شناسهٔ خبر: 32419477 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

درخواست برای شناسایی خاطیان احتمالی

پشت پرده بازگشایی شمشک- دیزین چیست؟

تهران- ایرنا- جاده شمشک - دیزین سال گذشته یک کشته هم روی دست متولیان گذاشت اما انگار کفایت نمی کرد زیرا بعداز آن دوباره و چندباره حتی اوایل امسال باوجود تذکرهای راهداری و دیگر متولیان، به روی مردم باز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا این بازگشایی در حالی انجام می شود که مرکز مدیریت راههای کشور در سایت خود اینچنین آورده است: محور فرعی شمشک - دیزین واقع در استان های البرز و تهران از مورخ ۱۷ تیر ۹۶ تا اطلاع بعدی به دلیل نبود ایمنی کافی مسدود است.
البته برخی شنیده های تایید نشده طی سال گذشته حکایت از همراهی و اصرار برخی مسئولان برای بازگشایی این محور داشت و همین موضوع هم سبب بازگشایی این مسیر در شرایطی که متولیان می گویند ایمنی نداشته، شده بود.
از آنجا که خبرنگار ایرنا طی دو ماه اخیر هرچه تلاش کرد تا بتواند مستندات کاملی را با جزییات درباره پشت پرده علل این بازگشایی به دست آورد اما این مهم محقق نشد لذا از مسئولان متولی بویژه استاندار تهران درخواست می شود همانطور که در موضوع سیل همه ارکان را به کار گرفتند و مانع جاری شدن سیلاب و بروز خسارات شدند، از کنار چنین موضوعاتی که با جان انسان ها سروکار دارد نیز براحتی نگذرند و موضوع را رها نکنند.
می گویند برای برخی از ما ایرانیان حتما باید حادثه ای رخ دهد تا بیشتر حواسمان را جمع کنیم؛ مثل سیلاب که بعد از تعداد زیادی کشته و بی خانمان در کشور، اینک همه به خودشان آمده اند که موضوع جدی است، نباید اجازه ساخت و ساز در روددره ها یا حاشیه رودخانه ها داد یا موضوع را ساده گرفت زیرا وقتی آب جاری شود دیگر چیزی یا کسی جلودار آن نیست و لذا موضوع توجه به ایمنی و جان انسان ها در عمل هم باید اولویت باشد.
اما درباره جاده شمشک –دیزین ظاهرا اینطور نیست؛ برخی افراد برای آنکه فقط چند نفر بیشتر بتوانند از ورزش های زمستانی این پیست استفاده کنند و کسب درآمد بیشتری برای تعدادی همراه داشته باشد، باوجود بارش برف و اعلام انسداد مسیر دسترسی، باز منافع عده ای خاص را بر امنیت جانی شهروندان مقدم دانستند و بازگشایی این مسیر طی اواخر پارسال و اوایل امسال خبرساز شد.

**جزییات انسداد و بازگشایی ها
براساس مشاهده های میدانی، از چهارشنبه شب (12 دی ماه 97) تا آخرین ساعات پنجشنبه همان هفته بارش سنگین برف در ارتفاعات تهران ادامه داشت و محور شمشک – دیزین (یکی از مسیرهای دسترسی به پیست اسکی دیزین) مسدود شد.
بهره بردار پیست دیزین اما بی توجه به برودت شدید هوا و بارش پراکنده برف، بامداد جمعه به منظور تسهیل حضور اسکی بازان در این پیست اقدام به بازگشایی مسیر کرد و یکی از پرسنل برف روب پیمانکاری نیز که برای بازگشایی مسیر با مجموعه دیزین قرارداد داشت، در حادثه سقوط بهمن جان خود را از دست داد؛ یک نیروی دیگر نیز دچار مصدومیت و شکستگی شدید شد.
نباید فراموش شود جاده از سوی راهداری بسته شده بود و متولیان دولتی می گویند بهره بردار مجموعه دیزین بدون اطلاع اقدام به بازگشایی جاده کرد و این اتفاق ها هم رخ داد.

