شناسهٔ خبر: 32410512 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بهار روابط خارجی در مازندران

ساری - ایرنا - در حالی تنها یک ماه از بهار سال 98 می گذرد ، دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در مازندران برای ماههای پیش روی بهاری ، رونق توسعه تجاری را با دعوت از هیات های خارجی به این خطه شمال کشور برنامه ریزی کرده است .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا ، بر اساس اعلام دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه ، در بهار سال جاری سه هیات تجاری از کشورهای پرتغال ، ارمنستان و روسیه به مازندران سفر می کنند.
اسرافیل امیری رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح برنامه های این نمایندگی در سال 98 ، گفت : یکی از برنامه های مهم در این زمینه برپایی نمایشگاه توانمندی های صادراتی استان همراه با برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری در خرداد سال جاری با حضور هیات های مختلف سیاسی ، اقتصادی از دیگر کشورهاست.
وی با اعلام این که اطلاعات بیشتر در این زمینه با نزدیک شدن به زمان برگزاری نمایشگاه در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت ، افزود:
همچنین در خرداد ماه امسال هیاتی از شهرداری شهر ' سنترا ' پرتغال به مازندران سفر خواهد کرد که در ترکیب آن مدیران و نمایندگان چند شرکت تجاری و سرمایه گذاری آن کشور هم حضور خواهند داشت.
امیری توضیح داد : برنامه دیگری که در بهار امسال محقق خواهد شد سفر استاندار استان ' لری ' ارمنستان به مازندران است که پیش از این اعلام آمادگی کردند.
وی سفر هیات اقتصادی از استان ' ساراتف ' روسیه هم را از دیگر برنامه های سال جاری برای گسترش روابط خارجی مازندران برشمرد و گفت که این هیات هم برای سفر به استان برای ماه مرداد یا شهریور اعلام آمادگی کرده است.
رییس نمایندگی وزارت امور خارجه دعوت از استاندار مازندران جهت شرکت در اولین همایش اقتصادی خزر را هم از دیگر برنامه های گسترش روابط خارجی مازندران در سال جاری معرفی کرد و افزود که این همایش هم مرداد ماه امسال در ترکمنستان برگزار خواهد شد.
وی از اعلام آمادگی شهر ' مونترال ' سوئیس جهت عقد توافقنامه خواهر خواندگی با رامسر خبر داد و گفت که تحقق این موضوع هم از برنامه های سال جاری در روابط خارجی مازندران است .
امیری افزود : همچنین در همین چارچوب همکاری بین شهرستان کلاردشت و شهر ' بیهاچ ' بوسنی هرزگوین نیز از موضوعاتی است که امسال پیگیری شده و محقق خواهد شد.
رییس نمایندگی وزارت امور خارجه همچنین سفر سفرا و رایزنان بازرگانی سفارتخانه های مقیم تهران و سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به استان را هم از دیگر برنامه های این نمایندگی با هدف گسترش روابط خارجی مازندران در سال جاری اعلام کرد.
** پیاده سازی اقتصاد مقاومتی با بهبود فضای تجارت
امیری یکی از وظایف وزارت امور خارجه و نمایندگی های آن در استان ها را در پی تغییر ساختار این وزارتخانه و ایجاد معاونت دیپلماسی اقتصادی ، محقق کردن شعار اقتصاد مقاومتی از طریق بهبود فضای تجازت و تسهیل هر چه بهتر مراودت بازرگانی دانست و تاکید کرد : وزارت امور خارجه به عنوان متولی اصلی امر دیپلماسی و روابط خارجی وظایف مهمی در این راستا دارد و نمایندگیهای این وزارتخانه در استان ها نیز نقش برجسته ای در کمک به توسعه و گسترش مناسبات خارجی استان ایفاء می کنند.
وی توضیح داد : وزارت خارجه با بهره مندی از ظرفیت نمایندگی های خارج از کشور امکان این را دارد تا بازار کشور میزبان را ارزیابی کند و با هدف حضور حداکثری بخش خصوصی، پیشنهادات و راهکارهای کارشناسانه خود را ارایه دهد.
رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در مازندران گفت : وزارت امور خارجه همچنین می تواند با به کارگیری توان دیپلماسی اقتصادی موانع احتمالی موجود را برطرف سازد و با برآورد دقیق فرصت های سرمایه گذاری در کشور میزبان به پویایی اقتصاد ملی و نیز تسهیل گسترش پیوندها و ارتباطات اقتصادی و تجاری در سطحی گسترده در جهان کمک کند.
وی افزود : نمایندگی وزارت امور خارجه در استان مازندران نیز به دنبال توسعه هدفمند روابط خارجی استان مازندران و همچنین گسترش همکاری‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف شامل انرژی، ترانزیت، جذب فناوری، سرمایه و گردشگر خارجی و توسعه صادرات غیرنفتی است و برای این منظور جهت حضور فعالان اقتصادی استان بویژه بخش خصوصی در عرصه های دوجانبه و چندجانبه زمینه سازی می کند.
امیری مهم ترین وظیفه و کمک دستگاه سیاست خارجی کشور به پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی را برعهده گرفتن نقش بسترساز، فرصت‌ساز و هماهنگ‌کننده از طریق یک سیاست خارجی فعال و پویا در چارچوب دیپلماسی اقتصادی دانست و توضیح داد : دیپلماسی اقتصادی به معنای اهمیت یافتن مناسبات اقتصادی در روابط خارجی با هدف بهره‌گیری از فرصت‌ها و امکانات اقتصادی در صحنه بین‌المللی برای کمک به تحقق اهداف اقتصادی کشورهاست.
** پرونده روابط خارجی مازندران در سال 97
استان مازندران در دولت تدبیر و امید گام های بزرگی را در گسترش روابط خارجی بویژه با کشورهای همسایه برداشته و تنها در سال گذشته شاهد ترافیک رفت و آمد هیات های خارجی از کشورهای مختلف بوده است.
سفر سفرای کشورهای مختلف مقیم تهران به مازندران ، سفر هیات سرمایه گذاری استان ' جیانگ شی چین ' به استان و سفر رایزن اقتصادی ایتالیا به استان و دیدار با فعالان بخش خصوصی از جمله برنامه هایی بود که در سال 97 محقق شد.
مازندران همچنین سال گذشته برای نخستین بار شاهد برپایی نشست شورای نمایندگان دائم عضو کشورهای اکو بود.
سفر هیات اقتصادی مازندران به تاشکند قزاقستان و سفر هیات تجاری به استان بلخ افغانستان نیز از دیگر برنامه های روابط خارجی مازندران در سال 97 بود.
6982/1654

نظر شما