شناسهٔ خبر: 32413027 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

تمرین پژوهش برای دانشگاه

جشنواره دانش‌آموزی «سینا» با حضور بیش از ۵ هزار دانش‌آموز برای نهادینه کردن امر پژوهش و آشنایی دانش‌آموزان با محیط دانشگاه در واحد علوم‌وتحقیقات برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، جشنواره دانش‌آموزی سینا یکی از پروژه‌های مهم وزارت آموزش‌وپرورش در حوزه آی‌تی است که با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش از پنجشنبه ۲۹ فروردین‌ماه در کتابخانه مرکزی واحد علوم‌وتحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با حضور بیش از پنج هزار دانش‌آموز در سراسر کشور کلید خورد و همزمان با آخرین روز فروردین به کار خود پایان داد. هدف واحد علوم‌وتحقیقات از مشارکت در برگزاری این جشنواره نهادینه کردن امر پژوهش در نسل نوجوان و البته آشنایی آنها با محیط دانشگاهی بود؛ هدفی که می‌تواند مقدمه‌ای برای تحقق چشم‌انداز و شعار دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان انتخاب اول داوطلبان تا سال 1404 باشد.

این جشنواره به همت سامانه یکپارچه نرم‌افزاری آموزش‌وپرورش (سینا) -که تنها پلتفرم ارتباطی و محتوایی مجازی موردتایید آموزش‌وپرورش و واحد علوم‌وتحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است- برگزار شد. در این جشنواره گروه‌های دانش‌آموزی تمام مقاطع تحصیلی با بیش از130گرایش در محورهای غرفه‌های نمایشگاهی، سمینارهای علمی، مسابقات دانش‌آموزی، تولید محتوای دیجیتال و سخنرانی علمی شرکت کردند. از این به بعد تمام خدمات مدرسه به صورت دیجیتال روی سیناروبیک به خانواده‌ها، دانش‌آموزان و معلم‌ها ارائه می‌شود؛ خدماتی که شامل تمام سرویس‌های پایه آموزش‌وپرورش، نیازمندی‌های کمک‌آموزشی و سرگرمی دانش‌آموزها و از همه مهم‌تر مکانی برای ارتباط متقابل معلمان و آموزش‌وپرورش با دانش‌آموزان و اولیا خواهد بود.

سلیمانی: دانش‌آموزان با موضوع پژوهش‌محوری دانشگاه‌ها آشنا شدند

سودابه سلیمانی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از جزئیات این جشنواره سخن گفت. به گفته سلیمانی این جشنواره در پنج حوزه برگزار شد و بیش از پنج هزار دانش‌آموز درگیر آن بودند. 

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات گفت: «این اولین جشنواره‌ای بود که تحت‌عنوان سینا برگزار شد و گروهی که این جشنواره را برگزار کردند پیش از این تجربه‌ای تحت‌عنوان جشنواره تبیان داشتند.»

  او با بیان اینکه بسیاری از تیم‌های شرکت‌کننده در جشنواره سینا از شهرستان‌ها آمده بودند، ادامه داد: «شروع فعالیت جشنواره از پنجشنبه بود و مسابقات در روزهای پنجشنبه و جمعه در رده‌های سمینار، مسابقات و غرفه‌ها برگزار شد. از روز اول هم در سمینارها داوری را انجام می‌دادند که جمعه به اتمام رسید.»

سلیمانی گفت: «گروهی از داورها از پلتفرم سینا زیر نظر آموزش‌وپرورش و گروه دیگر از اساتید هیات‌علمی واحدهای علوم‌وتحقیقات انتخاب شده بودند.»

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات درباره شعار دانشگاه آزاد اسلامی مبنی‌بر اینکه این دانشگاه از کودکی تا مقطع دکتری همراه پژوهشگران است، گفت: «در بسیاری از کشورهای جهان مثل ژاپن و هلند، این‌گونه نیست که دانش‌آموزان بدون‌اینکه هیچ پیش‌زمینه‌ای از دانشگاه داشته باشند، به یک‌باره وارد محیط دانشگاه شوند. در این کشورها ارتباط تنگاتنگی بین محیط مدرسه و دانشگاه ایجاد شده و درستی روش هم در همین است. اما در کشور ما وضع به‌گونه دیگری است؛ ما زمانی که وارد دانشگاه شدیم هنوز نمی‌دانستیم باید طبق چه اصولی انتخاب‌رشته کنیم و هنوز علایق ما مشخص نبود و متوجه پژوهش نبودیم. نمی‌دانستیم علاقه‌مندی ما در حوزه پژوهش چیست و صرفا براساس شنیده‌هایمان انتخاب‌رشته می‌کردیم.»

او ادامه داد: «اما الان بچه‌ها از دبستان تا دبیرستان وارد بحث پژوهش می‌شوند و زمانی بیشتر می‌توانند این پژوهش را دریابند که بدانند آن را در چه رشته‌ای در دانشگاه می‌توانند ادامه دهند. اگر می‌خواهیم کشور ما یک کشور موفق از نظر علمی و فرهنگی باشد، حتما باید در این راستا قدم برداریم و دانشگاه آزاد اسلامی نیز این موضوع را مدنظر قرار داده است.»

