شناسهٔ خبر: 32408132 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

میزان گزارش می‌دهد

چرایی احیای وزارت بازرگانی از نظر موافقان/ مشکلات با احیا برطرف می‌شود؟

خبرگزاری میزان- پس از گذشت ۷ سال از تشکیل وزارتخانه صمت، همچنان افرادی هستند که با تشکیل این وزارتخانه مخالف اند و همواره به دنبال تفکیک این بخش و احیای وزارت بازرگانی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، در سال ۹۰ با ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع، وزارت صنعت، معدن و تجارت تاسیس شد که هم اکنون با گذشت بیش از ۷ سال از فعالیت خود همچنان افرادی بر این عقیده اند که ادغام این دو وزارتخانه به دلیل حجم زیاد اختیارات، اشتباه بوده است و نتوانسته اهداف مدنظر از جمله نتوانسته تنظیم بازار و مدیریت آن را به صورت مطلوب پیش ببرد بر این اساس، شاهد این هستیم که تاکنون چندین بار طرح تفکیک این وزارت خانه و احیا دوباره وزارت بازرگانی راهی مجلس شده است.

مخالفان تفکیک معتقدند با احیای وزارت بازرگانی، حمایت از تولید در کشور کمرنگ خواهد شد و در عوض واردات کالا به شدت افزایش می‌یابد و در مقابل همانند گذشته این وزارتخانه توانایی مدیریت بازار را هم نخواهد داشت.
همچنین این گروه معتقدند این کار هزینه زیادی برای دولت به همراه خواهد داشت و در نهایت با کمبود بودجه مواجه خواهد شد و از طرفی این تفکیک نمی‌تواند برطرف کننده مشکلات باشد از طرفی موافقان خلاف این نظرات را عنوان می‌کنند.

در همین رابطه عبدالله رضاییان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بر این عقیده است که شرایط کنونی توزیع کالا، قیمت‌گذاری، تنظیم بازار و تجارت بین الملل نشان دهنده ضرورت تفکیک این دو وزارتخانه از یکدیگر است اما، این طرح باید به گونه‌ای باشد که نیروی انسانی و تجهیزات جدیدی به کار گرفته نشود در این شرایط از یک سو بار مالی زیادی به دولت تحمیل نشده و از سوی دیگر دولت بزرگ نشود.

همچنین سید مهدی صادق نماینده پیشین مجلس نیز پیشتر در گفت: وگو با خبرگزاری میزان گفته بود: تفکیک وزارت صمت و احیای وزارت بازرگانی در صورتی موفق خواهد بود که دو وزارتخانه مستقل و بزرگ تشکیل نشود یعنی پس از تشکیل وزارتخانه‌های جدید، این دو باید مکمل یکدیگر و متشکل از همان نیرو‌ها باشند.

وی در خصوص مشکلات وزارت بازرگانی و صنایع در دولت هشتم بیان کرد: در دولت هشتم که بنده در مجلس نماینده بودم از سوی مجلس شکایت‌ها و اعتراضاتی به دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع، انجام می‌گرفت و هیچ کدام از این دو وزارتخانه مسئولیت هارا پذیرا نبودند و بر گردن دیگری می‌انداختند، این موضوع بزرگترین دلیلی بود که باعث شد مجلس با ادغام این دو وزارتخانه موافقت کند.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: با توجه به این که وزارت صمت در سال ۱۳۹۰ با ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع تشکیل شده بود هم اکنون با گذشت ۷ سال از این تصمیم دولت، در صورتی که وزارت صمت بتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد اقتصاد کشور نیازی به احیای این وزارتخانه نخواهد داشت.

صادق در ادامه افزود: منکر این نیستیم که مشکلاتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد، اما تفکیک و احیای دوباره این دو وزارتخانه نمی‌تواند چاره‌ای برای حل این مشکلات باشد، زیرا با تفکیک این وزارتخانه، دو وزارتخانه با یک وظیفه و یک متولی تشکیل خواهد شد.

در همین راستا غلامحسین طاهری کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصاد بیان کرد: یکی از مشکلاتی که مانع از موفقیت کامل دولت در بحث جداسازی یا ادغام وزارتخانه‌ها می‌شود این است که، وزارت تازه تاسیس شده با همان ساختار‌ها و اختیارات پیشین به کار خود ادامه می‌دهد یعنی با تشکیل یک وزارت جدید، باید ساختار و راهبرد جدید نیز راه اندازی شود تا تمام تصمیمات و اهداف وزارت نوپا، به نحو احسن عملی شود.

وی در ادامه افزود: دیگر موردی که در بحث موفقیت وزارتخانه‌ها باید به آن توجه شود این است که از اختیارات دولت و بخش‌های دولتی در اداره آن وزارتخانه کاسته شود و همه امور به بخش‌های خصوصی و نسل جوان سپرده شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در صورتی که راهبرد‌ها و ساختار‌ها در خصوص اداره وزارتخانه جدید، به روزرسانی شوند و در رابطه با هزینه‌های غیر ضروری صرف جویی شود، طرح تفکیک وزارت صمت و احیا وزارت بازرگانی موفق آمیز خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: احیای دوباره وزارت بازرگانی برای دولت بسیار هزینه بردار خواهد بود و با توجه به شرایط فعلی اقتصادی در کشور، بسیاری از بخش هارا در پایان سال برای تامین بودجه مشکل خواهند داشت.

انتهای پیام/

نظر شما