شناسهٔ خبر: 32399114 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گزارش ایرنا از جشن های نیمه شعبان در سراسر کشور

بیا که جهان بی تو عرصه تنفس نیست

استانها- ایرنا- شیعیان سراسر جهان دیشب و امروز یکهزار و صد و هشتاد و پنجمین سال میلاد یگانه منجی عالم بشریت را جشن گرفتند و سالی دیگر به تقویم انتظار ظهور آن حضرت افزودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگاران ایرنا، از دیشب در اقصی نقاط کشور جشن سالروز میلاد با سعادت حضرت مهدی(عج) برپا بود؛ در هر کوی و برزنی صدای مولودی خوانی و مدیحه سرایی مشتاقان اهل بیت رسول الله(ص) به گوش می رسید و اقشار مختلف مردم در هر لباس و صنفی سعی داشتند با پخش نذورات سهمی در این جشن داشته باشند.
آذین بندی و چراغانی کردن خیابان ها و کوچه ها، پخش گل و شیرینی در بین مردم، نورباران شدن آسمان شهرها و شرکت در آیین های مذهبی تنها بخشی از نمایش دلداگی مردم این مرز و بوم به مهدی آل عبا(ع) بود و نشان دادند که با گذشت قرن ها از میلاد آن حضرت هنوز واژه «انتظار فرج» معنا و مفهوم خود را دارد.
جشن های نیمه شعبان در شهرهای مذهبی و نیز در صحن و بارگاه امامزادگان، حسینه ها و تکایا رنگ و بوی دیگری داشت؛ دیشب شهر مقدس قم و مسجد جمکران با حضور خیل عظیمی از مشتاقان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) غرق در جشن و نور و سرور شد و مردم به صورت کاروان، دسته های پیاده روی، خانوادگی و انفرادی خود را مسجد مقدس جمکران رساندند تا از فضای معنوی و ملکوتی آن بهره مند شوند.
برای برگزاری این جشن در مسجد مقدس جمکران 50 هزار نیروی مردمی، امدادی، خدماتی، انتظامی و ستادی دست به کار شده بودند تا در کنار خدمت رسانی به زایران ایرانی و غیرایرانی آیین احیای شب نیمه شعبان نیز در این مکان مقدس برگزار شود.
همچنین دیشب بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) به عنوان نگین شهر مقدس قم یکپارچه آذین بندی و چراغانی شد و برنامه های جشن و سرور و سخنرانی در این مکان مقدس با حضور انبوه زائران و مسافران برقرار بود.
در بقاع متبرک امامزادگان، دفتر رهبر معظم انقلاب در قم و مراجع تقلید، مساجد، حسینیه ها و سایر اماکن نیز برنامه های جشن و سرور به مناسبت سالروز میلاد فرخنده حضرت ولیعصر(عج) با مداحی و سخنرانی در خصوص فرهنگ انتظار به اجرا درآمد.
در مشهدالرضا نیز امروز (یکشنبه) اجتماع بزرگ منتظران ظهور با حضور هزاران نفر از زائران و مجاوران بارگاه ثامن الائمه علی ابن موسی الرضا (ع) در میدان شهدای این شهر برگزار شد و شرکت کنندگان با قرائت زیارت آل یاسین، تعجیل در فرج آن حضرت را از خداوند متعال طلب کردند.
شرکت کنندگان در این اجتماع پس از مولودی خوانی مداحان اهل بیت (ع) برای تبریک سالروز ولادت با سعادت مهدی موعود(عج) به جد بزرگوار ایشان به سمت حرم مطهر رضوی حرکت کند.
شهر مشهد و بارگاه منور حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) از شب گذشته میزبان هزاران عاشق و منتظری است که برای تبریک میلاد قائم آل محمد(ص) به این شهر آمده اند؛ در این شب آستان رضوی پر از عطر گل و گلاب بود، صحن و سرای حرم به بهترین و خوشبوترین گلها آراسته شده بود و عطر معنویت مشام جانها را نوازش می داد.
به واسطه عید بزرگ شعبان، جشن بزرگی در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به مولودی خوانی پرداختند و شاعران و گروه های همخوان سرودهایی را در وصف امام عصر (ع) خواندند.
همچنین طبق سنت هرسال برنامه احیاء شب نیمه شعبان ساعت یک بامداد در رواق امام خمینی(ره) با حضور پرشور زائران و مجاوران برگزار و صبح امروز مراسم پرفیض دعای ندبه نیمه شعبان در رواق امام خمینی(ره) برپا شد.
جشن نیمه شعبان تنها به شیعیان اختصاص ندارد و در شهرها و مناطقی که برادران اهل سنت سکونت دارند نیز شاهد برپایی آیین های مذهبی این روز هستیم؛ از شهرهای کردستان در غرب ایران تا اهالی شهرستان خاش در سیستان و بلوچستان خبر می رسد که به مناسبت نیمه شعبان جشن های میلاد در شهرهای مختلف و سنی نشین برپا بوده است.
در این جشن ها و آیین ها، کارشناسان دینی و مذهبی در سخنرانی های خود تلاش کردند تا با ترسیم حکومت علوی که جهان در انتظار تحقق آن است، آداب انتظار و ویژگی های یک منتظر واقعی و وظایف آنان در عصر غیبت امام زمان (عج) را برای مردم بازگو کنند.
امید به برپایی حکومت عدل جهانی به رهبری امامی عادل و معصوم و با همراهی مردمی عدالت خواه، آن چیزی بود که سخنرانان مذهبی در جشن های نیمه شعبان بر آن تاکید داشتند و اینکه رسیدن به عدالت اجتماعی در پرتو حکومت مهدوی نیازمند انسان هایی است که خود بر رعایت حقوق دیگران در برابر ظلم وتعدی اهتمام داشته باشند.
آیت الله «شیخ عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین که دیشب در آیین ویژه برنامه های نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران به عنوان مهدی یاور سال 1398 انتخاب و از وی با اهدای تندیس تقدیر شد، در سخنانی گفت: دولت جهانی ولی عصر(عج) که ظلم و جهالت را از بین می برد، زمانی محقق می شود که در برابر مستکبران و طاغوتیان بایستیم و به یاری ولی خدا بشتابیم.
وی خطاب به مستضعفان عالم گفت: ای مستضعفین زمین! امام، منجی، رهبر و موعود خود را بخواهید، امامی که در سایه او هیچ مشکلی باقی نخواهد ماند.
آیت الله شیخ عیسی قاسم با تاکید بر ضرورت ارتقای بصیرت و قوای جسمی و ذهنی شیعیان اظهار داشت: باید در همه ابعاد زندگی خود قدرتمند شویم تا ظالمان را نابود کرده و زمینه های ظهور را محقق نماییم.
وی با بیان اینکه تمدن مادی باعث دوری انسان از وظیفه جانشینی انسان برای خدا شده است، گفت: راه حل بازگشت انسان به انسانیت خود، نزدیکی او به خدا و پیروی از امامی است که جاهلیت در آن تاثیری ندارد، از راه اسلام به اندازه بند انگشتی منحرف نمی شود.
2025

نظر شما