شناسهٔ خبر: 32401087 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

روز خونين سريلانکا/ انفجارهاي زنجيره‌اي در مراسم عيد پاک؛ بيش از 500 نفر کشته و زخمي شدند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- مقام‌هاي سريلانکا از وقوع چند انفجار در اين کشور خبر دادند، انفجارهايي که طبق گزارش‌ها بيش از 500 کشته و زخمي بر جاي گذاشته است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، پليس سريلانکا اعلام کرد که امروز يکشنبه چندين انفجار در سه شهر شامل پايتخت و سه کليساي اين کشور اتفاق افتاده و انفجارها حين مراسم «عيد پاک» در کليساها به وقوع پيوست.
کليساي «سنت آنتوني» در «کوچچيکاده» پايتخت سريلانکا (کلمبو) و همچنين کليساي «کاتوواپيتيا» در «کاتانا» هدف انفجار قرار گرفت. بنا بر گفته پليس سريلانکا، در هتل «شانگري-لا» و «کينگبري» در پايتخت اين کشور هم انفجارهايي صورت گرفته است.
 يک مقام سريلانکايي به خبرگزاري فرانسه خبر داد، بيش از 156 نفر شامل 35 تبعه خارجي بر اثر سلسله انفجارهاي امروز در سريلانکا کشته و 400 نفر زخمي شدند.
خبرگزاري فرانسه گزارش داد، رئيس پليس سريلانکا 11 آوريل(10 روز قبل) در پيامي محرمانه درباره احتمال حملات «قريب‌الوقوع» به کليساها هشدار داده بود. در بخشي از اين پيام ادعا شده که يک سازمان اطلاعاتي خارجي به سريلانکا درباره تدارک گروه موسوم به «جماعت توحيد سريلانکا» براي حملات هشدار داد.
رئيس بيمارستان ملي کلمبو اعلام کرد در انفجارها در سريلانکا بيش از 160 نفر کشته و نزديک به 360 نفر نيز زخمي شده اند
به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، در شش انفجاري که روز يکشنبه در کليساها و هتل ها در سريلانکا روي داد، دست‌کم 160 نفر کشته و 360 نفر زخمي شدند.
منابع پليس و بيمارستاني در سريلانکا اعلام کردند شش انفجار روز يکشنبه در سه هتل و سه کليساي اين کشور که مراسم عيد پاک در آنها در حال برگزاري بود، روي داد.
پليس اعلام کرد در مجموع شش انفجار در سه هتل مجلل و يک کليساي کلمبو و دو کليساي ديگر نزديک پايتخت روي داده است.
منابع آگاه اعلام کردند نخست وزير سريلانکا در پي انفجارها در کليساها و هتل ها در اين کشور, نشست اضطراري شوراي امنيت را خواستار شد.
رانيل ويکرمسينگ  «حملات بزدلانه» به کليساها و هتل هاي اين کشور را محکوم کرد.
وي در حساب رسمي توييتر خود نوشت: «من حملات بزدلانه امروز به مردم را قاطعانه محکوم مي کنم و از همه مردم سريلانکا مي خواهم در اين لحظات غمناک متحد و قوي در کنار هم بمانند.»
وي افزود دولت تدابيري فوري را براي به کنترل درآوردن اوضاع اتخاذ کرده است.
خبرگزاري فرانسه نيز از کلمبو گزارش داد منابع پليس سريلانکا اعلام کردند دست‌کم 35 خارجي در انفجارهاي سريلانکا کشته شدند.
خبرگزاري «آسوشيتدپرس» درباره انفجارهاي مرگبار سريلانکا گزارش داد، اين انفجارها در کلمبو (پايتخت)، «نگمبو» که اکثريت آن مسيحي هستند و شهر شرقي «باتيکالوآ» صورت گرفت اما تاکنون هيچ گروهي مسئوليت اين حملات را برعهده نگرفته است.

واکنش ها
«هايکو ماس» وزير خارجه آلمان هم سلسله انفجارهاي روز يکشنبه در سريلانکا و حملات به کليساها را محکوم کرد و در توييتر نوشت: «عيد پاک، جشن گرفتن عشق است و به ما مي‌آموزد که نفرت، هرگز نمي‌تواند راه‌حل باشد».
«ماريسه پاين» وزير خارجه استراليا در پيامي توييتري با بيان اينکه «به شدت از حملات به اماکن پرستش و مراسم عيد پاک در سريلانکا شوکه و ناراحت شده»، بر آمادگي اين کشور براي کمک به سريلانکا تاکيد کرد.
«نارندرا مودي» نخست‌وزير هند در پيامي انفجارها در سريلانکا را «وحشي‌گري» خواند و آن را «به شدت محکوم» کرد. وي همچنين تاکيد کرد، هند در کنار مردم سريلانکا است و با آنها همدردي مي‌کند.
«جرمي هانت» وزير خارجه انگليس در پيامي توييتري ضمن «وحشتناک» خواندن حملات امروز به کليساها و هتل‌ها در سريلانکا، با خانواده‌هاي قربانيان ابراز همدردي کرد.







نظر شما