شدن تالاب، پوشش گیاهی مراتع جنوبی دشت ورامین و منطقه سیاه کوه نیز رو به نابودی گذاشت و عشایر کوچنده در ییلاقات مراتع جنوبی، علوفه ای برای چرای دام خود نداشتند.
کمبود آب باعث شد تا حق آبه تالاب بندعلیخان و مراتع جنوبی دشت ورامین از محل رودخانه های شور و شیرین تأمین نشود و اغلب این آب صرف سیراب کردن اراضی کشاورزی شهرستان های ری، قرچک و ورامین شد.
حال با بارندگی های بی سابقه اواخر سال گذشته و اوایل فروردین ماه امسال، نه تنها تالاب بندعلیخان و مراتع جنوبی دشت ورامین احیا شده که بسیاری از کمبودهای آب در این حوزه نیز برطرف شود و در تمامی مناطق ورامین سرسبزی دشت محسوس شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین گفت: با ورود حجم زیاد آب به تالاب بندعلیخان، پوشش گیاهی مراتع صد در صد احیا شده و شرایط برای تعلیف 27 هزار رأس دام سبک فراهم شده است.
احمد فدایی اردستانی گفت: ورود آب به مراتع و تالاب بندعلیخان موجب تثبیت خاک، جلوگیری از ایجاد ریز گرد و گرد و غبار، جلوگیری از حرکت نمکزارهای تالاب بندعلیخان به مناطق مسکونی، تغذیه سفره های زیر زمینی، کنترل روان آب های سطحی و پخش سیلاب در حوزه مراتع شده است.
وی تصریح کرد: ورود این حجم عظیم از آب هر چند که فرونشست های دشت ورامین را احیا نمی کند ولی از افزایش آن پیشگیری خواهد کرد.
فدایی با اشاره به اجرای 7 طرح آبخوان و آبخیزداری در سیاه کوه، ابردژ و تالاب بندعلیخان ورامین گفت: اجرای هر هکتار پروژه آبخوان داری باعث می شود که یک هزار و 500 تا 2 هزار و 500 متر مکعب آب وارد سفره های زیرزمینی شود.
وی افزود: سطح ایستایی آب در منطقه تالاب بندعلیخان به حدی است که تا اواسط تابستان نیز تالاب مملو از آب خواهد بود.
وی ارتفاع آب در تالاب بندعلیخان را هم اکنون بیش از یک متر اعلام کرد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان ورامین تصریح کرد:هم اکنون حجم زیادی از آب به دریاچه نمک که تغذیه کننده سفره های زیرزمینی ورامین است وارد می شود که این امر موجب بالا آمدن سطح آب های زیرزمینی شده که نتیجه آن را می توان به بالا آمدن سطح آب چاه های ورامین تا 5 متر مشاهده کرد.
**بارش باران در ورامین بیش از دو برابر شده است
رئیس اداره هواشناسی شهرستان ورامین گفت: بررسی وضعیت شرایط جوی شهرستان ورامین نشان می هد که میزان بارش باران در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از دو برابر شده است.
محمد دائی چینی به خبرنگار ایرنا گفت: فروردین ماه سال گذشته شهرستان ورامین19 و 9 دهم میلیمتر بارندگی را تجربه کرد در حالی که از ابتدای امسال تاکنون بیش 50 میلیمتر در شهرستان ورامین باران باریده است.
وی میانگین بارش نزولات جوی در سال 97 را 150 میلی متر اعلام کرد.
وی اظهار داشت: این حجم از بارش در دهه 60 در ورامین رخ داده و بود و طی سال های اخیر چنین بارشی در ورامین مشاهده نشده است.
مراتع جنوبی دشت ورامین با مساحت 196 هزار هکتار بین سه استان تهران، قم و سمنان واقع شده که بهره بردار این مراتع عشایر دشت ورامین می باشند.
ورامین در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/7254//1348

نظر شما