**پیست، دوباره مسیر را باز کرد
بیست و یکم فروردین امسال نیز مجموعه پیست اسکی دیزین در صفحه اینستاگرام خود بازگشایی مسیر شمشک – دیزین با محدودیت در ساعات تردد را اطلاع رسانی کرد که این اقدام به افزایش تردد شهروندان از جاده های دچار رانش بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات منجر شد.
این درحالی بود که به گفته مسئولان شهرستان شمیرانات پس از بارش های اخیر سطح این جاده بشدت سست شده، برخی نقاط آن ریزش کرده و در دست تثبیت بود.
البته از خوش شانسی مدیریت پیست طی چند ساعتی که جاده باز بود اتفاق ناگواری رخ نداد و ظهر همان روز (چهارشنبه) رئیس راهداری و حمل و نقل جاده ای شمیرانات به خبرنگار ایرنا گفت: بازگشایی این محور بدون هماهنگی و مجوز راهداری و توسط پیمانکار پیست انجام شده است و مسدود می شود.
«سجاد جوان» در ادامه تاکید کرد: دستور انسداد فوری مسیر شمشک-دیزین به نیروهای راهداری صادر شد.
«همایون دهاقین» معاون سیاسی-انتظامی فرماندار شمیرانات هم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تا زمانی که محور پرخطر شمشک - دیزین ایمن سازی نشود و راهداری و پلیس راهور ایمنی آن را تایید نکنند در هیچ شرایط و محدودیتی مجوز بازگشایی ندارد.

**دیزین کجاست؟
دیزین منطقه ای در دامنه جنوبی البرز (منطقه گاجره) در شهرستان کرج و استان البرز واقع شده و پیست اسکی دیزین مهمترین پیست ایران و منطقه خاورمیانه خوانده می شود که از سوی فدراسیون جهانی اسکی برای برگزاری مسابقات رسمی تائیدیه و عنوان بین المللی را اخذ کرده است.
برای این پیست از پایتخت دو مسیر دسترسی وجود دارد؛ مسیر کرج- چالوس - دیزین که پرتردد و حدود 100 کیلومتر مسافت دارد و مسیر تهران- شمشک - دیزین که با 65 کیلومتر به مراتب نزدیک تر و کم ترددتر است اما برای طی این مسیر گردشگری اما پرخطر باید مطمئن شد که مسدود نباشد.

**مخاطرات مسیر شمشک - دیزین
این محور در ارتفاعی بالا از منطقه کوهستانی شهرستان های شمیرانات و کرج قرار گرفته، همواره با بارش شدید برف دچار لغزندگی می شود و احتمال سقوط بهمن نیز در آن وجود دارد.
علاوه بر این موارد مسیر مذکور فاقد ایمنی فنی کافی است و علائم راهنمایی و رانندگی آن هم به سبب برف شدید از دید رانندگان پنهان می شود.

٭٭تصمیم بازگشایی به تشخیص متولیان
بر اساس تصمیم دست اندرکاران طی اوایل دی ماه سال گذشته مقرر شد متولیان یعنی فرمانداری، راهداری و پلیس راهور شهرستان شمیرانات با توجه به شرایط جوی نسبت به باز یا بسته بودن مسیر شمشک - دیزین اقدام کنند.
همچنین قرار بود به منظور بازگشایی بلندمدت و دائمی مسیر مذکور تدابیری اتخاذ شود.
در ادامه این ابلاغیه آمده بود: مجموعه پیست دیزین باید مسیر مذکور را بیمه کند.

**راهداری: به هیچ عنوان باز نمی شود
معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران در روزهای پایانی دی در گفت و گو با ایرنا اعلام کرده بود: به علت شرایط جوی و احتمال سقوط بهمن، کولاک و ریزش سنگین محور شمشک - دیزین در فصل زمستان به هیچ عنوان باز نمی شود و ورزشکاران و گردشگران باید برای رفتن به پیست از محور جایگزین کرج - چالوس استفاده کنند.
«عادل مصدقی» ضمن اعلام اینکه اداره کل راهداری به صورت مکتوب از ماه ها قبل به پیمانکار مجموعه پیست اعلام کرده که بازگشایی محور شمشک - دیزین امکانپذیر نیست و مراجعه کنندگان از این پیست باید از محور کرج - چالوس استفاده کنند با انتقاد از بازگشایی این محور در اوایل دی ماه افزود: این محور توسط پیمانکار پیست دیزین غیرقانونی باز شد که به علت سقوط بهمن یکی از کارگران (راننده جرثقیل پیست ) نیز جان خود را از دست داد.
معاون راهداری استان تهران یادآور شد: سال 88 نیز به دلیل نا ایمن بودن این محور در فصل زمستان و به دنبال سقوط بهمن هشت کوهنورد جان خود را از دست دادند.
مصدقی خاطرنشان کرد: این محور هیچ دسترسی به روستا و شهر ندارد و فقط برای رفت و آمد به پیست دیزین استفاده می شود.
وی اظهارداشت: به غیر از فصل زمستان مشکلی برای بازگشایی در محور شمشک - دیزین وجود نخواهد داشت اما در شرایط سرما بازگشایی این محور غیرقانونی است و طبق قانون با عاملان این اقدام برخورد می شود.

