شناسهٔ خبر: 32426220 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دیپلماسی آمریکا در حال احتضار است

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، الاخبار با استناد به اظهارات ویلیام برنز دیپلمات سابق آمریکائی، دیپلماسی این کشور را در حال احتضار توصیف کرد.

روزنامه الأخبار لبنان در یادداشتی در شماره امروز خود در اینترنت نوشت: ویلیام برنز سفیر سابق آمریکا در روسیه و دستیار سیاسی وزیر امور خارجه این کشور طی سالهای 2008 تا 2011 و معاون وی طی سالهای 2011 تا 2014 گفت: دیپلماسی آمریکا که یکی از ابزار اصلی سیاست خارجی این کشور است اکنون در وضعیت اضطراری بسر می برد و تحت مراقبت های ویژه قرار دارد.
رسانه های آمریکائی و مسئولان دولتی این کشور به ندرت کسی را به اندازه برنز ستایش می کنند. زمان بازنشستگی وی به تعویق افتاده است. این تعویق یک بار با تلاش جان کری وزیر امور خارجه وقت آمریکا و بار دوم با اصرار باراک اوباما رئیس جمهوری وقت این کشور صورت گرفت. وی در دستاوردهای سیاست خارجی آمریکا و سوق دادن لیبی به سمت برچیدن برنامه نظامی محرمانه اش و ایجاد کانال گفتگوی محرمانه دوجانبه ایران و آمریکا که دستیابی به برجام را در سال 2015 تسهیل کرد نقش اساسی داشت. بهبود روابط آمریکا با روسیه در زمان اوباما و تقویت مشارکت راهبردی آمریکا و هند نمونه های دیگری از دستاوردهای اوست. جان کری در وصف او گفته بود؛ وی مردی در حدّ و اندازه های جرج کینان سفیر اسبق آمریکا در شوروی سابق است که نقش مهمی در راهبرد مهار ایفا کرد...اوباما نیز گفته است: برنز مشاوری باهوش و دیپلماتی استثنائی است....
مسئولان آمریکائی که مایلند دیپلماتهای کهنه کار را از مدیریت بحران دور سازند و مشاوران امنیت ملی خود را از میان فرماندهان نظامی برگزیده اند در تصمیماتشان به ابزار نظامی به عنوان گزینه نخست می نگرند. اما اکنون در دولت ترامپ اوضاع بدتر است. زیرا دولت ترامپ جهان را به مثابه جنگل می انگارد و هیچ گونه برنامه راهبردی جدی ندارد و در حال نابودی همه دستاوردهای دیپلماتیک آمریکا است که طی دهه های اخیر در عرصه بین المللی کسب کرده بود.
ویلیام برنز دولت فعلی آمریکا را به تضعیف دستگاه سیاست خارجی از طریق کاهش بودجه آن و پاکسازی آن از نیروهای توانمند و متخصص در امور سیاسی با اتکا به معیارهای ایدئولوژیکی و شاید نژادی متهم می کند. این دیپلمات کهنه کار آمریکائی تلاش می کند زنگ خطر را به صدا دربیاورد زیرا این کشور را در آستانه درگیری های سیاسی داخلی می بیند. این موضوع نیز نشانه دیگری از افول آمریکا از ابرقدرتی است. این کشور دیگر عملاً راهبردی برای ایجاد ائتلافها و توافقات ضروری ندارد

نظر شما