شناسهٔ خبر: 32407618 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اظهار فضل وزیر مختار سفارت لهستان پس از کنفرانس ضدایرانی ورشو

روزنامه جوان

ویچخ اونلت وزیر مختار سفارت لهستان در حاشیه بازدید از سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به ایران سفارش کرده که به کشوری امن برای توریست‌ها تبدیل شود، در حالی که این کشور چندی قبل میزبان کنفرانس ضدایرانی ورشو بود.

صاحب‌خبر -
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: به گزارش تسنیم، ویچخ اونلت وزیر مختار سفارت لهستان در ایران به جشنواره جهانی فیلم فجر آمد و با ستاد خبری این جشنواره گفت‌وگویی انجام داد که حاشیه‌هایی به همراه داشت. این گفت‌وگو در حالی منتشر شد که سال گذشته وزیر خارجه امریکا اعلام کرده بود قرار است کنفرانسی ضدایرانی در لهستان برگزار شود و از همان ابتدای اعلام برگزاری این کنفرانس در کشور لهستان بیانات متفاوتی از سیاستمداران درباره این اقدام منتشر شد. محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نوشت: «دولت لهستان نمی‌تواند این شرمندگی را پاک کند؛ در حالی که ایران لهستانی‌ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون میزبان سیرک مذبوحانه ضدایرانی شده است.»
به دنبال همین واکنش‌ها بود که حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی توئیت کرد: «ایرانی، اقوام و ملل مختلف به ویژه لهستانی‌ها را در شرایط سخت با آغوش باز میزبانی کرده است. میهمان که حرمت میزبان را نگه ندارد، نمی‌تواند انتظار داشته باشد به میهمانی خود ادامه دهد. به پاس عزت ایران و ایرانی، برگزاری هفته فیلم لهستان در تهران موکول به رفتار مناسب ورشو خواهد شد.» با تمام این حاشیه‌ها، کنفرانس ضدایرانی ورشو برگزار شد و از همان ابتدا موضع آن مشخص بود به طوری که مایک پمپئو پیش از آغاز نشست اظهار داشت که بدون مقابله با ایران هیچ صلحی در منطقه برقرار نخواهد شد.
اما وزیرمختار سفارت لهستان در حاشیه بازدید از جشنواره جهانی فیلم فجر دوباره درباره برگزاری هفته فیلم در ایران سخن گفت و از مسئولان کشور خواست تا ایران را به کشوری امن برای پذیرش توریست‌ها تبدیل کنند تا تبادلات فرهنگی به کمک بهبود روابط بیاید. ویچخ اونلت بدون اشاره به برگزاری کنفرانس ضدایرانی ورشو در کشورش گفت: «من معتقدم که هیچ مشکلی برای سفر کردن مردم لهستان به ایران وجود ندارد، ایران کشور جذاب و شگفت‌انگیزی است که مردم دنیا می‌توانند بدون هیچ مشکلی به عنوان توریست به ایران سفر کنند.» جشنواره جهانی فیلم فجر می‌تواند به عنوان یک ابزار مناسب در راستای دیپلماسی فرهنگی عمل کند، اما به منظور این اقدام لازم است نسبت به شرایط سیاسی و بین‌الملل اطلاعات بیشتری کسب شود، البته ستاد خبری این جشنواره هم می‌توانست پیش از اظهار نظر این مقام کشور لهستان درباره عملکرد ایران در حوزه توریست و دیپلماسی فرهنگی نظر ویچخ اونلت را در مورد کنفرانس ورشو جویا شود و از تأثیرگذاری آن بر دیپلماسی فرهنگی بپرسد.

برچسب‌ها:

نظر شما