**بازگشایی فقط در روزهای تعطیل
معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران مجدد در اواسط اسفند پارسال اعلام کرد: قراردادی میان راهداری شهرستان شمیرانات و پیمانکار پیست دیزین منعقد شده است که راه شمشک – دیزین در ساعاتی خاص برای مراجعه کنندگان به این پیست بازگشایی شود.
به گفته مصدقی این بازگشایی بیشتر در روزهای آخر هفته، تعطیلات و فقط مخصوص افرادی که به پیست دیزین می روند، صورت می گیرد.
این در حالی بود که رئیس سابق راهداری و حمل و نقل جاده ای شمیرانات نیز در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: «برخی مقامات در استانداری تهران با راهداری توافق کرده اند تا مسیر شمشک – دیزین بازگشایی شود».
«احمد بیگدلی» توضیح داد: محور مذکور در روزهایی که بارندگی و احتمال سقوط بهمن نباشد صبح ها در ساعت 7 الی 10 و بعدازظهر 15:30 تا 17:30 قرار شده بود باز شود.
به گزارش ایرنا همان زمان برخی اهالی شمشک نیز سخنان بیگدلی را تائید کردند و گفتند در صورت نباریدن باران یا برف مسیر باز می شود و ربطی به روزهای تعطیل و غیر تعطیل، تردد مراجعان به پیست یا افراد دیگر ندارد.
جاده مذکور به علت بازگشایی در شرایط سخت زمستانی طی سال های گذشته که همواره حادثه یا تلفات همراه داشته، به عنوان جاده مرگ لقب گرفته است.

**چرا اینهمه اصرار بر بازگشایی؟
این تصمیم ها برای بازگشایی مسیر مذکور زمانی اتخاذ شده بود که چند روز قبل از آن شنیده های خبرنگار ایرنا نیز حکایت می کرد یکی از مقامات در استانداری تهران در آخرین روزهای آذرماه در منطقه حضور یافته و با اصرار و پافشاری خود، راننده لودر را به بازگشایی مسیر مجبور کرده است.
یک فرد حاضر در آن موقعیت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت که این مقام مسئول در پاسخ به ابراز نگرانی مسئولان حاضر در محل پاسخ داد: «ما دعا می کنیم اتفاقی نیفتد، ان شالله که نمی افتد».
گفته شده که بروز حادثه سقوط بهمن و مرگ کارگر پیمانکاری نیز چندروز بعد رخ داده است.
به دنبال این ماجرا خبرنگار ایرنا با آن مقام مسئول در استانداری تماس گرفت و پرسید که «شنیده ایم چنین اتفاقی رخ داده است، آیا تائید دارد؟» که وی ابتدا برآشفت و در کل همه این موضوع را تکذیب کرد.
این مسئول قرار گذاشت در زمانی مناسب وقت مصاحبه حضوری برای ارائه توضیحات بیشتر بگذارد اما تا زمان انتشار این گزارش، این جلسه برگزار نشده است و ایرنا آمادگی دارد در این زمینه هر اقدامی نیاز باشد انجام دهد.
اما از آنجا که شنیده های خبرنگار ایرنا توسط منابع دیگر هنوز تایید نشده لذا ایرنا فعلا نام و عنوان فرد مذکور را اعلام نمی کند تا متولیان در استان یا کشور این موضوع را پیگیری کنند.
اما آنچه نیازی به مستندات و تائید ندارد اینکه بازگشایی مسیر مذکور در شرایط خطرناک آن هم درحالی که مرکز مدیریت راهها آن ر ا مسدود اعلام کرده، اتفاق افتاده و در زمان های بعدی هم نظارت لازم وجود نداشته و باز این تخلف تکرار شده است.
اوایل امسال نیز دوباره این مسیر باز و خبررسانی خبرگزاری ایرنا انجام شد تا شرایط مسیر برای بازگشایی مدنظر قرار گیرد؛ لذا باتوجه به آنکه ضرورت دارد علت بازگشایی مسیر باوجود خطرناک بودن آن، پیگیری و متخلفان احتمالی شناسایی و با آنان برخورد لازم انجام شود، خبرگزاری جمهوری اسلامی با طرح این موضوع از مسئولان متولی تقاضا می کند تا رصد کنند چه افرادی پشت پرده این بازگشایی بوده اند و چه نفعی به چه افرادی می رسیده که حاضر شده اند جان مردم را به خطر بیندازند.

