شناسهٔ خبر: 32400519 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش تحلیلی؛

رونمایی از موشک بالستیک جدید یمن/ تغییر موازنه قدرت به نفع مقاومت

رونمایی از موشک بالستیک و جدید «بدر F» یمن در این برهه حساس از نبرد با رژیم سعودی و متحدانش، موازنه قدرت را به نفع مقاومت تغییر داده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به تازگی دستاورد جدیدی را در حوزه نظامی محقق ساخته اند. درهمین راستا، نیروهای یمنی اخیراً در ادامه موفقیت‌های خود، از موشک بدر F رونمایی کردند. رونمایی از این موشک که برد آن ۱۶۰ کیلومتر اعلام شده است همزمان با اولین سالگرد شهادت صالح الصماد رئیس شورای عالی سیاسی یمن صورت گرفت.

ارتش یمن چندی پیش اعلام کرد که آزمایش این موشک جدید با موفقیت انجام شده است. رونمایی از موشک جدید یمن در راستای وعده‌های عبدالملک بدرالدین رهبر انصار الله در پنجمین سال آغاز جنگ ضد یمن و به دنبال مقاومت و پایداری مردمی صورت گرفت. این موشک نشان دهنده توفیقات و تلاش برای ادامه پیشرفت در توانمندی نظامی در برابر متجاوزان است.

از زمان رونمایی از این دستاورد نظامی بزرگ، یگان موشکی یمن تعدادی از مواضع مزدوران و متجاوزان سعودی را با آن هدف حملات خود قرار داده است. مواضع مزدوران سعودی در شهرهای جیزان، نجران و عسیر طی روزهای گذشته به وسیله موشک بالستیک بدر F هدف هدف شدیدترین حملات قرار گرفته‌اند.

واقعیت آن است که رونمایی از موشک بالستیک جدید یمنی‌ها فصل تازه ای از موازنه قدرت در عرصه نبرد در یمن را رقم زد. با این دستاورد نظامی بزرگ، یمنی‌ها موفق شدند قدرت بازدارندگی خود در برابر حملات سعودی و متحدانش را بیش از پیش افزایش دهند. علت این مسأله هم آن است افزایش قدرت نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن می‌تواند مهمترین عامل در تجدیدنظر سعودی در تداوم حملات جنایتکارانه‌اش علیه غیرنظامیان باشد.

امروز دشمن سعودی این پیام را دریافت کرد که «ریاض» در تیررس موشک‌های نیروهای یمنی است. این بدان معناست که تداوم ماجراجویی‌های محکوم به شکست رژیم سعودی علیه مردم بی‌دفاع یمن نه تنها به تضعیف قدرت نظامی نیروهای یمنی منجر نشده بلکه تقویت توان نظامی آنها را نیز به دنبال داشته است.

بدون شک پس از این دستاورد بزرگ و موفقیت‎‌آمیز، معادلات میدانی به سود نیروهای یمنی دستخوش تغییرات جدی خواهند شد. تجربه در طول این چند سال نشان داده است که هرچقدر ماجراجویی سعودی‌ها در یمن بیشتر به طول بیانجامد، آنها از افزایش قدرت نظامی نیروهای یمنی بیشتر غافلگیر خواهند شد. رونمایی از موشک بالستیک بدر F دستاورد بزرگی برای یمنی‌ها محسوب می‌شود؛ دستاوردی که می‌توانند از آن به عنوان یک برگ برنده در برابر رژیم متجاوز سعودی بهره‌برداری کنند.

این دستاورد بزرگ نظامی در حالی حاصل شد که ایالات متحده آمریکا همچنان در تسلیح ائتلاف متجاوز سعودی مصمم است و قصد ندارد به این اقدام ضد حقوق بشری خود پایان دهد. این کشور بدون هیچ‌گونه توجهی به قوانین بین‌المللی و اصول حقوق بشری همواره با فروش تسلیحات پیشرفته نظامی به عربستان سعودی، موجبات شهادت و زخمی شدن هزاران یمنی را فراهم آورده است. تسلیحات ممنوعه بین‌المللی از جمله بمب‌های خوشه‌ای که امروز بی‌وقفه بر سَر مردم یمن ریخته می‌شوند، عمدتاً ساخت کشورهای آمریکا و انگلیس هستند.

