شناسهٔ خبر: 32419475 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

آتش‌سوزی کلیسای نوتردام بهانه‌‌ای برای خیزش علیه سرمایه‌داری/ ضرب و شتم خبرنگاران توسط پلیس فرانسه

آتش‌سوزی کلیسای نوتردام بهانه‌ای شده تا بار دیگر جلیقه زردها علیه نظام سرمایه‌داری به پا خیزند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از وبسایت روزنامه گاردین، آتش‌سوزی کلیسای نوتردام بهانه‌ای شده تا بار دیگر جلیقه زردها علیه نظام سرمایه‌داری به پا خیزند.

پس از آتش‌سوزی و پیش از اطفا کامل آن ثروتمندان فرانسه اعلام کردند که برای کمک به بازسازی کلیسا وارد میدان می‌شوند.

تاکنون ۱ میلیارد یورو کمک جمع شده است؛ حتی پادشاه مراکش که این روزها با اعتراضات مردم علیه بیکاری و فقر مواجه است، اعلام کرده که برای بازسازی کلیسای نوتردام کمک می‌کند.

 این حجم از کمک‌ها برای بازسازی یک کلیسای  ۸۰۰ ساله که نماد پاریس است، در شرایطی اتفاق افتاده که همین افراد حاضر نیستند پول خود را برای مبارزه با فقر هزینه کنند.

البته این موضوع دلیلی دارد و آن بهره‌مندی از معافیت مالیاتی است. در فرانسه افرادی که به توسعه برنامه‌های فرهنگی کمک می‌کنند تا ۶۰ درصد از پرداخت مالیات معاف می‌‌شوند.

 پس از آتش‌سوزی کلیسای نوتردام اما دولت اعلام کرد که سقف معافیت مالیاتی برای کسانی که به بازسازی این کلیسا کمک می‌کنند، به ۹۰ درصد رسیده است.

در همین حال اعتراضاتِ جلیقه زردها در فرانسه از دو روز پیش آغاز شده است. وزارت کشور فرانسه ۶۰ هزار پلیس را در سراسر فرانسه برای برخورد با معترضان مستقر کرده است. گفته می‌شود که شنبه این هفته چند خبرنگار هم در شهر تولوز مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

این بار پلیس افرادی که از خشونت‌های پلیس فیلم برداری می‌کرده‌اند را هم بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار داده است.

تصاویر برخورد پلیس با معترضان گویای این واقعیت است که وزارت کشور فرانسه دست پلیس را برای برخورد با معترضان بیش از گذشته باز گذاشته است.

نظر شما