شناسهٔ خبر: 32399469 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

حضور کاروان های بین المللی در مسجد جمکران

حوزه/ هیئت ها و کاروان هایی از کشورهای مختلف جهان با حضور در مسجد مقدس جمکران با حضرت ولی عصر(عج) تجدید میثاق و بیعت مجدد کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، همزمان با سالروز ولادت حضرت مهدی(عج) هئیت ها و کاروان هایی از دهها کشور جهان با در دست داشتن گل و پرچم های کشور خود، در مسجد جمکران حضور پیدا کرده و با حضرت بیعت دوباره کردند.

شیعیان و دوستداران حضرت از کشورهای ترکیه، آذربایجان، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، فرانسه، آلمان،  روسیه، سوریه، قطر، دانمارک، سوئد، اتریش، لبنان، بوسنی و هرزه گوین از جمله این کشورها می باشند.

نجمه حسینی از کشورافغانستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن تبریک میلاد امام زمان(ع) به هموطنان افغانی خود و همچنین تشکر از میزبانی مردم قم افزود: به هر حال امروز سعادتی بود که در سالروز ولادت امام و مقتدایمان حضرت بقیه الله اعظم روحی فداه در این شهر و مسجد مقدس جمکران حضور دارم.

وی افزود: توجه به سفارشات و تاکیدات امام که در روایات آمده است بدون تردید رضایت حضرت را جلب خواهد کرد و نیاز نیست کار خاصی انجام دهیم.

خانم حسینی که برای دهمین سال پیاپی در مسجد جمکران به منظور حضور در مراسم جشن نیمه شعبان حضور پیدا کرده بود اظهارداشت: برای اینکه دیده شویم باید جدی تر و منتظر از همیشه مشتاق ظهور حضرت باشیم.

در ادامه حجت الاسلام سید عباس موسوی فرد از لبنان در گفت وگویی گفت: ولادت محبوب انسانهای حقجو رابه شما عزیزان تهنیت عرض می کنم، به ارادتمندانی که در این مسجد گرانقدر(مسجد جمکران) گرد هم آمده اند تبریک می گویم.

استاد دانشگاه علوم دینی بیروت افزود: در تفکراسلامی مسئله مهدویت از جمله موضوعاتی است که در کانون اعتقادات اسلامی قرار دارد و دارای موقعیت و منزلت ویژه ای است.

وی ادامه داد: مبحث مهدویت در اسلام، و مبحث مصلح جهانی در ادیان به منزله فلسفه تاریخ تلقی می گردد و کارشناسان و عالمان دینی باید نسبت به تببین آن در مراکز حوزوی و آکادمیک تلاش مضاعفی داشته باشند.

سپس حانا رادیا از ترکیه که دو سال است به مذهب تشیع گرویده است، در دومین سفر خود به ایران و مسجد مقدس جمکران تصریح کرد: خوشحالم که مسلمان و شیعه شده ام، خوشحالم که با لذت و درک واقعی می توانم در این مکان مقدس قدم بردارم.

خانم رادیا گفت: از عالمان دینی و رسانه های جمهوری اسلامی ایران خواهش میکنم امام مهدی(عج) را برای جوانان و کسانیکه شناختی نسبت به امام عصر (عج) ندارند، روشنگری و حتی شبکه ماهواره ای راه اندازی کنند با موضوع مهدویت و امام زمان(عج) چرا که حضرت مظلوم هستند.

وی که استاد دانشگاه شهر استانبول است با بیان اینکه دهها کتاب با موضوع مهدویت و امام زمان(عج) به زبان های عربی ، ترکی، انگلیسی را مطالعه کرده است، یادآور شد: آموزه مهدویت در طول تاریخ فرهنگ اسلامی همواره مورد توجه اندیشمندان اسلامی بوده و هیچ آموزه دیگری به اندازه آن از اهمیت برخوردار نبوده است؛ اما علی رغم این اهمیت، متأسفانه به مثابه یک تئوری و راهکار مهم مورد توجه و دقت نظر قرار نگرفته است.

وی افزود: از این رو بر اندیشمندان و فرهیختگان است که در این باره به ژرف اندیشی و فرهنگ سازی بپردازند تا مهدویت آنچنان که شایسته است و در متون دینی سفارش شده، مورد توجه قرار گیرد، چرا که در قرن 21 و این همه رسانه بازهم شخصیت و جایگاه حضرت میان انسان ها غریب است.

در ادامه زینب شکرچی از کشور عراق به خبرنگار «حوزه»، گفت: امسال برای اولین سال است که نیمه شعبان توفیق حضور در شهر مقدس قم را دارد و البته چند باری به قم سفر کرده است که نیمه شعبان نبوده .

