شناسهٔ خبر: 32426277 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ضرورت هوشیاری ایران و پاکستان برای دفع توطئه ها **علی نصیری

تهران - ایرنا - عمران خان، نخست وزیر پاکستان دیروز درحالی برای انجام یک سفر رسمی دو روزه وارد تهران شد که دشمنان منطقه ای دو کشور بارها تلاش کرده بودند با طراحی توطئه ای هایی از انجام این سفر و تقریب دو ملت و دولت پاکستان و ایران جلوگیری کنند.

صاحب‌خبر -

سال گذشته بود که برخی از این کشورهای خارجی تلاش کردند بلافاصله بعد از روی کار آمدن دولت جدید در پاکستان، با نفوذ در آن، راهی برای توسعه مناسبات منطقه ای و نیز اثبات علنی تر تخاصم با رقبای منطقه ای به ویژه همسایگان بیابند، از جمله کوشیدند روابط اسلام آباد با تهران را تیره کنند.
آنها با کارشکنی ها در اجرای طرح های اقتصادی ایران و انجام همکاری های اسلام آباد و تهران و حتی راه اندازی حوادث تروریستی در مناطق مرزی پاکستان و ایران سعی کردند بر بی اعتمادی دو ملت و دولت نسبت به هم بیافزایند.
این درحالی است که دولت های اسلام آباد و تهران بارها سعی کردند با در نظرگرفتن همه مشترکات فرهنگی و منافع مشترک بازیچه این قدرت های منطقه قرار نگیرند، لذا در راستای همین هدف بود که نخست وزیر پاکستان دیروز راهی ایران شد تا این سفر او نقطه تائیدی بر تاکید رهبران دو کشور بر حسن همجواری برای نیل به اهداف مشترک باشد.
بنابر این؛ همین هدف کلان ایجاد می کند رهبران دو کشور در طول این سفر بیش از هر چیز به همگرایی و همکاری بیشتر برای تحقق آن اهداف و نیز برای دفع توطئه های دشمنان تمرکز کنند.
یک ماه و نیم قبل بود که عمران خان در تماس تلفنی با دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر تقویت روابط دوجانبه، از انجام این سفر راهبردی به دو کشور خبر داده بود.
اما با توجه به شرایط اقتصادی پاکستان که در چنبره عربستان سعودی و آمریکا گیر کرده است و نیز تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران، برخی از این کشورها سعی کردند به انحای مختلف از تقریب اسلام آباد و تهران بکاهند و حتی برای سلب اعتماد ملت های دو کشور نسبت به یکدیگر از هیچ تلاشی دریغ نورزند.
از جمله اقداماتی که آنها در این مدت صورت دادند، طراحی چند طرح تروریستی در خاک پاکستان و در منطقه مرزی ایران در نیک شهر استان سیستان و بلوچستان ایران بود که تلاش کردند ثبات و امنیت مرزهای دو کشور را خدشه دار کرده و با اختلاف افکنی قومی ملت های دو طرف را نیز نسبت به هم بد بین کنند.
حوادثی تروریستی که با دقت در آنها به راحتی می توان دست های پنهان دشمنان را برای جلوگیری از تقویت مناسبات ایران و پاکستان در آن ها مشاهده کرد.
از جمله آخرین اقدام تفرقه افکنانه دشمنان ایران و پاکستان، حادثه ای بود که آنها پنجشنبه گذشته قبل از سفر عمران خان به مشهد با راه اندازی یک حمله تروریستی، آنرا به نحوی طراحی کرده بودند تا 25 مهاجم مسلح ناشناس بتوانند به چند اتوبوس مسافربری در بزرگراه 'کاستل' در ناحیه 'بزی تاپ' در شهر 'لورالایی' در مسیر ساحلی 'مکران' در نزدیکی کویته در ایالت بلوچستان پاکستان در غرب این کشور حمله کرده و با رگبار بستن آنها، 14 تن را به کام مرگ ببرند و البته یک مهام مسلح نیز در این حاثه جان باخت.
شواهد نشان می دهد که عاملین حمله اورمره به خوبی از زمان سفر خان به ایران خبر داشتند و زمانبدی و مکان حمله را به نحوی دقیق برنامه ریزی کرده بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر روابط دو کشور داشته باشد و بر تیرگی آن موثر باشد.
طراحان آن حمله تروریستی که به حق باید آنها را دشمن وحدت تهران و اسلام آباد خواند، سعی کردند چنین وانمود و ادعا کنند که این حمله توسط یک گروه جدید جدایی طلب بلوچ که در استان سیستان و بلوچستان ایران مستقر هستند، شکل گرفته است.
حمله ای که دولت پاکستان مدعی شده است که گروه بلوچ 'راجی آجوهی سنگار' که در خاک ایران مستقر هستند آنرا سازماندهی کرده است و لذا از تهران خواست برای سرکوب آنها اقدام کند؛ درخواستی در این مقطع زمانی و به ویژه به دلیل اهمیت سفر خان به تهران شاید به زودی و به راحتی قابل اجابت نباشد.
