شناسهٔ خبر: 32408576 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

حجت الاسلام ذوعلم در گفت وگو با ایسکانیوز:

اجرای برنامه درسی ملی، اولویت اول وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۸ است

معاون آموزشی وزیر آموزش و پرورش، گفت: اجرای برنامه درسی ملی و طرح اقدام ۱۴۱۴ ذیل ستاد تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش اولویت این وزارتخانه در سال ۹۸ است.

صاحب‌خبر -
حجت الاسلام علی ذوعلم معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: مرحله اجرای سند تحول و اجرای برنامه درسی ملی در سطح همسوسازی در سال ۹۷ تا حدودی مورد بررسی و نقد قرار گرفت.
وی در خصوص میزان موفقیت یا عدم موفقیت طرح تغییر سیستم تحصیلی و بازگشت به طرح درس شش-شش-سه، بیان کرد: پژوهشگران در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در حال تحقیق و پژوهش در این زمینه هستند.
حجت الاسلام ذوعلم در خصوص نتایج تحقیقات ذکر شده، تشریح کرد: نتایجی که اجمالا حاصل شده حاکی از آن است که این تغییرات نظام تحصیلی در پاسخ به بخشی از نیازهای دانش آموزان بوده که بسیار رضایت بخش است؛ زیرا مبحث کار و کارآفرینی، فناوری و سبک زندگی، مهارت پژوهشی در برنامه درسی رسمی نداشتیم که اکنون اضافه شده است.
معاون آموزشی وزیر آموزش و پرورش ابراز کرد: در شاخه فنی و حرفه ای و کار دانش نیز شایستگی های پایه که براساس ارزش های برنامه درسی ملی تدوین شده است در این حوزه ها ورود پیدا کرده به این معنی که تنها به دنبال تربیت هنرجوی ماهر نیستیم که صرفا یک مهارت مکانیکی داشته باشند. بلکه به دنبال تربیت و پرورش هنرجویانی هستیم که با ابتکار و خلاقیت تفکر و اخلاق و توانمندی علمی و ابعاد انگیزشی انقلابی کارشان تلفیق شده باشد.
وی افزود: در مرحله همسوسازی کارهای بسیار خوبی انجام شده؛ اما کافی نیست‌. در سازمان پژوهشی و برنامه ریزی آموزشی در حال بررسی طرحی هستیم برای ورود به مرحله جدید که بتوانیم در یک نگاه بلند مدت تحول اساسی مد نظر مقام معظم رهبری را ایجاد کنیم.
حجت الاسلام ذوعلم در خصوص زمینه های لازمه برای ایجاد تحول گفت: برای تحول اساسی نیازمند پژوهش های دقیق و علمی، هماهنگی عمیق مدیریتی در سطح وزارت خانه آموزش و پرورش و همچنین یک زمان مورد نیازی که به دور از شتاب زدگی و شعار زدگی بتوانیم تحول را به تحقق برسانیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد: مقدمات این تحول در ستاد تحول فراهم شده است و در نهضت آموزش و پرورش نیز زیر ساخت ها در حال آماده سازی است و در حال تدارک یک برنامه عمل جامع و طرح اقدام کلان که امیدوارم این طرح اقدام کلان در سال ۹۸ تصویب و اجرا شود.
وی پیرامون اولویت این سازمان در سال ۹۸ عنوان کرد: امسال به دنبال پیاده سازی کامل طرح برنامه درسی ملی و اجرای طرح اقدام جامع هستیم. چون این طرح باید پلکانی اجرا شود و از سال ۱۴۰۰ اجراش آغاز شود و تا سال ۱۴۱۴ این طرح اقدام باید به اهداف مدنظر برسد.
حجت الاسلام خاطر نشان کرد: طرح اقدام ۱۴۱۴ ذیل ستاد بنیادین تحول وزارت آموزش و پرورش ارایه می شود.
معاون آموزشی وزیر آموزش و پروش در خصوص نظام ارزشیابی دانش آموزان گفت: ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی بسیار موثر تر از ارزشیابی کمی محض است؛ اما ما به دنبال تلفیقی از ارزشیابی توصیفی و کمی هستیم زیرا ارزشیایی کمی ما نیز بیشتر باید ناظر بر کیفیت یادگیری باشد. اینکه بخواهیم دقیق بگویم کدام ابزار کمی و کیفی در ارزشیابی در کدام حوزه یادگیری و پایه درسی صحیح است نیازمند بررسی های بیشتر و کارشناسی‌تر دارد.
انتهای پیام/
300 / 156

نظر شما