شناسهٔ خبر: 32415878 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

داستان عجیب «دربی گمشده»؛ روایت دیدار تاج-پرسپولیس در سال 1347

صحبت از مسابقه‌ای است که به طرزی عجیب، تا مدتی پیش در لیست دیدارهای دو تیم پرسپولیس-استقلال جایی نداشت.

صاحب‌خبر -

اختصاصی طرفداری - دربی گم شده

دربی سوم پایتخت، شهرآوردی است که تا همین چند روز پیش در لابه لای تاریخ فوتبال ایران گم شده بود و به حساب نمی آمد. شهرآوردی که تا حدودی اهمیت زیادی برای سرخپوشان داشت چرا که در صورت کسب پیروزی یا تساوی برابر رقیب هم شهری جواز حضور در بازی های جام باشگاه های آسیا در بانکوک را بدست می آورد. با توجه به قهرمانی ایران در چهارمین دوره جام ملت های آسیا در سال 46، حضور قدرتمند نماینده کشورمان در این دوره از جام باشگاه های آسیا بسیار حیاتی و مهم بود تا از اعتبار فوتبال ایران دفاع شود.

ماجرا از آنجا شروع می شود که در پاییز سال 1347 رقابتی پنج جانبه بین پنج تیم طراز اول آن روزهای کشور، تحت عنوان رقابت انتخابی جام باشگاه های آسیا  پایه گذاری شد، تا تیم برتر این رقابت نفس گیر روز بیست و پنجم دی ماه به عنوان نماینده ایران راهی بانکوک شود. به همین منظور از تیم های پاس، پرسپولیس، تاج، شهربانی و عقاب جهت شرکت در این رویداد مهم دعوت به عمل آمد. به جز تیم اول که راهی بانکوک خواهد شد، تیم دوم این بازی ها نیز جهت شرکت در یک دوره مسابقات بین المللی که در پاکستان بین تیم هایی از کشورهای میزبان، ترکیه، شوروی، افغانستان و کویت برگزار خواهد شد، اعزام می شود.

مرحله اول رقابت انتخابی در پاییز سال 47 برگزار شد و مطابق پیش بینی ها تیم های عقاب و شهربانی با شکست برابر رقیبان خیلی زود از گردونه رقابت ها کنار رفتند اما اوج هیجان در این بازی ها، در دی ماه و با بازی پاس و تاج بالا گرفت.

اولین دیدار مرحله دوم در حضور 25 هزار تماشاگر مشتاق فوتبال در یک روز سرد زمستانی بین تیم های تاج و پاس برگزار شد. تیم تاج با ستارگانی نظیر علی جباری، جلال طالبی (که مرد سال فوتبال ایران در سال 1346 بود)، پرویز قلیچ خانی، منصور پورحیدری، کارو حق وردیان، داریوش مصطفوی و علی افتخاری رو در روی پاسی قرار گرفت که بزرگانی چون فرامرز ظلی، حسن حبیبی، اصغر شرفی، حشمت مهاجرانی، همایون شاهرخی، محمود یاوری و مهدی مناجاتی را در ترکیب داشت. بازی بسیار پر هیجان دنبال میشد تا اینکه در دقیقه بیست و پنجم پاسی ها که حمله ای را از جناح راست روی دروازه تاج تدارک داده بودند با ضربه میرزا حسن توپ را از زاویه ای بسته وارد دروازه قاضی شعار کردند. داور در ابتدا صحنه را گل تشخیص داد اما بعد از بررسی دقیق تر متوجه شد که توپ از محل پارگی تور کناری دروازه وارد دروازه شده (عکسِ پایین) و گل را مردود اعلام کرد، این تصمیم داور (داوود نصیری) باعث شد تا مدیران وقت تیم پاس به نشانه اعتراض تیم خود را از زمین مسابقه بیرون بکشند تا این دیدار حساس نیمه تمام باقی بماند.

پاس-تاج

این همان صحنه جنجالی بازی پاس و تاج است که ضربه میرزا حسن (بازیکن سفید پوشی که دورتر از همه و روی خط عرضی زمین دیده میشود) از پارگی تور دروازه وارد گل شد. کارو حقوردیان، لواسانی و قاض شعار دست ها را بالا برده و پارگی تور را نشان میدهند

دومین بازی از مرحله دوم بین تیم های پاس و پرسپولیس برگزار شد. این دیدار در شرایطی در امجدیه برگزار شد که زمین مسابقه به نقل از جراید وقت، بیشتر به پیست اسکی شباهت داشت و این امر کار را برای ستارگان هر دو تیم سخت کرده بود. از طرفی با توجه به خط دفاعی مستحکم پاس، پیش بینی ها از یک بازی کم گل حکایت میکردند. اما با شروع مسابقه گرمای بازی همه را تحت تاثیر قرار داد و در دقیقه پنجم گل اول بازی به ثمر رسید. علیزاده مهاجم آبادانی پرسپولیس روی غفلت فرامرز ظلی دروازه پاس را خیلی زود باز کرد تا سرخپوشان خیلی زود برتری را از آن خود کنند. این برتری اما زیاد دوام نیاورد و در دقیقه 36 منوچهر حبیبی بک راست پاس با یک ضربه فنی و نرم دروازه پرسپولیس را باز کرد و کار به تساوی کشیده شد. اما این پایان کار نبود، درست دو دقیقه بعد ستاره بی چون و چرای میدان، مهراب شاهرخی، با یک ضربه مهار نشدنی، از پشت محوطه جریمه، مجال هنرنمایی به ظلی نداد و گل دوم پرسپولیس را به ثمر رساند. در نیمه دوم ظلی که روحیه خود را از دست داده بود جای خود را به نیک نفس داد که یک تنه برابر حملات پر دامنه پرسپولیس با جعفر کاشانی و رضا وطنخواه، دو مهاجم آماده آن روزهای فوتبال ایران، ایستاد تا نتیجه این بازی همان 2-1 باقی بماند. با این حساب پاس هم از جمع مدعیان کنار رفت تا از بین دو تیم تاج و پرسپولیس، که در آخرین بازی به مصاف هم خواهند رفت، یکی راهی بانکوک شود و دیگری مسافر پاکستان.