طلبه علوم دینی در بصره افزود: متأسفانه باید گفت آن چنان که تاریخ زندگی پاره ای از اندیشمندان بزرگ مانند افلاطون، ارسطو، دکارت، کانت، و دیگران مورد پژوهش آکادمیک و علمی قرار گرفته تاریخ زندگی امامان معصوم(ع) مورد مطالعه و پژوهش قرار نگرفته است.

وی که مسلط به فارسی روان بود ادامه داد: از زمان حیات افلاطون تا کنون بیش از 2400 سال می گذرد. او در دوره ای می زیست که تاریخ نگاری و آثار مکتوب به ندرت به چشم می خورد و محققان درباره شخصیت او با محدویت منابع مواجه اند، اما با این حال بیش از دو هزار کتاب پیرامون اندیشه های او نوشته شده است.

خانم شکرچی بیان داشت: در مقایسه، امامان معصوم(ع) هزار سال پس از افلاطون می زیسته اند و متعلق به دوره ای هستند که تاریخ نگاری و کتاب نویسی رایج بود، لکن ما هنوز نسبت به پیشوایان دینی خود شناخت تحلیلی و منسجم نداریم و بسیاری از زوایای شخصیت آنان برای ما پنهان و مبهم مانده است.

این مبلغ علوم دینی ادامه داد: در فرهنگ ما شخصیت امام مهدی(ع) به قدر افلاطون مورد شناسایی قرار نگرفته و ما نتوانسته ایم ارزش واقعی این انسان آسمانی را به جهانیان بشناسانیم. از این رو پیشنهاد می شود که درباره هر یک از پیشوایان، علاوه بر وقایع نگاری، به طور تخصصی به تحلیل عقلانی و اجتماعی شخصیت آنها و دوره ای که در آن می زیستند، بپردازیم، و از کلی نویسی و ساده انگاری خودداری کنیم؛ چرا که اکتفا به پاره ای از مسائل سطحی و ابتدایی درباره ائمه(ع) و نپرداختن به پژوهش ژرف و روشمندانه، موجب آن می گردد که چهره تابناک آنان مخدوش یا شخصیت آنان به طور ناقص معرفی شود.

در ادامه حجت الاسلام سیدساجد رازقی از اسلام آباد پاکستان ضمن تبریک میلاد امام عصر(عج) اظهارداشت: در تمامی دانشگاههای جهان، برای شناخت افکار اندیشمندان بزرگ، کرسی های تدریس وجود دارد و تخصص پاره ای از اساتید، تنها تدریس افکار یک اندیشمند است؛ به عنوان مثال، برخی استادان در زمینه تدریس اندیشه های ارسطو، تبحر دارند، برخی درباره افکار کانت صاحب نظر هستند، و برخی در مورد هایدگر و... .

وی بیان داشت: آیا اهمیت ارسطو و هایدگر در تاریخ فرهنگ ما از حضرت محمد(ص) و پیشوایان دین(ع) بیشتر است و آیا آنان در فرهنگ سازی و شکل گیری تمدن اثرگذارتر بوده اند؟! به اقرار همه دین پژوهان هیچ کس به سان پیامبران و شخصیتهای آسمانی در تاریخ فرهنگ و تمدن مؤثر نبوده اند.

این دانش آموخته المصطفی ادامه داد: بنابراین لازم است که در دانشگاههای کشورهای مختلف اسلامی به ویژه دانشکده های الهیات، جامعه شناسی، ادیان و مذاهب  که در قم دارای صدها دانش پژوه هستند برای هر یک از امامان(ع) از جمله امام مهدی(ع) کرسی درس ویژه پیش بینی شود و افرادی پرورش یابند که درباره بزرگان هدایت و وحی صاحب نظر باشند.

وی تصریح کرد: هم چنین لازم است در حوزه های علمیه، در زمینه امام شناسی و مهدویت همانند بسیاری از مباحث نظری ـ که شاید نسبت به این موضوعات کم اهمیت تر هم باشند ـ به اجتهاد نظری و بحثهای گسترده پرداخته شود.

حجت الاسلام رازقی تاکید کرد: حوزه های علمیه موظف هستند که درباره روایات مهدویت، بحث و بررسی کنند و مردم را از فقر فرهنگی پیرامون امام زمان(ع) نجات دهند.

لازم به ذکر است، حضور گروه ها و هیئت های خارجی کماکان در مسجد مقدس جمکران در جریان است.

گزارش: اکبرپوست چیان

نظر شما