سلیمانی گفت: «انتخاب‌واحد علوم‌وتحقیقات به‌عنوان مجری این جشنواره بسیار خوب بود چون ما یک دانشگاه خوب از نظر تنوع رشته‌ای هستیم. به‌طور مثال دانشگاه صنعتی‌شریف فقط در حوزه‌ فنی وارد شده است اما در این جشنواره بچه‌ها در حوزه‌های علوم انسانی نیز وارد شده‌اند. همچنین دانش‌آموزان با هیات‌علمی علوم‌وتحقیقات که برای داوری مسابقات آمده بودند، توانستند ارتباط بگیرند و بازار کار رشته‌ها را با کمک آنها بررسی کنند.» 

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات معتقد است جشنواره دانش‌آموزی سینا بهترین جشنواره‌ای بود که می‌توانست در سطح دانشگاه برگزار شود تا بچه‌های مدرسه با موضوع پژوهش‌محوری دانشگاه‌ها آشنا شوند.

دبیر جشنواره: انتخاب هدفمند رشته از اهداف برگزاری جشنواره است

الناز فطیرخورانی، دبیر جشنواره بین‌المللی پروژه‌های دانش‌آموزی سینا نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از اهداف و جوایز این جشنواره سخن گفت. به گفته او تمام دانش‌آموزان از همه مقاطع تحصیلی پیش‌دبستانی تا پیش‌دانشگاهی جزء شرکت‌کنندگان بودند.  او توضیح داد: «در مجموع ٥١١٧ نفر در قالب ١٣٣٠ گروه از ١٩ استان در پنج محور جشنواره شرکت کردند. 240 گروه در محور غرفه‌های نمایشگاهی، 420 گروه در محور سمینارهای علمی، 500 گروه در محور مسابقات، 120 گروه در محور سخنرانی علمی و 50 گروه در محور محتوای دیجیتال حضور داشتند.»

دبیر جشنواره بین‌المللی پروژه‌های دانش‌آموزی سینا درباره جوایز گفت: «جوایز گروه‌های برگزیده شامل تندیس ابداعات و اختراعات جشنواره به همراه لوح تقدیر و کارت هدیه نقدی پنج میلیون ریالی و جوایز گروه‌های تقدیری (دوم و سوم) تندیس ابداعات و اختراعات جشنواره به همراه لوح تقدیر است. همچنین به همه دانش‌آموزان شرکت‌کننده و دبیران راهنمایشان گواهینامه حضور در جشنواره و بسته هدیه حامیان در جشنواره اهدا شد.»

او درباره اهداف برگزاری جشنواره سینا نیز گفت: «تبیین نقش و اهمیت بالای تفکر و پژوهش، ترویج روحیه و فرهنگ پژوهش در دانش‌آموزان، پژوهش‌محور کردن آموزش و مساله‌محور کردن پژوهش، ایجاد زمینه‌های ظهور خلاقیت و توانایی‌های بالقوه دانش‌آموزان و آشنایی با علوم مختلف دانشگاهی و انتخاب هدفمند رشته در دانشگاه از اهداف جشنواره بود. همچنین مهارت‌افزایی و توانمندسازی دانش‌آموزان در زمینه تحقیق و پژوهش و ارائه و عرضه دستاوردهای پژوهشی و فناوری از دیگر اهداف مهم بود.»

محورهای جشنواره بین‌المللی پروژه‌های دانش‌آموزی سینا غرفه‌های نمایشگاهی

غرفه‌های نمایشگاهی شامل دستاوردها و اختراعات دانش‌آموزی در گرایش‌ها و رشته‌های گوناگون علمی- پژوهشی ازجمله علوم اسلامی و معارف دینی، علوم اجتماعی و انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه (شیمی، فیزیک، زیست، ریاضی)، علوم زیستی (پزشکی و بدن انسان، تغذیه و سلامت، جانورشناسی، داروسازی، گیاه‌شناسی، محیط‌زیست، میکروبیولوژی)، نانو‌تکنولوژی، انرژی‌های تجدیدپذیر، هنر و معماری، کامپیوتر و برنامه‌نویسی، زیست‌فناوری و نجوم بودند.

در مرحله حضوری به هر گروه از دانش‌آموزان فضایی در قالب غرفه نمایشگاهی جهت ارائه پروژه خود اختصاص داده شد. دانش‌آموزان دست‌سازه یا اختراع ساخته‌شده خود را در فضایی که در اختیار آنها قرار داده شده، در معرض دید عموم و هیات داوران گذاشتند. داوری توسط هیات داوران توسط فرم‌های داوری دقیق و اختصاصی با توجه به تفکیک رشته و مقطع تحصیلی انجام شد.