روز بیستم دی ماه 1347 روزی بود که دو تیم تاج و پرسپولیس در سومین شهرآورد تاریخ دربی ها در ورزشگاه امجدیه در برابر هم صف آرایی کردند، دربی ای که در تاریخ گم شده بود و هرگز به شمار نیامده بود. با توجه به دیدارهای گذشته دو تیم در این رقابت پنج جانبه، پرسپولیس که بدون شکست به این دیدار گام گذاشته بود حتی با یک تساوی هم مقام قهرمانی را بدست می آورد و جواز حضور در بازی های جام باشگاه های آسیا را کسب میکرد اما تاجی ها که در آن دوران سفید پوش بودند به دلیل تساوی برابر عقاب در دور اول بازی ها، تنها به پیروزی نیاز داشتند. حساسیت بازی به قدری بالا بود که داوری از پاکستان برای قضاوت این دربی به تهران آمده بود. در یک سو جلال طالبی، قلیچ خانی و افتخاری و در سوی دیگر مهراب شاهرخی، عزیز اصلی و همایون بهزادی همه ستارگانی بودند که 25 هزار هوادار فوتبال را در آن روز سرد زمستانی به امجدیه کشانده بودند، هوادارانی که با پتو روی سکوها برای شروع بازی لحظه شماری میکردند.

پاس-تاج

از این صحنه ها در این بازی کم نبود، مردم با پتو، کلاه و پالتو و هر چیز دیگری که فکرش را بکنید خود را روی سکوهای امجدیه گرم می‌کردند

بازی آغاز شد و حملات دو تیم به سرعت روی دروازه ها پی ریزی میشد. همایون بهزادی و جلال طالبی دو بازیکن مصدوم دو تیم بودند که به این دیدار حساس رسیدند، اما بر خلاف طالبی که نود دقیقه در میدان جنگید، همایون بهزادی به علت تشدید مصودمیت در دقیقه 20 ناچار به ترک زمین شد. اما این اتفاق چیزی از قدرت سرخپوشان کم نکرد چون با درخشش مهراب شاهرخی که ستاره پرسپولیس در این بازی بود علی جباری به کلی از جریان مسابقه محو شده بود و از سوی دیگر عزیز اصلی، سنگربان شماره یک تیم ملی و پرسپولیس، یک روز درخشان و بی نقص را پشت سر گذاشت. به هر ترتیب این دیدار هیجان انگیز 0-0 به پایان رسید و پرسپولیس به آن چه که میخواست رسید. آنها مسافر بانکوک شدند و تاجی ها باید خود را برای رفتن به پاکستان آماده می‌کردند.

نبرد هوایی مهراب شاهرخی و جلال طالبی بر سر توپ، تنها عکسی که از دربی سوم پیدا کردیم

نبرد هوایی مهراب شاهرخی و جلال طالبی بر سر توپ، تنها عکسی که از دربی سوم پیدا کردیم

پرسپولیس بعد از اتمام این رقابت ها و برای حضوری قدرتمندانه در بانکوک 1969 جلال طالبی، مصطفی عرب و غلام وفاخواه را به عنوان یار کمکی با خود هم سفر کرد اما حضور بدون اردوی تدارکاتی و تنها چند روز بعد از این رقابت های نفس گیر در سرمای شدید تهران، باعث شد تا نماینده کشورمان در بانکوک تنها با یک شکست 1 بر صفر برابر نماینده ژاپن و علی رقم برتری قاطع برابر تیم هایی از مالزی و هنگ کنگ و البته متوقف کردن مکابی رژیم صهیونیستی با نتیجه 0-0 در دور گروهی حذف و راهی ایران شود. در این گروه نماینده ژاپن و رژیم صهیونیستی با یک امتیاز بیشتر از پرسپولیس راهی دور حذفی شدند. تیم ژاپنی در نیمه نهایی به نماینده کره جنوبی باخت و مکابی توانست از سد نماینده هند بگذرد. در فینال تیم نماینده رژیم صهیونیستی توانست از سد نماینده کره جنوبی بگذرد و به نخستین قهرمانی خود دست پیدا کند.

به این ترتیب، تا این لحظه 90 بار دو تیم پرسپولیس و استقلال به مصاف یکدیگر رفته‌اند.

منبع: مجله اطلاعات هفتگی، سال 47

نظر شما