شناسهٔ خبر: 32426204 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

وزیر اقتصاد:

ثبات به اقتصاد کشور بازگشت/ بانک‌ها در حوزه مطالبات معوق و بنگاه‌داری دردسر دارند

دژپسند گفت: بانک‌ها در حوزه مطالبات معوق و واگذاری شرکت‌هایشان دردسر دارند اما در نسبت تسهیلات به سپرده بانک‌ها حرکت‌های خوبی انجام‌شده و بیمه‌ها هم باید از این راه ورود پیدا کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه امروز آغاز به کار کرد. این نمایشگاه با حضور «فرهاد دژپسند» وزیر امور اقتصادی و دارائی، «شاپور محمدی» رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، «غلامرضا سلیمانی» رئیس‌کل بیمه مرکزی و «سورنا ستاری» معاون فناوری رئیس‌جمهور افتتاح شد.

رویکرد دوازدهمین نمایشگاه بورس علاوه بر فرهنگ‌سازی، توسعه سواد مالی و گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری، افزایش سطح تعاملات بین‌المللی خانواده بازار مالی کشور است.

در آیین افتتاح این نمایشگاه فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه اوضاع متغیرهای کلان اقتصادی در سال ۹۷ قابل‌قبول نبود، گفت: به‌رغم مطلوب نبودن وضعیت اما با یک مدیریت مناسب، بازگشت ثبات در اقتصاد شکل گرفت.

وی افزود: وضعیت هرچند در یک نگاه نگران‌کننده بود اما اگر به پایان نیمه اول سال ۹۷ برگردیم، برآوردها و عملکردها در امروز نشان می‌دهد به‌رغم مطلوب نبودن وضعیت اما با یک مدیریت مناسب، بازگشت ثبات در اقتصاد شکل گرفت.

برای اقتصاد کم‌عمق ایران این حجم نقدینگی خیلی بالا است

وزیر اقتصاد گفت: کاهش نرخ سپرده قانونی باید اجرا شود درصورتی‌که در دنیا در حال از بین رفتن است. باید ریسک و منابع ایجادشده صرف سرمایه‌گذاری و بهبود فنّاوری شود و این نوع کارها را انجام دهیم.

دژپسند گفت: در سال ۹۸ اگر خوب دقت کنیم برخی از متغیرهای کلان اقتصادی به دامنه زمانی اسفند ۹۷ برگشت، قیمت برخی کالاها گران شد و پیش‌بینی‌ها زیاد خوب نیست؛ اما برآوردها و پیش‌بینی‌های صرف نمی‌تواند نگرانی ایجاد کند چون تنها یک علامت است و باید برای اصلاح امور تنها از آن استفاده کرد و نباید تسلیم شویم چراکه نگران‌کننده و غیرعقلانی است.

وزیر اقتصاد اعلام کرد: به‌طور عینی درباره سیلی که در سطح کشور مواجه بودیم یک نگرانی شدید مطرح می‌شد، یک رویداد طبیعی بود که البته دردسر و دغدغه برای مردم شد اما برای مهار و بهبود آن مدیریت شد و این وضعیت کنترل شد.

وی افزود: در اقتصاد هم وضعیت این است، هشدارها می‌تواند علامت دهنده باشد و باید از نتایج مدل‌ها و پیش‌بینی‌ها برای بهبود شرایط مبهم استفاده کنیم نه آن‌که شرایط را بدتر کنیم.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: برای اقتصاد کم‌عمق ایران این حجم نقدینگی خیلی بالا است و حالا باید از ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی در همه حوزه‌های گردشگری و خدمات استفاده کنیم.

دژپسند گفت: باید بهبود فضای کسب‌وکار و روان‌سازی فعالیت اقتصادی در حوزه‌های گوناگون پیگیر شود تا یک حکمرانی خوب ایجاد و فضا برای سرمایه‌گذاری مهیا شود.

دژپسند گفت: بانک‌ها در حوزه مطالبات معوق و واگذاری شرکت‌هایشان دردسر دارند. در نسبت تسهیلات به سپرده بانک‌ها حرکت‌های خوبی انجام‌شده و بیمه‌ها هم باید از این راه ورود پیدا کنند.

