شناسهٔ خبر: 32413854 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آران | لینک خبر

قرارداد جدید نفتی باکو و بی پی درباره ذخایر نفت خزر

شرکت نفتی «بریتیش پترولیوم»، انگلیس و شرکایش قرارداد جدید شش میلیارد دلاری با شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان، سوکار، درباره یکی دیگر از حوزه های نفتی دریای خزر منعقد کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش آران نیوز:   خبرگزاری ترند به نقل از «بی پی» نوشت: این قرارداد به طرح بهره برداری از میدان نفتی «آذری شرقی – مرکزی» اختصاص دارد. گفتنی است ترکمنستان نیز این میدان نفتی را متعلق به این کشور می داند و آن را حوزه نفتی «عمر» می نامد.
به گزارش بی پی، طرح شش میلیارد دلاری بهره برداری از این میدان نفتی به تایید کمیته ریاست بهره برداری از میادین نفتی «آذری – چراغ – گونشلی» متشکل از شرکت های بی پی، سوکار، شورون، اینپکس INPEX ، اکوینور Equinor ، اگزون موبیل ، تی پی آ او TPAO ، ایتوچو ITOCHU و او ان جی سی ویدش ONGC Videsh رسید که به ساخت سکوی جدید دریایی و تاسیسات آن مربوط است که روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت استخراج خواهند کرد. این سکو در طول دوره بهره برداری ، ۳۰۰ میلیون بشکه نفت از خزر استخراج خواهد کرد. آغاز استخراج نفت از این سکو برای سال ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده است.
این قرارداد پس از امضای قرارداد تمدید طرح « آذری – چراغ – گونشلی» تا سال ۲۰۴۹ که در سال ۲۰۱۷ تمدید شد، بزرگترین قرارداد نفتی است که درباره برداشت نفت از خزر امضاء شده است. طرح بهره برداری از «آذری – چراغ – گونشلی» در سال ۱۹۹۴ میان باکو و شرکت بی پی انگلیس و شرکایش به مدت ۲۵ سال امضاء شده بود که براساس آن اعلام شده است ۳۶ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه گذاری شده است.
رونق عبداله اف، رییس شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان، سوکار گفت: امروز در آستانه مرحله دیگری از «قرارداد قرن» هستیم که ۲۵ سال قبل امضاء شد و در چارچوب این طرح، استخراج بیش از سه میلیارد بشکه نفت دیگر پیش بینی شده است.
رونق عبداله اف گفت: امروز ما دارای تاسیسات بهره برداری و مجتمع هایی هستیم که مطابق با استانداردهای جهانی است و شرایط لازم برای ساخت و نصب تاسیسات سکوی نفتی «آذری مرکزی – شرقی» در داخل کشور فراهم شده است.
باب دادلی، مدیر اجرایی بی پی، صاحب امتیازات بزرگ نفتی در جمهوری آذربایجان نیز گفت: همکاری ما طی ۲۵ سال گذشته منفعت فراوانی برای ملت جمهوری آذربایجان داشته است. آینده طرح« آذری – چراغ – گونشلی» براساس همین میراث بنا خواهد شد و ۲۵ سال دیگر خواهد درخشید.
میدان نفتی «آذری شرقی – مرکزی» در عمق ۱۴۰ متری خزر قرار دارد که سکوی حفاری و تولیدی و اقامتی جدید با ۴۸ پایه بر روی آن ساخته خواهد شد و برای انتقال نفت و گاز از این سکو به شبکه خط لوله ای که به ترمینال سنگه چال جمهوری آذربایجان متصل است، خطوط لوله جدید نیز از زیر بستر دریای خزر کارگذاشته خواهد شد. همچنین برای تزریق گل حفاری تاسیسات ضروری احداث خواهد شد.
در طرح «آذری – چراغ – گونشلی»، بی پی ۳۰ ممیز ۳۷ درصد، سوکار ۲۵ درصد، شورون ۹ ممیز ۵۷ درصد، اینپکس ۹ ممیز ۳۱ درصد، اکوینور ۷ ممیز ۲۷ درصد، اگزون موبیل ۶ ممیز ۷۹ درصد، تی پی آ او ۵ ممیز ۷۳ درصد، ایتوچو ۳ ممیز ۶۵ درصد، او ان جی سی ودیش لیمیتد ( او وی ال ) ۲ ممیز ۳۱ درصد سهم دارند.
به گزارش بخش آذری رادیو آزادی آمریکا، تاکنون از این حوزه نفتی خزر، سه میلیارد و پانصد میلیون بشکه نفت استخراج و از طریق خط لوله نفتی باکو – تفلیس – جیهان در اختیار خریداران آن که عمده ترین آنها رژیم صهیونیستی است، گذاشته شده است.
دولت جمهوری آذربایجان می گوید تاکنون از این حوزه نفتی حدود ۱۴۰ میلیارد دلار درآمد داشته است.


برچسب‌ها:

نظر شما