شناسهٔ خبر: 32417034 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آن روی سکه بارندگی ها و سیل

قزوین – ایرنا – بارندگی های کم سابقه اخیر و بدنبال آن سیلاب اگرچه خساراتی را با خود به بخش های مختلف کشاورزی تحمیل کرد با این وجود به اعتقاد برخی مسئولان این حوزه آثار مثبتی نیز به همراه داشت که کمتر به آن پرداخته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بارندگی های کم سابقه و در برخی مناطق بی سابقه و به دنبال آن سیلاب فروردین ماه، فضای کشور را تحت تاثیر خود قرار داد.
طی هفته های اخیر و پس از حادثه سیل در نقاط مختلف کشور، بیشتر رسانه ها بر تبعات منفی و خسارات وارد شده در پی سیلاب و بارش های اخیر متمرکز شدند به گونه ای که تاکنون کمتر به آن روی سکه بارندگی ها و سیل پرداخته شده است.
در همین راستا جمعی از مسئولان و دست اندرکاران بخش کشاورزی قزوین معتقدند بارندگی های قابل توجه و بدنبال آن سیلاب فروردین ماه که این استان را نیز تحت تاثیر قرار داد، اگرچه خساراتی را با خود به این بخش تحمیل کرد اما با خود آثار مثبتی نیز به همراه داشت که نباید آنها را نادیده گرفت.
تغذیه آبخوان های طبیعی و مصنوعی، احیای برخی چشمه ها و قنوات خشک شده، افزایش حجم آب سفره های زیرزمینی و تقویت دیم کاری و رشد محصولات این حوزه از جمله این فواید بوده است که باید آنها را در کنار خسارات و آثار منفی حوادث اخیر مورد توجه قرار داد.

** خسارت 848 میلیارد ریالی سیل به کشاورزی قزوین
مدیر مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی قزوین در گفت و گو با ایرنا گفت: سیلاب فروردین ماه امسال در مجموع 848 میلیارد و 806 میلیون ریال خسارت به کشاورزی این استان وارد ساخت.
علی همت زاده با بیان اینکه بیشترین میزان خسارت سیلاب به بخش کشاورزی قزوین به مزارع اختصاص داشت،اظهار داشت: در بخش زراعت به چهار هزار و 215 هکتار از مزارع این استان که عمده آنها شامل زمین های زراعی زیر کشت گندم، جو و کلزا بود، به میزان 257 میلیارد و 132 میلیون ریال خسارت وارد شد.
این مسئول یادآور شد: سیلاب اخیر همچنین به یک هزار و 786 هکتار از باغ های استان قزوین که عمده آنها باغات انگور بودند، 136 میلیارد و 722 میلیون ریال خسارت زد.
مدیر مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی قزوین با اشاره به تلفات 45 راس دام سنگین و 245 راس دام سبک به همراه 1500 قطعه طیور و 700 کلنی زنبور عسل در سیلاب فروردین ماه در این استان،گفت: مجموع خسارت وارد شده به این بخش (دام،طیور و زنبور عسل) نیز 198 میلیارد و 135 میلیون ریال بود.
همت زاده گفت: در بخش آبزیان نیز 140 هزار قطعه بچه ماهی در استخرهای پرورشی قزوین بر اثر سیل تلف شدند که این حادثه پنج میلیارد و 22 میلیون ریال به فعالان این بخش خسارت زد.
وی با اشاره به اینکه سیل اخیر به تاسیسات بخش کشاورزی قزوین نیز آسیب زد،اظهار داشت: مجموع خسارات وارد شده به این بخش شامل تاسیسات زیربنایی مانند لوله گذاری ها و ایستگاه های پمپاژ 85 میلیارد و 498 میلیون ریال بود.
این مسئول اظهار داشت: سایر تاسیسات بخش کشاورزی نیز شامل قنات ها، کانال ها، چشمه ها و سردهنه های رودها (بخش آب و خاک) در این استان نیز بر اثر سیلاب 130 میلیارد و 606 میلیون ریال خسارت دیدند.
مدیر مدیریت بحران کشاورزی قزوین با بیان اینکه بر اثر سیلاب 106 کیلومتر از راه های بخش کشاورزی استان نیز بین 30 تا 100 درصد آسیب دیدند،افزود: خسارت این بخش نیز 21 میلیارد و 400 میلیون ریال بوده است.
همت زاده به تفکیک شهرستانی خسارات وارد شده به بخش کشاورزی استان قزوین بر اثر سیلاب نیز پرداخت و گفت: شهرستان قزوین با 517 میلیارد و 813 میلیون ریال بیشترین آسیب را دیده است و تاکستان با 98 میلیارد و 876 میلیون ریال و البرز با 82 میلیارد و 923 میلیون ریال در ردیف بعدی قرار دارند.
وی یادآور شد: سیل همچنین 64 میلیارد و 577 میلیون ریال به کشاورزی بوئین زهرا خسارت وارد ساخت که این آمار در شهرستان آبیک 47 میلیارد و 559 میلیون ریال و آوج سه میلیارد و 700 میلیون ریال بود.
خسارات یاد شده اما تنها یک روی سکه سیل های اخیر بوده است و باید دانست که ریزش نعمات الهی و جاری شدن روان آب ها برکات قابل توجهی نیز برای فعالان بخش کشاورزی به همراه داشته است.
البته این را هم نباید از نظر دور داشت که بخش زیادی از خسارات وارد شده به اراضی، واحدها و تاسیسات کشاورزی در پی سیلاب نیز به دلیل اهمال و کوتاهی بهره برداران و یا دست اندرکاران این بخش مانند ایجاد باغ و یا مزرعه در مسیل ها و عدم ایمن سازی و ... بوده است،وگرنه آسیب قابل توجهی متوجه این بخش نمی شد.