وی در ادامه افزود: مصوبه تضمین فعالیت‌های اقتصادی در شورای نگهبان است و اگر تأیید شود یک جهش و اطمینان خاطر برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. به‌هرحال اقدامات فعلی خوب است اما با آنچه باید صورت بگیرد فاصله دارد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: اول بانک‌ها، بیمه‌ها و بورس‌ها باید با بهبود فرایندها، بهبود بهره‌وری، شفافیت، ارتقای فنّاوری و تعریف ساختار و برنامه‌های جدید در مسیر جدید قرار گیرند تا از همه ظرفیت‌های اقتصادی در کشور به‌صورت همه‌جانبه استفاده شود.

سورنا ستاری

صندوق های خطر پذیر در بورس و سرمایه گذاری خطر پذیر باید ۳۰ درصد بازار را دربرگیرد

سورنا ستاری معاون فن آوری ریاست جمهوری نیز امروز در آیین بازگشایی دوازدهمین نمایشگاه بورس ، بانک و بیمه گفت: امروز بانکها به دنبال خرید تکنولوژی فین تک هستند چراکه همه می دانند در آینده شکل کنونی بانکداری تغییر خواهد کرد.

وی اضافه کرد: این موضوع درباره بیمه ها نیز مصداق خواهد داشت، بر همین اساس چنانچه صنعت بیمه وارد این حوزه نشود با سرنوشت نابودی مواجه خواهد بود.

به گفته وی، در حوزه فین تک و بیمه حوزه های جدید در حال توسعه هستند و ایده های خلاقانه باید در این حوزه وارد شوند.

ستاری با تاکید بر تحول در زیر ساخت ها گفت: تا کنون ۲۰ جلد کتاب با ۲۰ هزار ایده در دنیا در حوزه فین تک و استارتاپ منتشر شده که می تواند در تحول این صنعت بسیار راهبردی باشد.

وی ادامه داد: امروز شرکت های بزرگ باید با خرید شرکت های کوچکتر به نوآوری های جدید دست یابند.

ستاری راه اندازی تابلوی دانش بنیان را در بورس با همکاری رییس سازمان بورس اتفاقی نیک در صنعت فین تک عنوان کرد و افزود: صندوق های خطر پذیر در بورس و سرمایه گذاری خطر پذیر باید ۳۰ درصد بازار را دربرگیرد.

معاون فن آوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه استارتاپ ها با وام شکل نمی گیرند، توضیح داد: این صنعت با سرمایه گذاری خطر پذیر به شکوفایی و نوآوری دست می یابد.

وی در پایان با اشاره بر نقش مهم بانک مرکزی در رشد فین تک ها گفت: بانک مرکزی در مقابل این صنعت سدی ایجاد نکرد بلکه موتور محرکی برای پیشروی فین تک ها بود.

افزایش ۸۰درصدی بورس و فرابورس طی سال ۹۷

در ادامه این مراسم شاپور محمدی رئیس سازمان بورس ضمن اعلام اینکه امسال در بازار سرمایه کیفیت افشای شرکت‌های بورسی افزایش می‌یابد، دورنمای بورس در سال جاری و اقدامات مرتبط در این بخش را تشریح کرد.

وی افزود: در نمایشگاه بورس افراد می‌توانند با انواع روش‌های معاملات آشنا شوند و اقشار مختلف از اساتید دانشگاه تا فعالان بازار سرمایه در این نمایشگاه حضور دارند و هیچ محدودیتی برای حضور در نمایشگاه نیست.

به گفته رئیس سازمان بورس، نقش بانک‌ها دربازهای مالی هر کشوری مهم است. در بازار پول تأمین مالی کوتاه‌مدت دنبال می‌شود. در کشور ما این هدف را بانک‌ها به‌خوبی انجام می‌دهند اما چون بازار سرمایه نقش کمی داشته، بانک‌ها تأمین مالی بلندمدت هم داشتند و درعین‌حال بازار سرمایه در این مدت توانسته رشد داشته باشد. البته سعی می‌کنیم نقش پررنگ‌تری در تأمین مالی بنگاه‌ها داشته باشد.

محمدی یادآور شد: ارزش بورس و فرابورس در سال گذشته ۸۰ درصد افزایش پیدا کرد و این روند مستمری است در پنج سال گذشته ۱۷.۵ درصد بورس رشد داشته است. در یک ماه اخیر هم بازار سرمایه با ۱۲ درصد رشد مواجه بوده و رشد تأمین مالی ۵۴ درصد افزایش داشته و به ۱۲۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

شاخص بورس در سال ۱۳۹۷ معادل ۸۷ درصد رشد داشته که بازده مناسبی است

وی با اشاره به تغییر دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی، گفت: بازنگری توقف و نمادها باعث شد تعداد نمادهای متوقف کاهش یابد. در حال حاضر تعداد نمادهای متوقف بسیار کم شده که نشان می‌دهد نقد شوندگی بازار افزایش پیداکرده است.