**قرار بود امسال هم مسدود بماند
بازگشایی این محور در حالی انجام می شد که بخشدار آسارا ( از توابع شهرستان کرج، استان البرز) اواخر آبان ماه سال گذشته اعلام کرده بود: اصلاح این مسیر به پیمانکاری واگذار شده بود که راه ناگهان به دلیل مسائل فنی حین بهسازی ریزش کرد.
«صادق کمالی» افزوده بود: پس از این اتفاق پیمانکار جدیدی برای بهسازی مسیر شمشک – دیزین انتخاب و کار را ادامه داد اما با توجه به آغاز فصل سرما و بارش برف کار مجدد متوقف شد و این جاده امسال هم مسدود خواهد ماند تا سال بعد بهسازی از سر گرفته شود.
همچنین مدیر ساخت و توسعه راه های استان البرز در تابستان سال گذشته نیز از تخصیص اعتبار مناسب و سرعت دهی در انجام عملیات بهسازی این پروژه به منظور استفاده اسکی بازان در پارسال خبر داده بود اما وعده «علی اصغر کاظمی» نیز محقق نشد.

**فرمانداری: با جان مردم شوخی نداریم
معاون سیاسی- انتظامی فرماندار شهرستان شمیرانات نیز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا می گوید: اواخر سال گذشته در استانداری تهران جلساتی برگزار شد و مصوبه هایی داشت مبنی بر اینکه مسیر شمشک – دیزین مشروط بر برطرف کردن مشکلات فنی و تامین ایمنی می تواند باز شود.
دهاقین ضمن بیان اینکه مجوز بازگشایی محور را راهداری و پلیس راهور باید تائید کنند اظهارداشت: بنده به صورت کتبی هم اعلام کرده ام تا زمانی که ایمنی راه تامین نشده این مسیر به هیچ عنوان نباید باز شود لذا در صورت بازگشایی و بروز هر اتفاق نانگوار، راهداری مسئول است و باید پاسخگو باشد؛ حفظ جان مردم بر هر مساله ای اولویت دارد و در این زمینه شوخی نداریم.
این مقام مسئول که فروردین امسال و به دنبال بازگشایی چندباره مسیر با خبرنگار ایرنا گفت و گو می کرد ضمن اعلام اینکه در زمان حاضر نمی دانیم مسیر بر چه اساسی بازگشایی شده گفت: مرجع پاسخگوی اینکه موارد مصوبه مذکور اجرا شده یا خیر هم فقط راهداری است؛ اگر اتفاقی رخ دهد عملا مصوبه استانداری نقض شده است.
وی در ادامه گفت و گو با اشاره به موقعیت خاص جغرافیایی محور شمشک – دیزین و بهمن گیر بودن آن یادآور شد: اگر متولیان و پیمانکار نتوانسته اند به دلیل ناهماهنگی های درون سیستمی اقدامات بهسازی را به موقع انجام دهند باید از باز شدن مسیر جلوگیری شود زیرا جان مردم اولویت بر مسائل دیگر اولویت دارد.
دهاقین تصریح کرد: شمیرانات منطقه ای توریستی است و با توجه به اینکه یکی از منابع اقتصادی شهرستان نیز از این زمینه تامین می شود موضوع باید مورد توجه قرار گیرد اما تمامی این موارد منوط به رعایت ایمنی و حفاظت از جان مردم است.
معاون سیاسی - انتظامی فرماندار شمیرانات بیان کرد: این مسیر دسترسی باید با کارشناسی و سرعت عمل رفع نقص و بازگشایی شود چراکه معطل گذاشتن چنین امکانی هم شایسته نیست.
این درحالی است که مسئولان راهداری نیز بارها تاکید کرده اند که مسیر به صورت غیرقانونی بازگشایی شده است؛ لذا در این شرایط ضرورت دارد متولیان نظارتی با اولویت و نگاه جدی تری به این موضوع ورود کنند.
شهرستان شمیرانات با آب و هوایی کوهستانی متشکل از شهر شمیران و دو بخش لواسانات و رودبار قصران با جمعیتی افزون بر 600هزار نفر در شمال و شمال شرقی تهران واقع شده است.
تهرام/9897/ 1008

نظر شما