** تغذیه سفره های زیرزمینی و افزایش سطح آنها پس از سال ها
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آثار مثبت و منفی بارندگی ها و سیل اخیر بر کشاورزی این استان اشاره کرد و گفت: تغذیه سفره های آب زیرزمینی و افزایش سطح آنها پس از سال ها افت به دلیل خشکسالی و برداشت های بی رویه و فعال سازی سفره های آبی زیرسطحی مانند چشمه ها و قنوات را باید از آثار مثبت بارندگی ها و سیل اخیر در کشاورزی قزوین دانست.
احمد مستخدمی، افزایش پوشش سطح گیاهی در دامنه ها وتثبیت خاک و مراتع برای استفاده و چرای دام و افزایش تغذیه های آخوان های طبیعی مانند باغستان سنتی و ابخوان های مصنوعی مانند استخرهای مصنوعی را از دیگر فوایدها بارندگی ها و سیلاب در بخش کشاورزی قزوین یاد کرد.
مستخدمی گفت: آب شویی و شستن آب شور در بخش هایی از جنوب دشت قزوین و بردن املاح مضر برای خاک از دیگر فواید سیلاب اخیر بوده است.
وی به تبعات منفی این بارندگی ها و سیلاب در بخش کشاورزی قزوین نیز اشاره کرد و گفت: شست و شوی خاک های سطحی و اراضی بالادستی، از بین رفتن دهنه انهار و کانال های انتقال آب در برخی مزارع، رانش زمین در برخی اراضی شیب دار و خسارت به تاسیسات آبرسانی و قنوات نیز از جمله آثار منفی سیلاب اخیر بوده است.

** سال 98، سالی خوب برای دیم کاران قزوینی
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بارندگی ها و سیل اخیر اگرچه خساراتی با خود برای بخش کشاورزی این استان همراه داشت اما باید به جنبه های مثبت آن نیز اشاره کرد که یکی از آنها کمک به حوزه دیم کاری بود.
تورج بنیادی افزود: امسال پیش بینی می کنیم به دنبال بارندگی های قابل توجه فروردین ماه شاهد توسعه کشت دیم و رشد محصولات دیم کاری در اراضی استان قزوین باشیم.
وی اضافه کرد: این موضوع کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی را با خود به دنبال خواهد داشت.
این مسئول گفت: ایجاد روان آب ها و رشد آب های سطحی و جاری، پرشدن تالاب ها و رودهای فصلی قزوین که تا سال ها رنگ آب را به خود ندیده بودند بدون شک تاثیرات خوبی بر کشاورزی قزوین خواهد گذاشت و موجب می شود تا فشار برای بهره برداری از منابع و سفره های زیرزمینی کاهش پیدا کند.
وی، احیای برخی قنوات و چشمه ها را نیز از برکات بارندگی های اخیر و یکی از فواید سیلاب ها دانست و اظهار داشت: با مدیریت آب های سطحی ایجاد شده در پی بارندگی ها و سیلاب، می توان رشد قابل توجهی را در کشت محصولات زراعی قزوین داشت.
این مسئول گفت: البته در آن بخش از اراضی زراعی که دچار سیلاب و خسارت شدند امسال با کاهش عملکرد روبرو هستیم که به نسبت به مجموع اراضی چندان قابل توجه نیستند.

** تغذیه آبخوان های موجود در باغستان سنتی قزوین
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وجود 2500 هکتار باغستان سنتی در حومه شهر قزوین، گفت: سیلاب برای باغ های این شهر آثار نسبتا مثبتی به همراه داشت از جمله که این آبخوان ها را تغذیه و به دلیل وجود حفره ها و چاله ها از ورود سیلاب به دشت جلوگیری کرد.
علی اکبری افزود: تغذیه آبخوان ها و آبیاری باغات در مجموع از آثار مثبت بارندگی ها و سیلاب در بخش باغ ها بود، البته در کنار این موضوع شاهد بروز خسارت در حدود 1500 هکتار از باغ های تاکستان و همچنین آبگرفتگی برخی باغ های حاشیه رودهای در این شهرستان و همچنین بوئین زهرا بودیم.
استان قزوین دارای 489 هزار هکتار زمین کشاورزی اعم از زراعی و باغی است.
این استان با وجود داشتن کمتر از یک درصد مساحت ایران، حدود پنج درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می کند.
3013

نظر شما