شناسهٔ خبر: 32402361 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

اعلام آخرین وضعیت ابزار مالی اروپا از زبان نهاوندیان

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: ابزار مالی INSTEX را که اروپایی‌ها معرفی کرده‌اند در حال پیشروی است و گام‌هایی هم برداشته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، محمد نهاوندیان در پاسخ به این سوال که آیا جبران خسارات سیل با استفاده از منابع بانک مرکزی، در شرایط کنونی می‌تواند تورم‌زا باشد، گفت: برای مسائل پیش بینی نشده مانند خسارات سیل و زلزله می‌توانیم از منابع جدیدی استفاده کنیم، برای این کار هم منابع بانک مرکزی و هم صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده است.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور ادامه داد: یکی از فلسفه‌های وجودی صندوق توسعه ملی این است که در شرایط نیاز،‌ظرفیت آن مورد استفاده قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در دولت این نکته در حال بحث و بررسی است که به صورت همزمان و به موازات این تدابیر (استفاده از صندوق توسعه ملی و منابع بانک مرکزی) بازار سرمایه را فعال‌تر کنیم؛ تا مردم این احساس را داشته باشند که با گزینه‌های بدون ریسک مواجه هستند.

نهاوندیان یادآور شد: اگر مردم این اطمینان خاطر را داشته باشند، می‌توانند سرمایه‌های خُرد و سپرده‌هایشان را در مواردی صرف کنند که برایشان فایده و بازدهی دارد و برای اقتصاد ملی بسیار مفید است.

وی  تاکید کرد: ما درصدد فعال‌تر کردن بازار سرمایه و کمک به بنگاه‌های تولید و پروژه‌ها از طریق استفاده از سرمایه و منابع مردم هستیم.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر این اقدامات صورت گرفت، بانک‌ها هم در این راستا می‌توانند چنین کاری انجام دهند و بیش از گذشته به نیازهای بنگاه‌های کوچک و متوسط بپردازند. 

وی عنوان کرد: مجموعه این تدابیر در نقشه راه امسال طراحی شده است تا مورد تصمیم‌گیری قرار گیرد.

نهاوندیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اقدامات دولت ایالات متحده علیه ایران بیش از گذشته شدت گرفته است و شاهد آخرین تلاش‌های کاخ سفید در قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی بودیم، این اقدامات چه تاثیری بر اقتصاد کشور و مراودات مالی ما با بانک‌های اروپایی خواهد داشت، گفت: رویکردهای راهبردی که مطرح شده و در این دولت همواره بر آن تاکید شده است، روابط عمیق‌تر با همسایگان است.

وی تاکید کرد: عمیق و گسترده‌تر کردن کار و روابط با همسایگان، مزایای بسیاری دارد که یکی از آن‌ها این است که مراودات مالی دو طرف با مناسبات محلی انجام شود؛ یعنی تعاملات مالی با پول ملی دو کشور و بدون اتکاء به دلار صورت گیرد.

 معاون اقتصادی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: این کار باعث می‌شود که سیاست خصمانه آمریکا آسیب کمتری بر اقتصاد ما داشته باشد. 

وی در خصوص ارتباط مالی با اروپا گفت:‌ کشورهای اروپایی ابزار مالی اینستکس را معرفی کرده‌اند و یک گام‌هایی هم برداشته شده و در حال پیشروی است، اما نتیجه کار بستگی به این دارد که چه حجمی از مبادلات در این ساز و کار وارد می‌شود. 

نهاوندیان ادامه داد: برای مراودات مالی با دیگر کشورها مانند روسیه، عراق،‌ چین و ترکیه، راهکارهای مشابهی مطرح و روی آن بحث شده است تا  نه تنها حجم مناسبات کم نشود بلکه نسبت به گذشته افزایش یابد.

برچسب‌ها:

نظر شما