شناسهٔ خبر: 32413216 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

پیام تسلیت احسان شریعتی برای درگذشت استاد محسن جهانگیری:

آموزگاری اسپینوزایی

استاد محسن جهانگیری، آموزگاری بود که در زندگی علمی و پژوهشی خویش به این توصیهٔ اسپینوزایی عمل می‌کرد: «ریشخند نکردن، افسوس نخوردن، نفرین نکردن، بل فهمیدن !

صاحب‌خبر -

گروه اندیشه:

 محسن جهانگیری استاد پیشکسوت و بازنشسته دانشگاه تهران اول اردیبهشت ماه بعد از چند روز بستری در بیمارستان در سن ۸۹ سالگی چهره در نقاب خاک کشید، او، در مقام استاد تمام، به تدریس درس «فلسفه غرب از بیکن تا هیوم»، «عرفان نظری» در دوره کارشناسی و تدریس «فلسفه اسپینوزا»، «فلسفه دکارت»، «عرفان نظری» و … در دوره‌های عالی‌تر پرداخته است.

جهانگیری در سال ۱۳۶۸ در دانشگاه تربیت مدرس به عنوان استاد نمونه، در سال ۱۳۷۷ به عنوان پژوهشگر فرهیخته و در سال ۱۳۸۱ به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار شناخته شد.

در حوزه تحقیق فلسفی دکتر جهانگیری برای فارسی زبانانی که به گونه‌ای به عرفان ابن عربی علاقه مند هستند از یکسو و برای کسانی که در زمینه فلسفه‌های جدید به خصوص پایه گذران تفکر جدید یعنی فرانسیس بیکن (۱۵۶۱-۱۶۲۶) و رنه دکارت (۱۵۹۶-۱۶۵۰) پژوهش می‌کنند نامی شناخته شده است. ضمن آن که جهانگیری مهمترین معرف فیلسوفی است که تعبیر هگل درباره اش شنیدنی است: «یا باید اسپینوزایی باشی و یا هرگز فیلسوف نباشی.»

 دکتر احساس شریعتی که خود نیز به جامعه فلسفه کشور تعلق دارد در پیامی درگذشت جهانگیری را تسلیت گفت و او نیز مشی زندگی او را اسپینوزایی قلمداد کرد در این راستا در متن تسلیت او چنین آمده است:

«او آموزگاری بود که در زندگی علمی و پژوهشی خویش به این توصیهٔ اسپینوزایی عمل می‌کرد: 
«ریشخند نکردن، افسوس نخوردن، نفرین نکردن، بل فهمیدن ! » 
 
مرگ‌آگاهی فلسفی جز فهم «غایت» زندگی نیست، و در این معناست که «کمترین چیزی که انسانی آزاد بدان می‌اندیشد مرگ است؛ فرزانگی هرگز تأمل مرگ نیست، بل تأمل زندگی است!» [اسپینوزا]»
 
 
 

کلمات کلیدی

درگذشت محسن جهانگیری

آموزگاری اسپینوزایی

پیام تسلیت احسان شریعتی در درگذشت محسن جهانگیری:

نظر شما