سمینارهای پژوهشی

سمینارهای پژوهشی شامل سمینارها و تحقیقات دانش‌آموزی در گرایش‌ها و رشته‌های گوناگون علمی- پژوهشی ازجمله علوم اسلامی و معارف دینی، علوم اجتماعی و انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه (شیمی، فیزیک، زیست، ریاضی)، علوم زیستی (پزشکی و بدن انسان، تغذیه و سلامت، جانورشناسی، داروسازی، گیاه‌شناسی، محیط‌زیست، میکروبیولوژی)، نانوتکنولوژی، انرژی‌های تجدیدپذیر، هنر، معماری و شهرسازی، کامپیوتر و برنامه‌نویسی، زیست‌فناوری و نجوم بود.  در مرحله حضوری تمام گروه‌های دانش‌آموزی شرکت‌کننده در سمینار طبق برنامه زمان‌بندی از پیش اعلام‌شده در محل برگزاری سمینار حاضر شده و به مدت 20 دقیقه به ارائه پروژه خود پرداختند.

مسابقات علمی

مسابقات با پارامترهای کمی قابل‌اندازه‌گیری شامل گرایش‌ها و رشته‌های گوناگون همچون رباتیک (نمایشی، مسیریاب، جنگجو، آتش‌نشان، همکار، ماشین کنترلی و فوتبالیست)، سازه (ماکارونی راندمانی، ماکارونی فشاری، ماکارونی هدفمند، بالسایی تاورکرین و لرزه‌ای)، هوافضا (هاورکرافت، گلایدر ساده، گلایدر سازه‌ای، موشک آبی پرتابی و موشک آبی چتردار)، کامپیوتر (برنامه‌نویسیACM، ماراتون برنامه‌نویسی تلفن‌همراه و شبیه‌سازی)، طراحی و چاپ سه‌بعدی، کاپ فیزیک ایران، شیمی (ابرحباب، حباب مقاوم و کمیکار)، مسابقات آزمایشگاهی (زیست، شیمی، فیزیک و علوم تجربی)، بازی‌های فکری و مهارتی رومیزی، نجات تخم‌مرغ (حفظ تخم‌مرغ و مکانیسم بازیافت محموله)، انرژی‌های تجدیدپذیر (آبگرمکن خورشیدی، خودروهای خورشیدی و توربین‌های بادی)، چالش زیست‌فناوری (فتومیکروگراف، ساخت پیل سوختی میکروبی MFC و اکتشاف و آزمایش)، ایده شو دیده شو، طراحی و ساخت ماشین گلدبرگ، آجرچینی و الکترونیک بود.

محتوای دیجیتال

 تولید یک محصول دیجیتال مثل بازی، اپلیکیشن تلفن‌همراه، سایت، فیلم، انیمیشن و... حاصل استعداد، خلاقیت، همفکری و همکاری یک تیم، شامل نیروهای بااستعداد و ایده‌پرداز و... است. کار گروهی منجر به یک رقابت جذاب می‌شود که این امر از اهداف این جشنواره است.

توسعه و تعمیق فرهنگ تولید محتوای الکترونیکی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات خصوصا در فرآیند یادگیری و یاددهی و همچنین ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی و پرورش توانمندی‌های دانش‌آموزان در تولید و تهیه مواد و رسانه‌های الکترونیکی از اهداف اصلی این محور بود.

استندآپ علمی

سخنرانی علمی با اجرای ایستاده مقابل دیگران محور جدید و جذابی است که با هدف تقویت فن بیان و ارائه، انتقال مفاهیم علمی با ساده‌ترین بیان و ایجاد حس اعتمادبه‌نفس در دانش‌آموزان طراحی شده بود.

دانشگاه آزاد اسلامی از دوران کودکی تا مقطع دکتری همراه پژوهشگران

به اعتقاد دکتر محمدمهدی طهرانچی، دانشگاه آزاد اسلامی از دوران ابتدایی تا مقطع دکتری همراه کودکان، نوجوانان، جوانان و پژوهشگران است. طهرانچی در مراسم اختتامیه جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی سینا از موضوع پژوهش سخن گفت؛ به گفته او پژوهش و زندگی پژوهشگر از دانشگاه شروع نمی‌شود. او می‌گوید: «پژوهش در واقع از زمانی که انسان در دوران طفولیت از والدین خود درباره محیط پیرامونش سوال می‌کند، آغاز می‌‌شود. پژوهش تلاش و راهی برای یافتن پاسخ سوالاتی است که ذهن انسان را درگیر می‌کند.»

او به برگزاری جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی سینا در واحد علوم‌وتحقیقات اشاره کرده و ادامه داد: «دانش‌آموزان با شرکت در این‌گونه جشنواره‌ها لذت واقعی پژوهش و تحقیق را درک می‌کنند و به انجام پروژه‌های تحقیقاتی بیشتر و بهتر علاقه‌مند می‌شوند.»

طهرانچی تاکید کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی از دوران ابتدایی تا مقطع دکتری همراه کودکان، نوجوانان، جوانان و پژوهشگران است. این شعار همیشگی این دانشگاه است و در راستای آن گام برمی‌دارد.»

نظر شما