درهمین حال، عزمِ جزم آمریکایی‌ها در تسلیح سعودی را می‌توان در اقدام اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور جستجو کرد. ترامپ قطعنامه کنگره مبنی بر لزوم قطع حمایت‌های نظامی از عربستان سعودی را وتو کرد تا بدین ترتیب خدمت بزرگی به سعودی‌ها در یمن کرده باشد. وی پس از این اقدام، اظهارات عجیبی را مطرح کرد.

ترامپ در توضیح دلایل رد درخواست کنگره مدعی شد: این قطعنامه تلاشی خطرناک و غیر ضروری در راستای تضعیف اختیارات قانونی من است و زندگی شهروندان و نظامیان آمریکایی را در زمان حال و آینده به مخاطره می‌اندازد. وی همچنین مدعی شد که درگیری در یمن راهی ارزان و کم هزینه برای ایران است تا آمریکا و متحدانش را به دردسر بیندازد!

«لورنس ترایب» استاد حقوق دانشگاه هاروارد در این خصوص می‌گوید: «هیچ راهی وجود ندارد که بتوان فهمید اقدام ترامپ در حمایت از عربستان و وتو کردن مصوبه کنگره برای قطع کمک به ریاض در جنگ یمن، تا چه حد کودکان یمنی را به قحطی نزدیک تر کرده و زندگی آمریکایی‌ها را در خطر قرار داده است. آیا این اقدام به موجب منافع مالی ترامپ و کوشنر در عربستان سعودی انجام شده است»؟

ناگفته پیداست که وتوی قطعنامه کنگره ایالات متحده آمریکا مبنی بر ممنوعیت فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی، نتیجه‌ای جز افزایش کشتار مردم بی دفاع و بی گناه یمن نخواهد داشت. این اقدام رئیس جمهوری آمریکا زمینه را برای جنایت‌های بیشتر سعودی علیه یمن‌ها با سلاح آمریکایی، فراهم می‌کند.

علاوه براین، به تبع افزایش جنایت‌های سعودی علیه مردم یمن، وضعیت حقوق بشری در این کشور نیز بیش از پیش رو به وخامت خواهد نهاد و عامل این مسأله نیز به اقدام ضد حقوق بشری رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا باز می‌گردد.

از سوی دیگر، تحقق دستاورد اخیر یمنی‌ها پاسخ دندان شکنی به سازمان ملل و فرستاده ویژه آن بود که همواره یا در قبال جنایت‌های سعودی سکوت پیشه کردند و یا در قامت دفاع و حمایت از این رژیم برآمدند. امروز دیگر جانبداری سازمان ملل و مارتین گریفیتس، نماینده آن از سعودی برهیچکس پوشیده نیست.

در همین ارتباط، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش أنصارالله یمن با انتشار پستی در صفحه توئیتر خود انتقاداتی را علیه «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل در امور این کشور، مطرح کرد. وی در این خصوص گفت: گریفیتس به اصل بی طرفی در یمن پایبند نیست. عبدالسلام افزود: گریفیتس از تریبون سازمان ملل برای بیان مواضع کشورش انگلیس استفاده می‌کند.

این مقام یمنی همچنین انتقادات تندی را علیه آمریکا و انگلیس به دلیل نقش آفرینی مخرب آنها در یمن مطرح کرد و گفت: واشنگتن و لندن به منظور تحقق اهدافشان، در راستای طولانی‌تر کردن جنگ علیه یمن فعالیت می‌کنند تا بدین ترتیب، یمن دچار فرسایش شود.

درست به همین دلیل است که از دستاورد نظامی موشکی اخیر یمنی‌ها می‌توان به عنوان پاسخی قاطعانه به حمایت‌ها و جانبداری های سازمان ملل متحد از سعودی یاد کرد. در هر صورت، امروز با تحقق دستاوردهای نظامی در یمن، شاهد هستیم که رژیم متجاوز سعودی به شدت در باتلاق یمن گرفتار شده است.

سعودی‌ها اکنون تلاش می‌کنند تا برای خروج از این باتلاق، راه نجاتی برای خود بیابند. مقامات جنگ‌افروزِ ریاض درصدد هستند تا پس از متحمل شدن سلسله شکست‌های متعدد در تحقق اهداف تجاوز نظامی به یمن، حداقل خروج آبرومندانه‌ای از جنگ علیه این کشور داشته باشند.

نظر شما