البته مقامات دو کشور با درک اهداف پنهان طراحان این حمله سعی کردند واکنش مناسبی نسبت به آن نشان دهند، مثلا بلافاصله بعد از آن حادثه، محمدجواد ظریف وزیر خارجه در توئیتی ضمن محکوم کردن آن نوشت: 'این حمله درست درحالی صورت گرفته است که عمران خان قصد دارد نخستین سفر تاریخی خود را به ایران صورت دهد. بنابراین تروریست ها، افراط گرایان و حامیان آنها به شدت از مناسبات نزدیک میان کشورهای اسلامی دچار هراس شده اند. با این وجود ایران در کنار مردم و دولت پاکستان ایستاده است'.
شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان نیز در اقدامی مشابه در یک نشست خبری در اسلام آباد گفته بود: 'دشمنان مشترک مردم پاکستان و ایران خواهان و در پی ایجاد رخنه در روابط دوستانه و برادرانه دو کشور همسایه هستند، چون در آستانه سفر نخست وزیر پاکستان به ایران هستیم و روابط دو کشور قرار است در این سفر تقویت یابد، اما متاسفانه این دشمنان با انجام اقدامات تروریستی تلاش کرده اند که رخنه ای در روابط دو ملت برادر ایجاد کنند'.
اگرچه خبرگزاری آسوشیتدپرس پاکستان همان روز با اعلام اینکه بررسی کارت شناسایی مسافرانی که کشته شدند نشان می دهد آنها بلوچ نبوده و مقام دولتی بودند تا ثابت کند مهاجمان بعد از بررسی کارت شناسایی مسافران، افرادی از جمله یک افسر نیروی دریایی و یک افسر گارد ساحلی که از بلوچستان نبوده‌اند را کشته‌اند، اما در هر صورت باید گفت که هدف اصلی تروریست ها و حامیان خارجی آنها ضربه زدن به روند تقریب تهران و اسلام آباد است.
اگرچه یکی از گروه های جدایی‌طلب بلوچ بعد از آن حادثه با انتشار بیانیه‌ای، مسئولیت آن را به عهده گرفته بود، اما نباید فراموش کرد که بلوچستان از ایالت های ناامن این کشور است که تاکنون شمار زیادی از مردم این ایالت در حملات گروه های تروریستی از جمله، داعش، لشکر جهنگوی، جماعت الاحرار و سپاه صحابه، جدایی طلبان بلوچ مورد حمایت برخی کشورهای منطقه و آمریکا کشته شده اند.
در هر صورت، به رغم بروز آن حادثه تروریستی، عمران خان به ایران سفر کرد، چون این سفر بدان جهت اهمیت زیادی دارد که او قرار است طی این دو روز با مقامات ارشد ایرانی از جمله حضرت آیت الله سیدعلی خامنه ای رهبر معظم انقلاب دیدار کند تا بتواند دستاورد ملموس و ماندگاری از این سفر برای دو کشور ثبت کند.
بنابراین، مقامات دو کشور باید با حفظ هوشیاری نسبت به توطئه های دشمنان، هرچه در توان دارند برای افزایش این دستاوردها به نفع دو ملت تمرکز کرده و برای ضیانت از آنها بکوشند و اجازه ندهند حمله اورمره و چند حمله قبلی دیگر که نیروهای امنیتی دو طرف را هدف قرار داده بودند، به راحتی بتواند بذرهای بی اعتمادی را میان دو کشور گسترش دهد.
بی تردید بروز حمله اورمره موجب شده است تا سطح امنیتی دیدار رهبران دوکشور بالاتر رود، اما رهبران دو کشور باید بدانند که باید بیش از این مسائل امنیتی زودگذر، به اهداف و منافع بلندمدت دوجانبه از جمله گسترش روابط تجاری، مبادلات فرهنگی که ارتباطات ملت های دو کشور را تقویت می کند و نیز هر اقدامی که همکاری های نزدیک دو ملت و دولت را ارتقاء می دهد، تمرکز کنند.
چون اگرچه سابقه روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان به 70 سال می رسد و این مناسبات در طول زمان با فراز و نشیب های فراوان و در مقاطعی با چالش هایی نیز رو به رو بوده است، به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 به دلیل برخی ملاحظات ژئواستراتژیک، این دو کشور گاهی نسبت به هم مشکوک هم بودند، اما امروز زمان آن نیست که رهبران این دو کشور مهم منطقه بخواهند به برخی موارد اختلافی جزئی تمرکز کرده و از مواهب بزرگ و بلند مدت روابط حسنه دو ملت و دولت غافل بمانند.
چون زمان ثابت خواهد کرد که رهبران ایران و پاکستان تحت تاثیر این تفرقه افکنی و طرح های توطئه آمیز گروه های تروریستی و حامیان بین المللی آن ها قرار نخواهند گرفت و بیشتر به تقویت همگرایی و همکاریهای نزدیک دوجانبه می اندیشند و حتی با کمک نهادهای امنیتی خود سعی خواهند کرد ریشه این قبیل اقدامات تروریستی طراحی شده از سوی دشمنان وحدت دو دولت -ملت را خشک کنند.
-----------------
کارشناس حوزه آسیا

نظر شما