شناسهٔ خبر: 32410221 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

گزارشی از حواشی اخیر در تبریز و شرایطی که پرشورها سپری می‌کنند

تراکتوری‌ها از شجاعی دلجویی کردند

صاحب‌خبر -
تراکتوری‌ها از شجاعی دلجویی کردند دو شکست متوالی تراکتورسازی مقابل سپیدرود و پیکان موجب شد تا جو فوتبال تبریز به هم بریزد. تراکتوری‌ها که تا هفته‌های گذشته مدعی جدی قهرمانی بودند، با دست خالی ماندن در 2 هفته اخیر، رده دوم جدول را هم از دست دادند. این موضوع باعث شد پرشورها که پس از سال‌ها رؤیای خود را از دست رفته می‌دیدند، عصبانی شوند و این تیم با برخی حواشی روبه‌رو شود.
دو شکست متوالی تراکتورسازی مقابل سپیدرود و پیکان موجب شد تا جو فوتبال تبریز به هم بریزد. تراکتوری‌ها که تا هفته‌های گذشته مدعی جدی قهرمانی بودند، با دست خالی ماندن در 2 هفته اخیر، رده دوم جدول را هم از دست دادند. این موضوع باعث شد پرشورها که پس از سال‌ها رؤیای خود را از دست رفته می‌دیدند، عصبانی شوند و این تیم با برخی حواشی روبه‌رو شود.
حواشی سرخپوشان تبریزی از رشت آغاز شد. در آن بازی محسن فروزان که گل‌های بدی دریافت کرده بود، متهم به تبانی شد و بحث شرط‌‌بندی به میان آمد؛ اتهاماتی که حتی از سوی محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه هم نسبت به گلر اول تیمش وارد شد اما کیومرث بیات، مالک سپیدرود یک هفته بعد در مورد موضوع این گونه صحبت کرد: «من اگر پیش از بازی محسن فروزان را در خیابان می‌دیدم، نمی‌شناختم و عکس او را هم بعد از این مسابقه دیدم! سپیدرود خودش آنقدر مشکل مالی دارد که نتواند وارد مباحث شرط‌بندی شود. آقای زنوزی بهتر است به جای این حرف‌ها، با کادر فنی تیمش جلسه بگذارد و مشکلات فنی تیمش را حل کند.»
رشت با تمام اتفاقات حاشیه‌ای ریز و درشتش، پایان کار نبود و  پس از سوت «موعود بنیادی‌فر» به نشانه اتمام دیدار تراکتورسازی و پیکان، فوتبال ایران صحنه‌های عجیب‌تری هم به چشم دید. تعدادی از هواداران تیم تبریزی با حضور در چمن ورزشگاه یادگار امام، به عملکرد بازیکنان و کادر فنی تیم‌شان اعتراض کردند. زنوزی، مالک باشگاه تراکتورسازی هم بشدت معترض شد و فدراسیون را مقصر تمامی مشکلات این تیم دانست.
او در گفت‌وگو با رادیو جوان، صحبت‌های تندی مطرح کرد و در پاسخ به این سؤال که چه اتفاقی برای تراکتورسازی رخ داده؟ گفت: «این سؤالات را باید از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بپرسید. مگر مهندسی را من می‌کنم که جوابگوی سؤالات شما باشم. شما فکر می‌کنید این مهندسی نشده است؟ یک نفر معمولی را بگذارید که بازی‌ها را تماشا کند و نوع چیدمان را تماشا و مهندسی را تماشا کند قطعاً به این مسأله پی می‌برد.» زنوزی ادامه داد: «چرا بازی با سپیدرود گرانول در زمین چمن مصنوعی می‌ریزند؟ ناظران را از محل خودشان انتخاب می‌کنند. از رئیس فدراسیون فوتبال یک هفته است خواستم تلفنی با هم صحبت کنیم گفت یک ساعت دیگر زنگ می‌زنم اما اگر شما تماسی دیدید، من هم دیدم. از وزیر ورزش وقت خواستم که به من وقت بدهد اما اگر شما وقت را دیدید، من هم دیدم. آقایان طوری رفتار می‌کنند که بقیه تیم‌ها باید برای سوم به بعد تلاش کنند. تیم‌های اول و دوم را اینها می‌چینند. بقیه ۱۴ تیم دیگر باید برای آن یک سهمیه تلاش کنند.» مالک تراکتورسازی بر دخالت وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال تأکید کرد: «شک نکنید که وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال برنامه‌ریزی می‌کنند برای قهرمانی استقلال و پرسپولیس. ما باید هزینه کنیم که یکسری تیم‌های خاص بهره‌برداری کنند؟ یک سؤال دیگر از وزیر ورزش دارم. آیا این ۸۰ میلیون جمعیت ایران طرفدار این دو تیم هستند؟ پس چرا از جیب این ۸۰ میلیون نفر برای این دو تیم هزینه می‌کنند. به آقای تاج می‌گویم اگر خسته شدید، بروید تا این فوتبال راحت شود. اگر خدمت‌رسانی هم باشد، شما به اندازه کافی خدمت کرده‌اید. آقای تاج رفتن شما از فوتبال خدمت بیشتری به فوتبال است تا ماندن شما.»