رئیس سازمان بورس گفت: کمیت افشای اطلاعات مالی شرکت‌ها در ایران بین کشورهای منطقه و حتی دنیا بی‌نظیر است و می‌خواهیم کیفیت افشا را نیز افزایش دهیم. از دیگر کارهایی که در دستور کارداریم اصلاح فرایندهای پذیرش است.

وی افزود: مصوبه کاهش مالیات نقل‌وانتقال هم توسط وزیر اقتصاد برای امسال نیز پیشنهادشده و بر اساس آن قرار است مالیات از نیم درصد ۰.۱ درصد کاهش پیدا کند.

۶۰ درصد تسهیلات به واحدهای تولیدی اعطا شد

قائم‌مقام بانک مرکزی گفت: ۶۰ درصد تسهیلات پرداختی شبکه بانکی صرف تأمین منابع سرمایه در گردش واحدهای تولیدی شده درحالی‌که سال ۹۱ تخصیص حدود ۴۵ درصد بود.

اکبر کمیجانی قاسم مقام بانک مرکزی نیز در ادامه مراسم افتتاحیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفت: سیاست‌های اصلی بانک مرکزی پس از استقرار دولت یازدهم تاکنون، حمایت از تولید و اشتغال آفرینی و تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است.

وی افزود: کل تسهیلات پرداختی از ۱۹۵ هزار میلیارد تومان در سال ۹۱ به ۶۴۹ هزار میلیارد تومان در بهمن سال ۹۷ رسید و سهم بخش صنعت و معدن نیز به ۸۰ درصد رسیده است.

قایم مقام بانک مرکزی در ارتباط با اقدامات انجام‌شده برای مهار نوسان نرخ ارز هم گفت: سیاست‌های اجراشده توسط بانک مرکزی توانست فعالیت‌های سوداگرانه در بازار ارز را مهار کند.

وی پیرامون اقدامات انجام‌شده برای ایجاد آرامش در فضای اقتصادی گفت: پیگیری اجرای استانداردهای گزارشگری مالی (IFRS) که اجرای آن راه را برای حضور بانک‌های کشور در عرصه بین‌المللی هموار می‌کند، ازجمله اقدامات است.

کمیجانی افزود: پارسال به دلیل تحریم، بازار ارز دچار نوسان شد که برای مهار آن اقداماتی در عرصه ارزی و ریالی صورت گرفت.

قائم‌مقام بانک مرکزی یادآور شد: تعیین سقف ۵۰ میلیون تومانی برای تراکنش کارت‌های بانکی و همچنین ساماندهی چک‌های تضمینی که از طریق آن‌ها رونق فعالیت‌های سوداگرانه در بازار ارز مهار شد، بخش دیگری از اقدامات این بانک بود.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی چندی پیش دستورالعمل سپرده‌گذاری مبتنی بر ارز را تصویب کرد که در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

قائم‌مقام بانک مرکزی در رابطه با نقدینگی نیز گفت: سال‌های گذشته، انباشت نقدینگی داشتیم به‌طوری‌که در دوازده ماه منتهی به بهمن ۹۷ میزان نقدینگی افزایش یافت که ازنظر شدت رشد در مقایسه با بهمن سال ۹۶ یک‌دهم درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کمیجانی درباره دستورالعمل عملیات بازار باز نیز گفت: عملیات بازار باز در هفته گذشته توسط شورای پول و اعتبار به تصویب رسید که از ابزارهای مهم سیاست پولی در کشورهای توسعه‌یافته به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون بانکداری بدون ربا پیش‌ازاین امکان استفاده از این ابزار وجود نداشت، اما با توجه به انتشار اسناد خزانه اسلامی در سال‌های اخیر که حجم زیادی را شامل می‌شود، ابزار لازم برای اجرای عملیات بازار باز در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت.

قائم‌مقام بانک مرکزی درباره کاهش بدهی بانک‌ها نیز گفت: بر اساس شاخص‌های مهم که در پایه پولی تأثیرگذار است، بحث بدهی بانک‌ها است که در سال‌های گذشته به دلایل مختلف رشد داشت.