مالک باشگاه تراکتورسازی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «سؤال من این است باشگاه‌هایی با ماهیت سایپا و پیکان برای چه باید در فوتبال حرفه‌ای ایران حضور داشته باشند؟ باشگاهی که 50 نفر هم طرفدار ندارد. به نظر من سایپا و پیکان به این دلیل حضور دارند که سربزنگاه به داد تیم‌های پرطرفدار پایتخت برسند و دست‌شان را بگیرند.» باشگاه سایپا هم با صدور اطلاعیه‌ای، پاسخ زنوزی را داد: «آقای زنوزی که همزمان مالک 2 باشگاه لیگ برتری فوتبال ایران است که البته این موضوع کاملاً غیرقانونی و از عجایب فوتبال ایران بوده، چکاره این فوتبال است؟ بهتر است ایشان  به جای توجیه شکست‌ها، فکری به حال حواشی تیمش کند و البته در فرآیندی قانونی، دیگر تیم تبریزی (ماشین‌سازی) را نیز واگذار کند تا خدای نکرده صدای شائبه تبانی در فوتبال ایران از تبریز بلند نشود.» ماجراهای تراکتورسازی به فوتبال و فوتبالی‌ها محدود نشد و مجلسی‌ها هم نسبت به اتفاقات تبریز واکنش نشان دادند. محمد وحدتی هلان، رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی خواستار رسیدگی و شفاف‌سازی درخصوص دیدار تراکتورسازی با سپیدرود رشت تا زمان فرا رسیدن دیدار این تیم با پرسپولیس شد. او اعلام کرد: «به عنوان نماینده مردم در مجلس در صورت عدم پیگیری در پاسخ به این مطالبه مردمی تا مرحله تذکر به وزیر ورزش و حتی استیضاح پیش می‌رویم.»
 از سیلی به کاپیتان تا اهدای گل
یکی از اتفاقات عجیب در پایان دیدار تراکتورسازی و پیکان، سیلی زدن یکی از هواداران به مسعود شجاعی بود. موضوعی که با واکنش عباس الیاسی، رئیس هیأت مدیره تراکتورسازی همراه شد: «مسعود شجاعی اسطوره اخلاق است. آرامشی که در تیم حاکم است را مدیون او هستیم. من شرمنده این بازیکن هستم.» دیروز هم تعدادی از هواداران تراکتورسازی به صورت خودجوش با حضور در مقابل مجموعه ورزشی بنیان دیزل قصد دلجویی از کاپیتان مسعود شجاعی و بازیکنان تیم به خاطر اتفاقات بازی پیکان را داشتند که مسئولان باشگاه علی‌رغم بسته بودن تمرینات به احترام آنها اجازه حضورشان را به مدت ۱۵ دقیقه در تمرین دادند. جورج لیکنز سرمربی و مسعود شجاعی کاپیتان تیم هم برای دقایقی با تماشاگران به گفت‌وگو پرداختند و هواداران هم آنها را تشویق کردند. هواداران با در دست داشتن نوشته‌هایی در حمایت از شجاعی و دژاگه و اهدای دسته گل‌هایی از کاپیتان‌شان دلجویی کردند. مسعود شجاعی هم خطاب به آنها گفت: «همه ما یک خانواده هستیم، هیچ‌ کس خانواده‎اش را رها نمی‎کند و ما به خاطر رفتار یک نفر تیم را رها نمی‎‏کنیم. هواداران نگران نباشند، چون ما با قدرت به کارمان ادامه می‎دهیم. ما همه چیز را از یاد برده‎ایم، اما از شما هواداران می‎خواهم که در این شرایط سخت تنهایمان نگذارید.»
به دنبال حواشی داخل و بیرون ورزشگاه یادگار امام(ره) پس از بازی تراکتورسازی و پیکان که منجر به دخالت پلیس ضدشورش شد، شایعه‌ای در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه بازی حساس 11 اردیبهشت میان این تیم و پرسپولیس بدون تماشاگر برگزار خواهد شد. اسماعیل حسن زاده، رئیس کمیته انضباطی درخصوص اتفاقات تبریز گفت: «کمیته انضباطی به طور جدی وظیفه‌اش را انجام خواهد داد. برای ما مهم اجرای قانون است. علاقه‌مندان فوتبال اجازه دهند رکن قضایی فدراسیون کار خودش را انجام دهد و ایجاد حساسیت‌های مضاعف و التهاب و تنش در هفته‌های پایانی مسابقات به مصلحت هیچ تیمی نیست. همه مطمئن باشند که اتفاقات انضباطی هفته‌های پایانی با دقت بیشتر بررسی می‌شود و در کمترین فرصت ممکن با رعایت ضوابط قانونی منتهی به صدور حکم خواهد شد.»

منبع: ایران

نظر شما