به گفته کمیجانی، مهرماه ۹۷ بدهی بانک‌ها ۱۸۲ هزار میلیارد تومان بود که در پایان بهمن ۹۷ از طریق اقدامات انجام‌شده به ۱۶۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

با تصویب لایحه بیمه حوادث طبیعی منازل با ماهی ۵۰۰۰ تومان بیمه می شوند

غلامرضا سلیمانی رئیس‌کل بیمه مرکزی به‌عنوان دیگر مقام دولتی حاضر در افتتاحیه این نمایشگاه اعلام کرد: در صورت تصویب لایحه صندوق بیمه حوادث طبیعی، ۳۰ میلیون واحد مسکونی تا سقف ۳۰ میلیون تومان بیمه می‌شوند که هزینه این بیمه‌نامه‌ها حدود ۱۲۰ هزار تومان است که نیمی از آن را دولت پرداخت می‌کند و نیم دیگر را مردم ماهانه ۵۰۰۰ تومان می‌پردازند.

سلیمانی بابیان اینکه صنعت بیمه اگر بتواند در ایجاد اطمینان‌بخشی موفق باشد می‌تواند موجب رشد اقتصادی شود، اظهار کرد: صنعت بیمه می‌تواند از سرمایه‌های خرد استفاده کند و آن‌ها را برای تأمین مالی سرمایه‌گذاری‌های مختلف هدایت کند.

او نسبت سرمایه بیمه به سرمایه واقعی را هشت درصد عنوان کرد و افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه بیمه هرساله ۱۹ درصد رشد داشته است. در همین راستا آئین‌نامه شماره ۶۰ تصویب‌شده است تا بیمه‌ها بتوانند در بازار سرمایه حضور بیشتری داشته باشد.

افزایش سهم بیمه زندگی به ۱۵ درصد

رئیس‌کل بیمه مرکزی همچنین به رشد سهم بیمه زندگی از مجموع بیمه‌نامه‌ها در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: سهم بیمه زندگی در سال ۱۳۹۲ حدود ۱.۲ درصد بود که این آمار سال گذشته به ۱۵ درصد رسید.

سلیمانی به سهم اوراق بهادار بیمه‌ای در سطوح جهانی هم اشاره کرد و افزود: اوراق بهادار بیمه‌ای در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۳ میلیارد دلار ارزش داشتند. ارزش این اوراق در سال ۲۰۱۸ به حدود ۳۰ میلیارد دلار رسید که ۵۰ درصد آن مربوط به ریسک‌های فاجعه‌آمیز است.

او از رشد ۱۵ درصد بیمه‌نامه‌های صادرشده در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال ۱۳۹۷ حدود ۷۰ میلیون بیمه‌نامه صادرشده است. صنعت بیمه ظرفیت بالایی در کشور دارد که ازاین‌جهت باید تلاش کنیم تا صنعت بیمه را در کشور بومی کنیم.

رئیس‌کل بیمه مرکزی همچنین تحریم‌ها را عاملی برای قبول ریسک حوادث فاجعه‌آمیز در کشور توصیف کرد و آن را موجب رشد بیمه‌ها در کشور ارزیابی کرد.

سلیمانی همچنین به پیگیری لایحه صندوق بیمه حوادث طبیعی هم اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم این لایحه را به تصویب برسانیم کار بزرگی کرده‌ایم. طبق دستورالعملی که به دولت ارسال کرده‌ایم قصد داریم ۳۰ میلیون واحد مسکونی را تا سقف ۳۰ میلیون تومان بیمه کنیم. هزینه این بیمه‌نامه‌ها حدود ۱۲۰ هزار تومان خواهد بود که دولت ۵۰ درصد از آن را پرداخت خواهد کرد و مردم هم ۶۰ هزار تومان مابقی را به‌قرار ماهی ۵, ۰۰۰ تومان پرداخت خواهند کرد.

گفتنی است در این نمایشگاه نمایندگانی از کشورهای انگلیس، سوئیس، عمان، اردن، سوریه، بلغارستان و آلمان حضور دارند و دو موسسه بزرگ بین‌المللی با نام انجمن بین‌المللی روابط عمومی IPRA و شرکت ARJAN CAPITAL به‌منظور برگزاری کارگاه آموزشی در فاینکس دوازدهم حضور پیدا کردند.

معاونین و مدیران ارشد بورس عمان، نمایندگانی از نهاد ناظر بازار سرمایه سوریه و نمایندگانی از کشور بلغارستان، سوئیس و آلمان نیز به ایران سفر می‌کنند و در این نمایشگاه حضور دارند.

این در حالی است که برای نخستین بار نمایندگانی از بورس اردن در این نمایشگاه حضور یافتند که پیش‌ازاین ارتباط ویژه‌ای میان بازار سرمایه دو کشور وجود نداشت.

۲۲۶۲۲۶

نظر شما